طرز تهیه و دستور پخت ماش پلو

طرز تهیه ماش پلو ساده و آسان است که می توان با ترکیب برنج و ماش و ادویه های مشخص شده به راحتی اسن غذا را تهیه کرد. در بعضی از مناطق ایران ماش پلو بامرغ سرو می شود که می تواند در کنار هم طعم خوبی داشته باشد. ماش پلو بدون گوشت مناسب برای افرادی است که نمی خواهند از مواد پروتئینی استفاده کنند.
4.5/5 - (11 امتیاز)

طرز تهیه ماش پلو

ماش پلو یک غذای ایرانی سنتی و خوشمزه است که با استفاده از برنج، ماش، پیاز و گوشت تهیه می‌شود. در ادامه به طرز تهیه و دستور پخت این غذا می‌پردازیم.

مواد اولیه ماش پلو

  • برنج: ۲ پیمانه
  • ماش: ۲ پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

طرز تهیه و دستور پخت ماش پلو

طرز تهیه ماش پلو

طرز تهیه ماش پلو به شرح زیر است.

    1. در ظرفی مناسب، برنج را با آب و نمک برای حدود ۳۰ دقیقه خیس کنید.
    2. در یک قابلمه، آب را به جوش آورده و برنج خیس شده را به آن اضافه کنید. آب را بجوش آورید و بعد از آن برنج را زیر آب سرد شستشو دهید تا دانه‌های برنج جدا شوند. سپس برنج را دوباره در قابلمه بریزید.
    3. در قابلمه دیگری، پیاز را خرد کرده و با روغن درون آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و تا زمانی که گوشت رنگش تغییر کند و کمی آب از آن جدا شود، بپزید.
    4. ماش را درون ظرفی جداگانه با آب ولرم و نمک بپزید. بعد از پخت، آب ماش را از آن جدا کنید.
    5. ماش پخته و گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و با مخلوط کردن ملایم، تمام مواد را ترکیب کنید. همچنین نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آب ماش را به مواد اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید.
    6. مخلوط را روی برنج در قابلمه بریزید و روی آن زیرکوب کنید.
    7. قابلمه را با درب محکم ببندید و در حرارت ملایم به مدت حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بپزید. اگر می‌خواهید برنج با پوست طلایی بپزد، می‌توانید در انتهای پخت برنج را درون قابلمه بچسبانید و به مدت چند دقیقه روی حرارت بذارید.

ارزش غذایی و کالری ماش پلو

ماش پلو ارزش غذایی بالایی دارد. در هر پرس سرو (حدود ۲۰۰ گرم) ماش پلو حدوداً ۳۷۰ کیلوکالری قرار دارد. این مقدار شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که برای سلامتی بدن مفید هستند.

ایده برای تزیین ماش پلو

برای تزیین ماش پلو می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • روی سطح ماش پلو مقداری زرشک سرخ شده را بپاشید تا ظاهر غذا زیبا شود.
  • از تخم مرغ سرخ شده و برشته شده استفاده کنید و روی ماش پلو بریزید.
  • از برگ نعناع یا تره برای تزیین استفاده کنید و روی غذا بگذارید.