طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار بسیار ساده است و شما می توانید با استفاده از مواد اولیه در دسترس این شیرینی خوش طعم و مناسب مجالس را تهیه کنید در ادامه به طور کامل آموزش این شیرینی را قرار داده ایم.
Rate this post

روش تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

شیرینی‌های سنتی ایرانی همواره از بهترین‌ها در جهان هستند، و این بار قصد داریم که شیرینی ساق عروس را که یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های قنادی‌هاست و با استفاده از کرم مخصوص تهیه می‌شود، به شما آموزش دهیم. این شیرینی را می توانید مانند دسر با بیسکوییت پتی بور، که با یک لیوان چای سرو کنید، برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بسیار مناسب و خوشمزه است.
تهیه خمیر این شیرینی کمی متفاوت از سایر شیرینی‌هاست، بنابراین بهتر است مواد را به دقت وزن کنید تا به نتیجه‌ی بهتری برسید.

مواد لازم طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

آرد ۳۵۰ گرم
خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
روغن جامد یا کره ۱۵۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
سفیده تخم مرغ ۲ عدد
پودر قند ۵ ق غذا خوری
زرده و زعفران برای رومال به میزان لازم
مغزیجات به دلخواه به میزان لازم

مواد لازم برای کرم شیرینی ساق عروس

شیر ۲ لیوان
شکر  ۱/۲ پیمانه
آرد  ۳ ق غذا خوری
کره  ۱ ق غذا خوری
وانیل  مقداری

مراحل طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرمدار

  • مرحله اول: تهیه کرم
    ابتدا، برای تهیه کرم، شیر را در یک قابلمه بریزید و به آن شکر و آرد اضافه کنید. با استفاده از ماهیچه یا همزن، مواد را به‌خوبی مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. همچنین مواظب باشید که به‌طور مداوم هم بزنید تا بوی خامی آرد برود. زمانی که مخلوط غلیظ شد، کره را اضافه کرده و آن را هم بزنید تا کره ذوب شود. در انتها، وانیل را اضافه کنید و بعد از یک دقیقه، قابلمه را از روی حرارت بردارید. مخلوط را در یک کاسه بریزید و روی آن را با یک پوشش محافظ بپوشانید. سپس کاسه را در یخچال قرار دهید تا کرم استراحت کند.
  • مرحله دوم: هم زدن کره
    برای تهیه خمیر شیرینی، کره را در یک کاسه قرار داده و به آن پودر قند اضافه کنید. سپس با استفاده از همزن برقی، مواد را به‌خوبی هم بزنید تا یکجا شوند. حین هم زدن، مطمئن شوید که کره و شکر به‌طور یکنواخت مخلوط شوند و مخلوط حجیم و رنگ آن روشن شود. در انتها، وانیل را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: تهیه خمیر
    در ادامه، زرده ها را به مخلوط کره و شکر اضافه کرده و همه را با هم بزنید. سپس نوبت اضافه کردن خامه است. با هم زدن مواد، مطمئن شوید که تمامی مواد به‌طور یکنواخت مخلوط شوند. در کنار این کار، سفیده تخم مرغ را با پودر قند جداگانه در یک کاسه بزنید تا کف کند. سپس این مخلوط را به مواد شیرینی اضافه کرده و با یک لیسک هم بزنید. در این مرحله، آرد را کم کم به مخلوط اضافه کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. خمیر در این مرحله کمی چسبناک است، بنابراین آن را کمی در یخچال قرار دهید تا سفت شود.
  • مرحله چهارم: پخت شیرینی ساق عروس کرمدار
    در این مرحله، سطح کاری را آردکرده و خمیر را به‌صورت چهارگوش باز کنید. سپس اطراف خمیر را با یک کاتر برش دهید تا شکل مربعی یا مستطیلی بگیرد. خمیر را به برش‌های ۸*۵ برش کنید. سپس کرم تهیه شده را داخل قیف بریزید و وسط خمیر بریزید. خمیر را از دو طرف به‌روی هم بیاورید و آن را داخل سینی فر چرب شده قرار دهید. روی خمیر رومال بزنید و کمی پودر پسته یا گردو بپاشید. سپس سینی فر را در فری که به‌مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است، قرار دهید تا شیرینی پخته شود.
  1. نکات مربوط به گلاب
    همانطور که می‌دانید، گلاب عصاره‌ای است که از گل محمدی به دست می‌آید و مرغوب‌ترین نوع آن معمولاً در شهرهای کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروزه در همه فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها شیشه‌های گلاب با اشکال و نام‌های تجاری مختلف موجود است، اما بسیاری از این محصولات خالص نیستند و عطر و بوی اصلی گلاب را ندارند.
    گلاب اصل بوی مطبوع گل محمدی را دارد و شما در آن بوی ترشیدگی نمی‌شنوید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون هیچگونه رسوبی است. همچنین، گلاب اصل دارای طعمی سنگین و معمولاً مایل به تلخی است. بنابراین، هنگام خرید گلاب، به این نکات توجه کنید تا مطمئن شوید که محصولی اصلی و با کیفیت را انتخاب کرده‌اید.
  2. نکات مربوط به روغن
    برای تهیه شیرینی‌های آردی، بهتر است از روغن‌های مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید که به صورت حلبی در فروشگاه‌های فروش روغن موجود است و چربی آن‌ها مخصوص شیرینی آردی است. اگر به این روغن دسترسی ندارید، می‌توانید از روغن جامد نباتی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که هرگز از روغن‌های صاف قنادی که در لوازم قنادی‌ها موجود است، به تنهایی استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می‌شوند. بهترین توصیه این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نمی‌کنید، حتماً از مخلوطی از روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی یا کره استفاده کنید.
  3. نکات مربوط هل
    اگر می‌خواهید شیرینی‌های خود را طعم و عطر بیشتری بدهید، بهتر است از پودر هل سبز استفاده کنید. این نوع هل نسبت به هل سفید، عطر و طعم بیشتری دارد و برای تهیه دسرها و شیرینی‌ها مناسب‌تر است. با اضافه کردن پودر هل سبز، به شیرینی‌هایتان طعم و ارزش غذایی بیشتری می‌بخشید.

نکات مهم پخت شیرینی ساق عروس کرم دار

  1. تلاش کنید گلوله‌های خمیر بیش‌تر از ده گرم نباشند. در غیر این صورت، ساق عروس درون فر پف می‌کند و از اندازه معمولی بیش‌تر می‌شود که زیبایی ظاهری را به خود نخواهد داد.
  2. وقتی خمیر ساق عروس را تهیه می‌کنید، هرگز آرد را یک‌باره به مواد اضافه نکنید. آرد را به آرامی و کم کم اضافه کنید و تا جایی که خمیر دستانتان را چسبانده نشود، اضافه کنید. با توجه به تفاوت در کیفیت آردهای مختلف در بازار، ممکن است نیاز به مقدار مختلفی آرد باشد؛ بنابراین، آرد را مرحله به مرحله به خمیر اضافه کنید.
  3. این مقدار خمیر حدوداً ۳۰ عدد شیرینی ساق عروس را برای شما تهیه می‌کند.
  4. دمای مناسب برای پخت این شیرینی در فر برقی، ۱۵۰ درجه سانتیگراد است.
  5. این شیرینی را می‌توانید درون ظروفی بسته و در محیط خشک و خنک نگه‌داری کنید.