طرز تهیه ته چین کشمش

ته چین کشمش  تهیه غذای ایرانی ته چین کشمش و لپه مانند دیگر غذاها مثل ته انداز مرغ بسیار ساده است. ابتدا لپه را حداقل چند ساعت قبل، درون یک کاسه آب می‌ریزیم و به آن اجازه می‌دهیم کاملاً خیس شود تا نفخ کند. در ادامه، مرغ را به همراه مقداری زردچوبه و دو لیوان […]

4.7/5 - (6 امتیاز)

ته چین کشمش

 تهیه غذای ایرانی ته چین کشمش و لپه مانند دیگر غذاها مثل ته انداز مرغ بسیار ساده است. ابتدا لپه را حداقل چند ساعت قبل، درون یک کاسه آب می‌ریزیم و به آن اجازه می‌دهیم کاملاً خیس شود تا نفخ کند. در ادامه، مرغ را به همراه مقداری زردچوبه و دو لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم.

در این مرحله، پیاز را به صورت خرد شده به چهار قاشق غذاخوری تهیه می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کفهای سفید روی سطح آب را با کمک یک ملاقه یا قاشق جمع کرده و آنها را دور می‌ریزیم.

در ادامه، اجازه می‌دهیم گوشت مرغ به طور کامل بپزد. همزمان با این عمل، لپه را آبکشی کرده و به همراه دو لیوان آب در یک قابلمه مناسب قرار می‌دهیم. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و لپه را به مدت حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه می‌پزیم.

برای خیساندن برنج، آن را در یک کاسه آب قرار می‌دهیم و سپس یک قاشق چایخوری نمک اضافه می‌کنیم تا برنج خرد نشود. زمان لازم برای خیساندن برنج به وابستگی از تازگی آن است. اگر برنج تازه باشد، نیازی به خیساندن بیش از ۳۰ دقیقه نخواهد بود.

پس از اینکه مرغ به طور کامل پخت، آن را به صورت ریش ریش خرد می‌کنیم و آن را کنار می‌گذاریم. همچنین لپه را نیز پس از اینکه به طور کامل پخت، آبکشی کرده و کنار می‌گذاریم. در ادامه، کشمش را همراه با کمی روغن در یک تابه می‌ریزیم.

حالا تابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و کشمش را کمی تفت می‌دهیم تا رنگ آن خوشرنگ شود. سپس آن را از تابه خارج کرده و کنار می‌گذاریم. در ادامه، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید.

ته چین

حالا برنج را به همراه یک قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می‌کنیم. پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه، وقتی برنج نرم شده و مغز آن گیر داشت، آن را آبکشی می‌کنیم. در ادامه، ماست را به همراه زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ را درون یک کاسه می‌ریزیم.

حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می‌کنیم تا یکدست شوند. در ادامه، برنج آبکش شده را به مواد درون کاسه اضافه می‌کنیم و آنها را مخلوط می‌کنیم تا برنج و مواد کاملاً یکدست شوند.

حالا قابلمه مورد نظرمان را با روغن به خوبی چرب می‌کنیم. سپس نصف مخلوط برنج را کف قابلمه ریخته و فشرده می‌کنیم. در ادامه، گوشت مرغ، لپه و کشمش را به صورت پخش روی برنج می‌ریزیم. سپس باقی برنج را اضافه می‌کنیم.

حالا برنج را به خوبی فشرده می‌کنیم. سپس روی حرارت ملایم، شعله را پخش می‌دهیم. در ادامه، روی درب قابلمه دم کنی را قرار می‌دهیم و آن را روی شعله پخش کن قرار می‌دهیم تا ته چین به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.