طرز تهیه دوپیازه ماهی

دو پیازه تن ماهی، غذای ایرانی خوشمزه با پیاز زیاد، تن ماهی، گوجه، رب، ادویه و زعفران. سرو با برنج یا نان. انتخابی عالی برای شام سبک. طرز تهیه دوپیازه ماهی: ماهی را با نمک و زردچوبه مزه‌دار کنید. پیاز را تفت دهید تا طلایی شود، سپس زردچوبه، فلفل و گوجه فرنگی اضافه کنید. ماهی را بگذارید تا پخته شود.
4.3/5 - (17 امتیاز)

روش پخت و تهیه دوپیازه ماهی

دوپیازه ماهی یک غذای سنتی و اصیل جنوبی است و یکی از انواع غذاهای دریایی است که با استفاده از ماهی پخته شده لابه‌لای شوید پلو طبخ می‌شود. این غذا با طعم متفاوت ماهی، برای افرادی که از بوی ماهی خوششان نمی‌آید، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. می‌توان این غذا را در کنار ترشی و زیتون سرو کرد. حضور برگ بو و چوب دارچین باعث می‌شود بوی نامطبوع ماهی را محو کند. همچنین در این غذا می‌توان از هر نوع ماهی استفاده کرد، اما بهتر است از ماهی‌هایی با تیغ کمتر یا استخوان‌های درشت مانند ماهی شیر استفاده کرد.

برای تهیه دوپیازه ماهی خوشمزه و مجلسی، ابتدا ماهی را خرد کرده و برای افزودن طعم به آن، آن را با زردچوبه، برگ بو، فلفل، نمک، پیاز، چوب دارچین و کمی آب درون یک قابلمه قرار می‌دهیم و آن را می‌پزیم. سپس ماهی‌ها را تکه‌تکه می‌کنیم و تیغ آنها را جدا می‌کنیم.

در این مرحله یک تابه را بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. روغن که داغ شد، پیاز را که شسته و پوست می کنیم، به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

پس از تفت دادن پیاز، سیر سبز خرد شده، شنبلیله و گشنیز را به آن اضافه می‌کنیم و کمی آنها را تفت می‌دهیم. سپس نمک و پودر لیمو عمانی را نیز به مواد اضافه می‌کنیم. در ادامه، ماهی‌های تیغ گرفته و پخته شده را به مواد اضافه می‌کنیم و مجدداً آنها را تفت می‌دهیم.

دوپیازه ماهی

ابتدا کشمش را شسته و درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب آن خارج شود. سپس کشمش‌ها را به تابه اضافه کرده و آنها را تفت می‌دهیم. وقتی که کشمش‌ها تفت خوردند، آنها را از روی حرارت برمی‌داریم. در مرحله بعد، برنج را پیش از این شسته و از شب قبل با آب و نمک خیس می‌کنیم.

یک قابلمه را برمی‌داریم و درون آن چهار برابر برنج، آب ریخته می‌شود. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. در این مرحله، برنج را با نمک در آب جوش می‌ریزیم تا برنج به جوش بیاید و نیم پز شود. پس از آن که برنج نیم پز شد، قبل از اینکه آن را درون آبکش بریزیم.

سپس شوید ها را به آب جوش اضافه می‌کنیم و به مدت ۵ دقیقه اجازه می‌دهیم بجوشد. سپس آنها را درون آبکش می‌ریزیم و می‌گذاریم تا آب آنها کاملاً خارج شود. در مرحله بعد، یک قابلمه را برمی‌داریم و با استفاده از کمی روغن، آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا روغن گرم شود.

مواد دلخواه خود را در ته دیگ قرار می‌دهیم و سپس شوید پلو را روی آن می‌ریزیم. در ادامه، ماهی و پیاز سرخ شده را به صورت لایه ای به برنج اضافه می کنیم، همانند ماکارونی دمی ایرانی، سپس یک لایه برنج اضافه کرده و این عمل را تکرار می‌کنیم تا برنج و ماهی به پایان برسند. در نهایت، قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و آن را به مدتی دم می‌کشیم.