طرز تهیه بزقرمه

بزقرمه بزقرمه یک غذای ایرانی و سنتی و محبوب ایرانی مانند دیگر غذاها مثل ته چین کشمش است که با استفاده از گوشت گردن گوسفند و نخود تهیه می‌شود. این غذا طعمی خوشمزه و مغذی دارد و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل در هر وعده از روز سرو شود. در ادامه، مواد اولیه، […]

3.9/5 - (18 امتیاز)

بزقرمه

بزقرمه یک غذای ایرانی و سنتی و محبوب ایرانی مانند دیگر غذاها مثل ته چین کشمش است که با استفاده از گوشت گردن گوسفند و نخود تهیه می‌شود. این غذا طعمی خوشمزه و مغذی دارد و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل در هر وعده از روز سرو شود. در ادامه، مواد اولیه، دستور پخت و تکنیک‌ها برای تهیه بزقرمه را مرور خواهیم کرد.

مواد اولیه:

گوشت گردن گوسفند: ۵۰۰ گرم
نخود: ۱ پیمانه
کشک: ۲ پیمانه
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۵ حبه
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
پیاز داغ، نعنا داغ و گردو: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌گرم ماسالا: به مقدار لازم

دستور پخت بزقرمه

ابتدا نخود را شب قبل از پخت، خیس کنید و در آب بگذارید تا بپزد. سپس درون قابلمه قرار دهید و روی آن آبی که نخود در آن پخته شده است، بریزید.
گوشت گردن گوسفند را بشویید و خرد کنید. پیاز را نیز خرد کرده و سیر را رنده کنید.
در یک قابلمه، روغن را گرم کنید و پیاز خرد شده را به همراه سیر تفت دهید تا سبک شوند و رنگ به دست آید.
گوشت خرد شده را به مواد سبک شده اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و کاملاً پخته شود.
به گوشت پخته شده، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌گرم ماسالا را اضافه کرده و مخلوط کنید.
سپس نخود پخته شده را به مواد قبلی اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.
به مخلوط، زعفران دم کرده غلیظ و کشک اضافه کنید و دوباره همه را با هم مخلوط کنید.
در طی این مرحله، طعم و مزه بزقرمه را بررسی کنید و در صورت نیاز، مقدار نمک و ادویه را تنظیم کنید.
در نهایت، پیاز داغ، نعنا داغ و گردو را به عنوان تزیین روی بزقرمه پخش کنید.

بزقرمه

مقدار کالری و ارزش غذایی بزقرمه

محاسبه دقیق مقدار کالری و ارزش غذایی بزقرمه بستگی به نحوه تهیه و استفاده از مواد اولیه دارد. با این حال، به طور تقریبی، یک پیمانه بزقرمه حدوداً ۴۰۰-۵۰۰ کیلوکالری دارد. این غذا حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز است.

ایده برای تزیین بزقرمه

برای تزیین بزقرمه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

پیاز داغ و نعنا داغ را به صورت تفلو به همراه گردو روی بزقرمه پخش کنید.
از برگ پیاز تراشیده و سیر تفلو شده برای تزیین استفاده کنید.
از خلال یا پیاز سرخ شده به عنوان تزیین بر روی بزقرمه استفاده کنید.
مناسب برای چه افرادی نیست:
با توجه به محتوای پروتئینی بالا و حضور گوشت گردن گوسفند در بزقرمه، افرادی که مشکلات قلبی-عروقی دارند یا به چربی های اشباع شده حساسیت دارند، باید مصرف این غذا را محدود کنند. همچنین، افرادی که دچار آلرژی به موادی مانند گوشت گوسفند، نخود یا لبنیات هستند، باید از مصرف بزقرمه خودداری کنند. در صورت وجود هرگونه حساسیت یا مشکلات پزشکی، قبل از مصرف این غذا، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بزقرمه مناسب برای مراسم و مهمانی‌ ها

بزقرمه یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که برای مراسم‌ها و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. می‌توانید این غذا را در مناسبت‌های خاصی مانند عید نوروز، عید قربان، جشن‌های خانوادگی و جشن‌های عروسی سرو کنید. همچنین، بزقرمه به عنوان یک غذای خوشمزه و مغذی در روزهای عادی و یا وعده‌های ناگهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی ارزش غذایی بزقرمه

با توجه به مواد اولیه استفاده شده در بزقرمه، این غذا حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، فیبر، ویتامین B6، آهن و روی است. همچنین، نخود در این غذا منبع خوبی از کربوهیدرات پایدار است. از طرفی، مصرف گوشت گردن گوسفند در این غذا به افزایش مقدار پروتئین و اسیدهای چرب اشباع شده منجر می‌شود. برای کاهش مقدار چربی، می‌توانید از گوشت ماهی، مرغ یا گوشت قرمز کم چرب استفاده کنید و یا مقدار گوشت را کاهش دهید و به جای آن از نخود بیشتری استفاده کنید.

با توجه به رعایت موارد فوق، شما می‌توانید یک بزقرمه خوشمزه و مغذی را با استفاده از مواد اولیه فوق تهیه کنید. این غذا را می‌توانید به صورت مجزا سرو کنید یا همراه با نان تازه یا برنج سفید پخته سرو نمایید. امیدوارم که این راهنمایی‌ها برای شما مفید واقع شود و بتوانید بزقرمه شگفت‌انگیزی بپزید!