طرز تهیه نان رمضان تبریزی

طرز تهیه نان رمضان به روش قنادی یکی از دسته‌های محبوب نان‌های ایرانی است که به خصوص در ماه مبارک رمضان در منطقه تبریز و سایر مناطق ایران مصرف می‌شود. پخت نان رمضان تبریز به شکل‌ها و طعم‌های متنوعی تهیه می‌شود. نان رمضان تبریزی علاوه بر استفاده در سحر و افطار، در میان خانواده‌ها به عنوان یک میان‌ وعده خوشمزه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد در ادامه طرز تهیه نان رمضان خانگی را برای شما قرار داده ایم.
Rate this post

دستور تهیه نان رمضان تبریزی

نان‌های حجیم و فانتزی به عنوان یکی از انواع محبوب نان در سراسر جهان شناخته می‌شوند. این نوع نان‌ها گاهی با پر کردن انواع مواد مغزی و فیلینگ‌های متنوع تهیه می‌شوند. نان رمضان تبریزی که شبیه به نان‌های حجیم است، با این تفاوت که روی آن شربت یا شهد می‌ریزند. این نان، همان‌طور که از نامش پیداست، برای ماه مبارک رمضان و به ویژه هنگام افطار مناسب است و معمولاً به عنوان جایگزینی برای زولبیا و بامیه در کنار چای سرو می‌شود.

مواد لازم نان رمضان تبریزی

آرد گندم ۴۰۰ گرم
مخمر خشک فوری ۴ الی ۵ گرم
شکر ۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد کامل
ماست شیرین ۱۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
روغن مایع ۱ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای شربت
شکر ۱۰۰ گرم
آب ۵۰ گرم

مراحل پخت نان رمضان تبریزی

برای پخت نان رمضان تبریزی خوش طعم، ابتدا کره را در یک کاسه کوچک ریخته و آن را با استفاده از روش بن ماری روی بخار کتری قرار می‌دهیم تا آب شود. هنگام استفاده از خمیر مایه در این دستور، نیازی به فرآیند فعال‌سازی آن نیست، اما باید اطمینان حاصل کنیم که خمیر مایه سالم باشد.

توجه: در دستور پخت این نان، از خمیر مایه فوری استفاده می‌شود که نیازی به فرآیند فعال‌سازی ندارد. خمیر مایه در حین آماده‌سازی خمیر به خودی خود فعال می‌شود.
در این مرحله از دستور پخت، آرد، خمیر مایه فوری و شکر را در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم. به ترتیب، هر تخم‌مرغ را یکی پس از دیگری اضافه می‌کنیم. پس از آن، ماست و روغن را به ترکیب افزوده و سپس کره ذوب شده را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. بعد از اینکه مواد کاملاً مخلوط شدند، خمیر را روی سطح کاری قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه ورز می‌دهیم.
ابتدا کمی روغن را در کاسه بمالید و خمیر را داخل آن قرار دهید. خمیر را با پارچه یا سلفون بپوشانید و برای دو ساعت در محیط گرمی قرار دهید تا فرصت استراحت و عمل آمدن داشته باشد. پس از اینکه خمیر عمل آمد، حدود ۲۰۰ گرم از آن را جدا کرده و در داخل یک لایه پلاستیک قرار دهید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.

سطح کار را با پاشیدن کمی آرد آماده کنید و خمیر را با استفاده از کف دست به شکل گرد و پهن درآورید. اگر دوست دارید، می‌توانید خمیر را به دو بخش تقسیم کرده و بافت کنید. سپس قالب مورد نظر خود را با روغن چرب کنید و خمیر را داخل آن بگذارید.
اکنون خمیر را با یک پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. سپس، ۲۰۰ گرم خمیری که قبلاً در پلاستیک گذاشته بودید را با وردنه به ضخامت نیم سانتی‌متر باز کنید و آن را به نوارهای باریک یک سانتی‌متری برش دهید.
نوارهای خمیر را به شکل دلخواه روی خمیر اصلی قرار دهید و لبه‌های آن‌ها را با دست فشرده کنید تا به خمیر اصلی بچسبند. این مرحله برای زیباسازی و تزیین روی نان انجام می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید نان را به صورت ساده و بدون تزیین اضافی تهیه کنید.
ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، روی خمیر را با زرده تخم‌مرغ آغشته می‌کنیم و سپس آن را در فر قرار می‌دهیم تا برای مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد. اگر روی نان به رنگ طلایی مطلوب نرسید، برای چند دقیقه گریل فر را روشن می‌کنیم تا رنگ آن طلایی شود.

نکته: برای تهیه مواد رومال، می‌توانیم به سلیقه خود از زرده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری شیر و کمی زعفران دم کرده استفاده کنیم.
در این مرحله، نان را از فر خارج کرده و کنار می‌گذاریم تا سرد شود. در این زمان، شروع به تهیه شربت می‌کنیم. برای این کار، شکر و آب را درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا شکر به طور کامل در آب حل شود.
باید توجه داشت که تهیه شربت تقریباً ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. پس از آن که شکر کاملاً در آب ذوب شد، شربت را از روی حرارت برداشته و کمی می‌گذاریم تا به حالت ولرم برسد. سپس، شربت را روی نانی که سرد شده است می‌ریزیم و آماده سرو می‌کنیم.

همچنین جهت مطالعه سایر مقالات مرتبط با شیرینی و دسر می توانید روی لینک کلیک کنید.