طرز تهیه کاکا رشتی

کاکا کدو حلوایی یک شیرینی سنتی و محبوب در آشپزی ایرانی است. این شیرینی با ترکیب آرد، روغن، و شکر، باعث ایجاد طعم شیرین و خاطه انگیزی می‌شود. اغلب در جشن‌ها و مناسبت‌های خاص مصرف می‌شود.در ادامه به طور کامل و سنتی طرز تهیه کاکا رشتی را توضیح داده ایم.
4/5 - (19 امتیاز)

طرز تهیه کاکا رشتی

در این مقاله به دستور پخت کاکا رشتی، یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی، می‌پردازیم. به زبان گیلانی ها (کویی کاکا) یک شیرینی ساده و مناسب فصل سرما است که دلباختگان زیادی دارد و خیلی ساده طبخ می شود. گیلانی ها این شیرینی را برای شب چله یا همان شب یلدا به عنوان یک میان وعده مفید تهیه می کنند.کاکا رشتی مانند دیگر غذاها مثل کدو پلو شمالی به راحتی قابل تهیه است. با دنبال کردن این دستور پخت ساده، می‌توانید طعمی خوشایند و شاداب را در خانه تجربه کنید.در ادامه طرز تهیه کاکا با آرد گندم را برای شما قرار داده ایم.طرز تهیه کاکا بدون کدو هم مانند دستور زیر است فقط کدو از مواد اولیه حذف می شود.

مواد لازم کاکا کدو حلوایی

پوره کدو حلوایی : ۱ پیمانه
آرد گندم : ۱ پیمانه
تخم مرغ : ۱عدد
پودر دارچین : ۱ قاشق چای خوری
شیر : ۱ پیمانه
بیکینگ پودر : ۱ قاشق چای خوری
شکر : ۱/۲ پیمانه
گردو و کشمش : ۱/۲ پیمانه
روغن به میزان لازم
زعفران دم شده : ۱ قاشق غذا خوری

کاکا

آماده سازی کدو حلوایی

مرحله اول طرز تهیه کاکا ساده ابتدا کدو را شسته از وسط به دو نیم می کنیم. دانه و ریشه های آن را خالی کرده و داخل قابلمه ای چیده و به اندازه نصف استکان آب داخل قابلمه ریخته درب آن را می بندیم و اجازه می دهیم تا کدو کاملا پخته و آب آن نیز تمام شود. حالا که کدو پخته و نرم شده است پوست آن را جدا کرده و به کمک گوشت کوب برقی یا دستی پوره می کنیم.

آماده سازی خمیر کاکا کدو حلوایی

داخل ظرف مناسبی تخم مرغ و شیر را کمی مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود سپس کدو پوره شده و شکر را افزوده و کاملا مخلوط می کنیم. در این مرحله بیکینگ پودر را به آرد اضافه کرده و روی مواد الک می کنیم و مواد خیس و خشک را کاملا مخلوط کرده تا بافت خمیری لطیفی بدست آید. سپس پودر دارچین، زعفران، مغز گردو و کشمش را به مواد می افزاییم و مخلوط کرده، حالا خمیر کاکا ما آماده شده است.ممکن است در بعضی رسپی های خمیر کاکا گیلانی با ماست و یا در طرز تهیه کاکا با آرد برنج  به جای آرد گندم استفاده شود.

کاکا کدو حلوایی

طرز تهیه کاکا کدو مجلسی پف دار

سپس به مایه شیرینی اجازه می‌دهیم به مدت یک ساعت در آشپزخانه استراحت کند. پس از سپری شدن این زمان، یک تابه مناسب را روی حرارت متوسط تا پایین قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع به تابه اضافه می‌کنیم.هنگامی که روغن به طور کامل گرم شده است، یک قاشق غذاخوری از مایه شیرینی را درون تابه ریخته و به آن اجازه می‌دهیم یک طرف شیرینی کاملاً سرخ شود و روی آن حباب‌های ریزی ایجاد شود. سپس مقداری کنجد را روی شیرینی پاشیده می‌کنیم.حالا شیرینی را برگردانده و به آن اجازه می‌دهیم طرف دیگر آن کاملاً سرخ شود. در نهایت، شیرینی‌ها را روی دستمال روغن‌گیری قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آنها جذب شود، سپس در کنار چای یا دمنوش سرو و نوش جان کنید. به‌اصطلاح “نوش جان”!.