طرز تهیه نجمات

طرز تهیه نجمات در ماه مقدس رمضان، بامیه و دیگر شیرینی‌های سنتی بسیار محبوب می‌شوند و شما فرصت دارید که رسپی‌های متنوعی را امتحان کنید. این دفعه قصد داریم طرز تهیه یک شیرینی سنتی عربی به نام بامیه عربی یا نجمات سمید را به شما آموزش دهیم. این شیرینی از سه مرحله تهیه شده و […]

Rate this post

طرز تهیه نجمات

در ماه مقدس رمضان، بامیه و دیگر شیرینی‌های سنتی بسیار محبوب می‌شوند و شما فرصت دارید که رسپی‌های متنوعی را امتحان کنید. این دفعه قصد داریم طرز تهیه یک شیرینی سنتی عربی به نام بامیه عربی یا نجمات سمید را به شما آموزش دهیم. این شیرینی از سه مرحله تهیه شده و بافتی مغزدار دارد.

اجزای لازم برای تهیه کرم نارگیل     

مواد غذایی مقدار
شکر ۱ قاشق سوپ‌خوری
شیر ۲/۳ پیمانه
نشاسته ذرت ۱ قاشق چای‌خوری پُر
آرد ۱ قاشق چای‌خوری پُر
پودر نارگیل ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۱ قاشق چای‌خوری
خامه صبحانه ۱ قاشق غذاخوری

روش تهیه نجمات سمید

مرحله اول: ساخت کرم نارگیل نجمات

ابتدا کرم نارگیل را بسازید. در یک قابلمه کوچک، نشاسته ذرت، شکر، آرد و پودر نارگیل را بریزید، شیر را اضافه کرده و خوب هم بزنید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و مداوم هم بزنید تا مخلوط به قوام فرنی برسد. سپس گلاب را افزوده و هم بزنید تا کاملا غلیظ شود. پس از سرد شدن، محتوا را داخل قیف ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

همچنین می توانید طرز تهیه زولبیا خونگی را درسایت آشپزی ماه مشاهده و مطالعه کنید. 

اجزاء مورد نیاز برای ساخت شربت بار نجمات 

مواد غذایی مقدار
شکر ۲ لیوان
آب ۱ لیوان
گلاب ۲ قاشق سوپ‌خوری
جوهر لیمو ۱/۲ قاشق چای‌خوری
زعفران به میزان لازم
گلوکز ۱ قاشق سوپ‌خوری
هل ۲ دانه خرد شده
چوب دارچین ۱ عدد

مرحله دوم: درست کردن شربت بار نجمات

آب، شکر، گلوکز، هل خرد شده، چوب دارچین و جوهر لیمو را در یک قابلمه کوچک ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و شربت به نقطه جوش برسد. پس از آن زعفران و گلاب را اضافه کنید و به محض جوش آمدن، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا شربت خنک شود.

مواد لازم برای تهیه خمیر نجمات

مواد غذایی مقدار
آرد سمولینا یا ایرمیک ۱ پیمانه
آرد گندم ۱ پیمانه
شیر ولرم یا آب ۱ پیمانه
روغن مایع ۱٫۴ پیمانه
مایه خمیر ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ پنس
هل ساییده ۱٫۴ قاشق چای‌خوری
پنیر خامه‌ای ۵۰ گرم یا کرم نارگیل ۵۰ گرم

مرحله سوم: درست کردن خمیر شیرینی نجمات

داخل یک کاسه بزرگ، آرد، سمولینا، مایه خمیر، نمک، هل ساییده، روغن مایع و شکر را ترکیب کنید. سپس به تدریج شیر ولرم یا آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. مراقب باشید که شیر یا آب را یکجا نریزید و به آرامی افزوده شود.

مرحله چهارم: سرخ کردن خمیر

خمیر را ۱۵ دقیقه بگذارید استراحت کند. سپس آن را به ضخامت ۳ میلی‌متر روی سطح صاف پهن کرده، با قالب دایره‌ای به قطر ۵ سانتی‌متر برش بزنید. بر روی هر دایره خمیر، یک تکه پنیر خامه‌ای یا نصف قاشق چای‌خوری کرم نارگیل قرار دهید و خمیر را مطابق با تصویر مورد نظر ببندید. در یک قابلمه کوچک به اندازه یک بند انگشت روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. شیرینی‌ها را در روغن داغ قرار دهید تا زمانی که به رنگ طلایی برسند، سپس آن‌ها را از روغن خارج کرده و برای ۳ دقیقه در شربت ولرم فرو ببرید. پس از آن، شیرینی‌ها را درون صافی قرار دهید تا شربت اضافی خارج شود و بعد در ظرف سرو بچینید.

نکات مهم در تهیه نجمات سمید

حتماً آرد سمولینا را از فروشگاه‌های تخصصی قنادی خریداری کنید و از جایگزین کردن آن خودداری ورزید.

به جای استفاده از کرم نارگیل، می‌توانید از خامه یا کرم خامه‌ای استفاده کنید.

شیرینی نجمات سمید، با ماندن بیشتر در شهد، شیرین‌تر می‌شود.