دستور پخت خورشت بامیه با مرغ

دستور پخت خورشت بامیه با مرغ یکی از خوش طعم ترین و پر طرفدار ترین خورشت های ایرانی است.می توانید دستور پخت خورشت بامیه بدون گوشت را هم در صورت تمایل امتحان کنید.
Rate this post

دستور پخت خورشت بامیه با مرغ

خورشت بامیه با مرغ مانند خورشت کاری هندی با مرغ یکی از پرطرفدارترین انواع خورشت‌ها است که در استان‌های جنوبی کشور ما رایج است. این غذا با طعم خوشایند و منحصر به فردش به سفره‌های ایرانیان رنگ و بوی جدیدی می‌بخشد. همچنین، برای سلامتی بدن نیز فواید زیادی دارد، زیرا حاوی بامیه است که از خواص بسیار مفیدی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود پوست و مو، و پاکسازی کبد برخوردار است.

این خورشت را می‌توان با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه کرد و در لیست غذاهای سنتی ایرانی جای خود را دارد. علاوه بر دستور تهیه ایرانی، دستور تهیه عربی آن نیز وجود دارد که با استفاده از ادویه‌های تند تهیه می‌شود.

اگر تمایل به یادگیری فنون تهیه این غذا دارید، با ما همراه شوید تا دستور تهیه این خورشت لذیذ را به شما آموزش دهیم.

مواد مورد نیاز پخت خورشت بامیه با مرغ

گوشت مرغ ۶۰۰ الی ۸۰۰ گرم
بامیه (ترجیحا تازه) ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط، خردشده ۲ عدد
سیر، رنده شده ۳ حبه
روغن به اندازه کافی
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۴ عدد
آب لیمو (ترش)  ۲ قاشق غذا خوری
ادویه‌ (ففلفل سیاه، زرد چوبه، نمک و …) به میزان لازم

مراحل پخت خورشت بامیه با مرغ

  • مرحله اول: تفت دادن پیاز و سیر
    در ابتدا، پیاز و سیر را به شکل نگینی خرد کنید و سپس آن‌ها را در روغن کافی تفت دهید. می‌توانید در حین تفت دادن پیاز و سیر، کمی زردچوبه هم اضافه کنید.
  • مرحله دوم: سرخ کردن گوشت مرغ و اضافه کردن به پیاز و سیر
    گوشت مرغ را خرد کرده و درون قابلمه حاوی پیاز و سیر تفت داده شده بریزید. گوشت مرغ را همراه با پیاز و سیر تفت دهید تا سرخ شود و رنگش تغییر کند.
  • مرحله سوم: افزودن گوجه فرنگی و رب گوجه
    گوجه‌ها را رنده کرده و با رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید که حاوی گوشت مرغ، پیاز و سیر است. مواد را با هم تفت دهید تا ترکیب شوند و سپس چند لیوان آب جوش را هم به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید تا مواد به خوبی پخته شوند. این کار را بر روی حرارت ملایم انجام دهید.
  • مرحله چهارم: تفت دادن بامیه‌ها
    ابتدا بامیه‌ها را با دقت از دم جدا کرده و سپس در قابلمه‌ای با روغن داغ تفت دهید. از تفت دادن اضافی بامیه‌ها پرهیز کنید تا خواص آن‌ها حفظ شود.
  • مرحله آخر: ادغام بامیه‌ها با مواد دیگر
    بامیه‌های تفت داده شده را به قابلمه حاوی گوشت مرغ، پیاز و سیر اضافه کرده و سپس آب لیمو ترش را هم به مواد اضافه کنید. فرصت دهید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شده و پخته شوند. خورشت بامیه مجلسی شما حاضر است، می‌توانید از آن لذت ببرید.

دستور پخت خورشت بامیه بدون گوشت

  1. تفت دادن پیاز و ادویه‌ها
    برای آماده‌سازی خورشت بامیه بدون گوشت، ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در یک قابلمه روغن را گرم کرده و پیاز‌ها را تفت دهید. سپس ادویه‌ها را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها رفع شود. پس از آن، رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و تا حد گرفته‌شدن بوی خامی آن‌ها سرخ کنید.
  2. اضافه کردن سیب‌زمینی و لپه
    سیب‌زمینی‌ها را کاملاً شسته و پوست‌های آن‌ها را گرفته، سپس نگینی خرد کنید. بعد از اینکه رب تغییر رنگ داد، سیب‌زمینی‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید که قدری سرخ شوند. لپه را که پاک کرده‌ایم به مواد اضافه کرده و تفت دهید تا طعم بهتری در خورشت به وجود آید. در صورت استفاده از لپه دیرپز، ابتدا آن را بپزید و سپس به مواد اضافه کنید. بعد از این مرحله، آب ولرم را به مواد اضافه کرده و می‌گذاریم تا سیب‌زمینی‌ها و لپه بپزند.
  3. اضافه کردن بامیه به خورشت
    پس از گذشت ۱۵ دقیقه و پخته شدن سیب‌زمینی و لپه، بامیه‌های آماده‌سازی شده را به مواد اضافه کرده و به خورشت فرصت جا افتادن بدهید. در این مرحله، نمک و فلفل خورشت را به میزان مناسبی اضافه کرده و مواد را همگام می‌کنیم. برای جلوگیری از له شدن بامیه‌ها، چندین بار به خورشت سر بزنید. سپس آرام آرام شعله را کم کنید و خورشت را در حالتی که به غلظت دلخواه رسیده است، آماده سرو کنید.

با این مراحل، خورشت بامیه بدون گوشت آماده سرو است. از طریق این دستور پخت، می‌توانید به راحتی و با زمان کمتری خورشت بامیه لذیذ و مغذی را درست کنید.