طرز تهیه رشته پلو برای چهارشنبه سوری

مرحله به مرحله رشته پلو با مرغ برای تهیه آن نکات خاصی دارد. در بعضی مناطق ایران رشته پلو با گوشت هم پخته می شود.در ادامه طرز تهیه رشته پلو ساده را به طور کامل آموزش داده ایم.
Rate this post

طرز تهیه رشته پلو خالی

رشته پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که بیشتر با گوشت پخته، پیاز داغ، خرما یا کشمش یا هر دو طبخ می شود. رسم است که در روز چهارشنبه سوری و جشن نوروز خورده می شود معتقد بودند خوردن رشته پلو در اين شب باعث ميشود رشته كار در سال آينده به دست خانواده بيايد.رشته پلو، یک غذای سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که می توانید آن را به صورت دمی یا آب کش تهیه کنید. این غذا با استفاده از برنج تهیه می شود و بسیار ساده و خوشمزه است، به خصوص برای کسانی که برای اولین بار قصد دارند آن را تهیه کنند. برای تهیه رشته پلو، ابتدا رشته پلویی را تهیه کنید. بهتر است از برنج ایرانی و دودی برای تهیه این پلو استفاده کنید تا طعم خاصی به آن بدهد.
همچنین، می توانید رشته پلو را با مرغ یا گوشت قلقلی یا گوشت تکه ای برای مناسبت هایی مانند ایام نوروز یا شب چهارشنبه سوری تهیه کنید. این غذا بسیار ساده است و مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی مانند سبزی پلو با ماهی یا کوکو سبزی، از گذشته ها تا به امروز در میان مردم ایرانی محبوبیت دارد.
رشته پلویی یک نوع خمیر است که با آرد، نمک و آب تهیه می شود و کم کالری است. در گذشته، مردم باور داشتند که باید رشته پلو را میل کنند تا رشته کارها در سال جدید برایشان باز شود. این باور یکی از باورهای قدیمی و متداول در فرهنگ ایرانی است که هنوز هم برخی افراد به آن پایبند هستند.
به طور کلی، تهیه و میل کردن رشته پلو یک سنت قدیمی و خوشمزه است که همچنان در بین مردم ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و می تواند یک انتخاب عالی برای وعده های غذایی خاصی مانند جشن ها و مناسبت های خانوادگی باشد.از دیگر غذاهای مخصوص عید سبزی پلو با ماهی برای شب عید است.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو اصیل ایرانی

  • برنج ۳ پیمانه
  • رشته پلویی ۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • هویج ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه رشته پلو ساده

  • مرحله اول: آماده سازی
    ابتدا برنج را کاملاً بشورید تا تمامی آلودگی ها از آن جدا شود. سپس آن را در آبی که نمک به میزان لازم در آن حل شده، خیس کنید. دقت کنید که اگر قصد دارید برنج را بعد از خیس کردن آبکش کنید، یک و نیم قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کرده و سپس برای دو ساعت در آب خیس بگذارید.
  • مرحله دوم: تفت دادن پیاز
    پیاز را پوست کنید و به صورت نگینی خرد کنید. در قابلمه ای که قرار است رشته پلوی خالی در آن دم شود، کمی روغن ریخته و منتظر بمانید تا گرم شود. سپس پیاز را به همراه کمی زردچوبه اضافه کرده و آن را تفت دهید تا پیازها طلایی و سبک شوند.
  • مرحله سوم: دم کردن رشته پلوی خالی
    پس از ریختن آب برنج و خیس کردن آن، برنج را در قابلمه ای با اضافه کردن سه پیمانه آب قرار دهید و آن را هم بزنید تا برنج به جوش بیاید. بعد از آن که برنج کمی جوش خورد، رشته پلوی خالی را به دو یا سه قسمت خرد کرده و به برنج اضافه کنید. همچنین کمی روغن و کره نیز به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا آب برنج تمام شود. سپس رشته پلو را در حالت دمی در قابلمه قرار دهید.

نکات کلیدی در تهیه رشته پلو تهرانی

می توانید کشمش و هویج را به دلخواهتان اضافه کنید و حتی می توانید نوع روپاش را تغییر دهید. رشته پلوی شما باید حاوی نمک باشد. اگر می خواهید یک پلوی استثنایی داشته باشید، می توانید کمی زیره یا ادویه پلو را روی رشته پلو بریزید.