طرز تهیه دمپخت شوید باقلا

دمپخت شوید باقالی، غذای سنتی ایرانی با برنج، شوید خشک، پیاز، نمک، زردچوبه، و گوشت چرخ‌کرده است. طعمی خوشمزه و عطری دلپذیر دارد.دمپخت باقالی با شوید یک غذای ایرانی معطر، با برنج، شوید تازه، نمک، زعفران، و روغن تهیه می شود.در ادامه به طور کامل طرز تهیه دمپخت شوید را آموزش می دهیم.
5/5 - (56 امتیاز)

دمپخت شوید باقلا یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. بسیاری از غذاها مانند بلغور پلو بیار محبوب است. برای تهیه غذای ایرانی دمپخت باقلا به روش شمالی، ابتدا برنج را با مقداری آب و نمک درون یک کاسه مناسب قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم حدود یک ساعت خیس بخورد. سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می‌کنیم.

در این مرحله، قابلمه را روی حرارت بالا قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. سپس باقالی‌ها را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه درون آب جوش می‌گذاریم. پس از اتمام این زمان، باقالی‌ها را از قابلمه آبکش می‌کنیم.

حالا یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن حیوانی یا روغن مایع به داخل آن می‌ریزیم. سپس شوید را به قابلمه اضافه کرده و با دقت آن را تفت می‌دهیم تا طعم خامی آن گرفته شده و کمی تغییر رنگ دهد.

دمپخت شوید باقلا

در این مرحله، مقداری زردچوبه را به همراه شوید به قابلمه اضافه می‌کنیم و آنها را با هم تفت می‌دهیم. سپس باقالی‌ها را به قابلمه اضافه کرده و آنها را نیز برای چند دقیقه تفت می‌دهیم تا کمی سرخ شوند. در ادامه، برنج را درون آبکش می‌ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود.

حالا برنج را به قابلمه اضافه کرده و آن را کمی تفت می‌دهیم تا با سایر مواد مخلوط شود. سپس به اندازه‌ای آب اضافه می‌کنیم که روی سطح برنج بگیرد. در ادامه، زعفران دم‌کرده را به همراه یک قاشق چایخوری نمک اضافه می‌کنیم.

در این مرحله، اجازه می‌دهیم آب درون قابلمه کشیده شود و برنج شروع به پخت اولیه کند. سپس یک دم‌کنی را روی درب قابلمه قرار می‌دهیم و به برنج اجازه می‌دهیم به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در نهایت، برنج دم‌پخته شده را درون دیس قرار داده و باقلا را بر روی آن سرو می‌کنیم می توانید این دم پختک را با مرغ یا گوشت سرو کنید.