طرز تهیه ماست خانگی

ماست خانگی ماده غذایی جدایی ناپذیر از سفره های ایرانی‌ها است. در این مطلب طرز تهیه ماست بدون مایه ماست و ماست سفت خانگی را خواهید خواند.
4.2/5 - (11 امتیاز)

مواد لازم ماست خانگی

شیر:۳لیتر

ماست:۳قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ماست خانگی

ابتدا، شیر را در یک قابلمه لعابی یا استیل به مقدار مورد نیاز روی حرارت قرار دهید و آن را به جوش بیاورید. توجه داشته باشید که شکل نهایی و سفتی ماست به نحوه جوشاندن شیر بستگی دارد. برای به دست آوردن ماست سفت، بهتر است شیر را در دمای ملایمی بگذارید تا مواد جامد آن به میزان حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آب شیر تبخیر کند. بدین ترتیب، ماست با سفتی مطلوب تر تهیه می شود.از شیر محلی و پاستوریزه نشده بهره برداری کنید، اگر این گزینه در دسترس نبود، می توانید از شیر ارگانیک با درصد چربی بالا استفاده کنید.همچنین، در حین تهیه ماست، شیر را به طور مرتب هم بزنید تا پروتئین های شیر در ته ظرف تجمع نکنند و ماست سفت تر شود. بعد از اینکه شیر به جوش آمد، حرارت گاز را خاموش کنید و شیر را در ظرف مورد نظر برای تهیه ماست ریخته و وارد کنید.بگذارید تا دمای شیر به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد کاهش یابد، به طوری که بیش از حد گرم نباشد. برای تست این موضوع، انگشت کوچک خود را در ماست فرو کنید و تقریباً ۱۰ ثانیه صبر کنید. اگر انگشت شما بدون سوزش باقی بماند، دما مناسب است.۳ قاشق غذاخوری ماست را با کمی شیر تلفیق دهید، سپس به شیر اضافه کنید. مطمئن شوید که ماست به دمای اتاق رسیده باشد پیش از اضافه کردن آن به شیر.حالا ظرفی که شیر مخلوط شده در آن قرار دارد، را با درب بپوشانید و سپس آن را با پتو یا پارچه گرم می پوشانید و حدود ۴ تا ۵ ساعت بگذارید تا دمای شیر کاهش یابد. این روش شناخته شده به نام گرم خانه گذاری است. بعد از پیچیدن پتو یا پارچه روی ظرف ماست، آن را تکان ندهید.ظرف ماست را از زیر پتو بیرون بیاورید و درب آن را باز کنید. پس از نیم ساعت، ظرف ماست را به آرامی در یخچال قرار دهید و تا چند ساعت به آن دست نزنید.تقریباً پس از یک شب، ماست شما آماده است و می توانید آن را مصرف کنید.

دلیل آب انداختن ماست خانگی

در صورتی که ماستی که در حال تهیه و گرفتن آن هستید، قبل از سرد شدن کامل، به آن تکان دهید یا قاشق درون آن بچرخانید، ممکن است ماست آب بدهد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، بهتر است ماست را حداقل چندین ساعت یا بهتر است یک روز کامل در یخچال قرار دهید تا خود به طور کامل به یکپارچه شود. اما اگر به هر دلیل ماست شما آب بدهد، آن را دور نریزید و مصرف نمایید.

آب ماست، سرم شیر است که ارزش غذایی زیادی دارد و با پروتئین های محلول و ویتامین های گروه B بسیار سرشار است.

دلیل ترش و شیرین شدن ماست خانگی

ترش شدن ماست به علت موارد زیر اتفاق می افتد: دمای بالای شیر مایه زده شده، تازه نبودن مایه ماست، مقدار زیاد مایه ماست، زمان تخمیر طولانی، دمای گرمخانه گذاری بالا، و کندی سرد شدن ماست پس از خروج از گرمخانه.همچنین، شیرین شدن یا بی مزگی ماست به دلیل موارد زیر رخ می دهد: دمای شیر مایه زده شده کمتر از دمای بدن، تازه بودن مایه ماست، شیرین بودن مایه ماست، و زمان گرمخانه گذاری کوتاه به علت نبودن زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم خوشایند مواد مولد شیر مایه زده شده.

توصیه لازم در تهیه ماست خانگی

اگر ماستتان آب افتاد، می توانید با یک دستمال تمیز آب را جذب کنید. اگر ماست شور شد، بهترین راه حل این است که آن را درون یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید، سر کیسه را ببندید، و از یک نقطه آن را آویزان کنید. سپس یک ظرف زیر آن قرار دهید تا اضافی ترین آب از آن خارج شود. پس از انجام این کار، اگر ماست همچنان شور بود، می توانید آن را هنگام مصرف با کمی آب تقسیم کنید. برای رفع مشکل شل بودن ماست، ظرف ماست را درون یک ظرف پر از آب داغ قرار دهید و چند دقیقه بگذارید تا جوش آمده و محتوا به تدریج جامدتر شود. اگر به تهیه دستور غذاهای خانگی علاقه طرز تهیه سالاد سزار خانگی را به شما پیشنهاد میکنیم.