طرز پخت برنج قهوه ای

روش آسان تهیه طرز پخت برنج قهوه ای روش آسان تهیه برنج قهوه‌ای دمی: انتخاب روش مناسب برای پخت برنج قهوه‌ای به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. یکی از دشواری‌ها در طبخ برنج قهوه‌ای، پوسته نسبتاً محکم‌تر آن نسبت به برنج سفید است، زیرا حاوی یک لایه مغذی سبوس است که در حین […]

Rate this post

روش آسان تهیه طرز پخت برنج قهوه ای

روش آسان تهیه برنج قهوه‌ای دمی: انتخاب روش مناسب برای پخت برنج قهوه‌ای به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. یکی از دشواری‌ها در طبخ برنج قهوه‌ای، پوسته نسبتاً محکم‌تر آن نسبت به برنج سفید است، زیرا حاوی یک لایه مغذی سبوس است که در حین فرایند فرسایش حفظ می‌شود. این موضوع اغلب باعث می‌شود که دستور پخت‌ها به سمتی هدایت کنند که یا با برنجی بیش از حد نرم و خمیری روبه‌رو شویم یا اینکه بیرون برنج به خوبی پخته شده، اما درون آن هنوز سفت باقی مانده است. برنج قهوه‌ای، در واقع، همان برنج ایرانی یا برنج شمالی است که لایه بیرونی آن برداشته نشده است.

چگونگی پخت برنج قهوه‌ای

متد پخت شامل جوشاندن و سپس آبکشی است، که بسیار شبیه به روش پخت پاستا می‌باشد – با یک تفاوت بزرگ: زمان استراحت دادن. پس از آبکش کردن برنج، متوجه خواهید شد که دانه‌ها بیش از حد نمناک شده‌اند. با بازگرداندن آنها به قابلمه و قرار دادن درب بر روی آن به مدت ۱۰ دقیقه، دانه‌ها آب اضافی را جذب کرده و به حالتی دلچسب و پف کرده تبدیل می‌شوند!

طرز پخت برنج قهوه ای 2

مدت زمان نیاز برای جوش آمدن برنج قهوه‌ای

– ۳۰ دقیقه برای برنج قهوه‌ای دانه متوسط و دانه بلند
– ۱۲ تا ۱۴ دقیقه برای برنج قهوه‌ای باسماتی

یک نکته حیاتی که بسیاری از دستورالعمل‌ها از آن غافل می‌شوند

مراقب باشید که هنگام آبکش کردن برنج، آب اضافی را به دقت تکان دهید و همه قطرات آب را از داخل قابلمه خارج کنید تا با گرمای باقی‌مانده خشک شود. اگر پس از بازگرداندن برنج به قابلمه، کمی آب در کف آن باقی بماند، برنج آن را جذب کرده و در نهایت پف می‌کند.

در زمان استراحت برنج، قابلمه را مجدداً بر روی گاز خاموش قرار دهید. این اندک حرارت باقی‌مانده به برنج کمک می‌کند تا به خوبی با بخار خشک شود.

مطالب مرتبط :طرز تهیه پلو شوشتری خوشمزه

گام اساسی در طبخ برنج قهوه‌ای: استفاده از آب داغ

حائز اهمیت است که برای پخت، آب جوش به جای آب سرد به کار رود. در صورت استفاده از آب سرد، زمانی بالغ بر ۱۵ دقیقه یا بیشتر لازم است تا دمای آب به حدی برسد که پخت برنج آغاز شود، در این مدت برنج صرفاً در آب ولرم خیس خورده و پف می‌کند که نتیجه‌اش نرمی بیش از حد برنج خواهد بود.

روش آسان تهیه برنج قهوه‌ای

آموزش ساده‌ترین شیوه پخت برنج قهوه‌ای را با ما فرا بگیرید. برنج قهوه‌ای، که به عنوان غلات کامل شناخته می‌شود، از برنج سفید فقط به این دلیل متفاوت است که همچنان سبوس و جوانه به دانه متصل هستند. با حفظ این لایه بیرونی، برنج قهوه‌ای از نظر تغذیه‌ای غنی‌تر و سرشار از فیبر است نسبت به برنج سفید. برنج سفید طعمی ملایم‌تر دارد، در حالی که برنج قهوه‌ای با غذاهای تند مانند ماهی دودی و سس سویا بهتر سازگار است و طعم آن‌ها را تعدیل می‌کند.

فواید مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای، که سرشار از کربوهیدرات، منگنز، فسفر، سلنیوم و ویتامین‌های گروه ب است، منبع بسیار غنی از مواد مغذی به شمار می‌رود. خوردن منظم برنج قهوه‌ای به دلیل دارا بودن فیبر غیرمحلول و سلنیوم، در پیشگیری از سرطان کولون مؤثر است. علاوه بر جلوگیری از سرطان کولون، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سلنیوم می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند. در این دستورالعمل، قصد داریم شما را با طرز تهیه برنج قهوه‌ای آشنا کنیم. به دلیل داشتن لایه سبوس، برنج قهوه‌ای به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. در ادامه، شیوه پخت این برنج را به همراه تمام نکات مربوطه برایتان توضیح خواهیم داد.

لیست مواد مورد نیاز برای پخت یک برنج قهوه‌ای لذیذ

  • یک پیمانه برنج قهوه‌ای
  • دو پیمانه آب
  • نمک به اندازه نیاز

گام اول در آماده‌سازی برنج قهوه‌ای

همانطور که اشاره کردیم، برنج قهوه‌ای منبع غنی از ویتامین‌ها، مینرال‌ها و اجزای فنولیک است که نقش مؤثری در تقویت سیستم دفاعی بدن ایفا کرده و محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها را به عهده دارد. از آنجا که این نوع برنج دارای یک لایه سبوس است، پیشنهاد می‌شود تا چندین ساعت قبل از پختن، آن را در آب خیسانده تا آمادگی بهتری برای پخت پیدا کند. بنابراین، چند ساعت پیش از پخت، برنج را در یک کاسه حاوی آب بخیسانید.

گام دوم در پخت برنج قهوه‌ای

برنج را چندین بار زیر آب بشویید، به این صورت که آب را درون کاسه ریخته و سپس آب را خالی کنید. اگر از یک پیمانه برنج استفاده می‌کنید، دو پیمانه آب به همراه کمی نمک را درون قابلمه اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، اجازه دهید تا آب به آرامی تبخیر شده و هیچ آبی در میان برنج باقی نماند. در این مرحله، درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و اجازه دهید برای مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

رازهایی برای پخت برنج قهوه‌ای

  1. حتما برنج قهوه‌ای را به شکل کته بپزید تا تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی آن حفظ شوند.
  2. نکته حائز اهمیت برای پخت برنج قهوه‌ای این است که لازم است سبوس آن به خوبی نرم شود تا در هنگام جویدن احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. این موضوع سبب می‌شود که برنج کمی نرم‌تر و با بافتی شفته‌تر پخته شود.
  3. در صورتی که قصد دارید بخشی از برنج پخته شده را برای مصرف بعدی نگهداری کنید، آن را در دمای محیط قرار ندهید و حتماً در یخچال نگهداری کنید. هنگام مصرف، تنها یک بار آن را گرم کنید.