طرز تهیه فسنجون یزدی

متنجینه یزدی یکی از غذاهای مخصوص شهر یزد است که با ترکیبی از مرغ، رب انار و گردو یا بادام پخته می شود.
Rate this post

طرز تهیه فسنجون یزدی یا متنجینه

فسنجون یزدی یکی از غذاهای بی نظیر ایرانی است که از دیگر خورش های فسنجون به دلیل استفاده از آلو برای ایجاد طعم متفاوتی مشترک است. می توانید این فسنجون را با کوفته های قلقلی گوشت یا مرغ تهیه کنید، یا از تکه های مرغ نیز استفاده کنید که این انتخاب به سلیقه شما بستگی دارد. اگر هوس یک غذای خوشمزه و رنگارنگ مثل فسنجان را داشتید، می توانید از این فسنجون لذت ببرید و اطمینان داشته باشید که از طعم آن لذت خواهید برد.یکی دیگر از غذاهای معروف و پر طرفدار یزدی قیمه یزدی است که به طور کامل طرز تهیه آن را برای شما قرار داده ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه فسنجون یزدی برای ۲ نفر

پیاز ۱ عدد
فیله مرغ ۳۰۰ گرم
بادام درختی ۸ عدد
گردو ۴ عدد
چغندر ۱ عدد
به ۱ عدد
آلو خورشتی ۸ عدد
رب انار به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه فسنجون یزدی یا متنجینه خوشمزه

مرحله اول | آماده‌سازی مرغ
در این مرحله، مرغ‌های شسته شده را آماده می‌کنیم. اگر از تکه‌های مرغ با استخوان استفاده می‌کنید، بهتر است با یک چاقو استخوان‌های مرغ را جدا کرده و گوشت مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید. همچنین، می‌توانید از فیله مرغ بدون استخوان نیز استفاده کنید. در این صورت، پس از شستن فیله‌ها، آن‌ها را به صورت مکعبی خرد کنید و آماده برای مرحله بعدی شوید.

مرحله دوم | خیساندن آلو‌ها
آلو‌های شسته شده را در ظرف مناسبی قرار داده و با کمی آب خیسانده و کنار گذاشته و آماده برای مرحله بعدی شوید.

مرحله سوم | آماده‌سازی پیاز
در این مرحله، پیاز را آماده می‌کنیم. پیاز شسته شده را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید یا آن را رنده کنید. در یک قابلمه، روغن را گرم کرده و پیاز‌های خرد شده را اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله چهارم | افزودن مغز‌ها
در این مرحله، مغز بادام درختی و گردو را خرد کرده یا به شکل پودر تهیه کرده و به پیاز اضافه کنید. سپس به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی مغز‌ها گرفته شود.

مرحله پنجم | پختن فیله‌های مرغ
فیله‌های خرد شده مرغ را به محتوای قابلمه اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. سپس فلفل سیاه و پودر سیر را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

سپس ۱-۲ پیمانه آب سرد را به محتوای قابلمه اضافه کرده و درب را ببندید. حرارت را کم کرده و ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید تا مرغ‌ها بپزند.

مرحله ششم | آماده‌سازی به و چغندر
در این مرحله، به و چغندر را آماده می‌کنیم. آن‌ها را بشویید، پوست بگیرید، و به دلخواه برش زده و در قابلمه‌ای با کمی آب قرار داده و روی حرارت کم ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید.

مرحله هفتم | ترکیب همه مواد خورشت
آلو‌های خیسانده شده را به همراه به و چغندر پخته شده به محتوای قابلمه مرغ اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. سپس مقداری رب انار و نمک را به محتوا اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید و ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند.زمانی که غلظت خورشت کافی شد، حرارت را خاموش کرده و آن را در ظرف سرو بریزید. این خورشت لذیذ را با پلو یا کته سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

فوت و فن های طرز تهیه فسنجون یزدی به روش سنتی با مرغ

می توانید از کوفته ی قلقلی یا گوشت تکه ای برای این خورشت استفاده کنید. اگر می خواهید طعم شیرین تری داشته باشد، مقداری شکر اضافه کنید؛ و اگر ترش تر دوست دارید، رب انار ترش تری اضافه کنید. این خورشت باید با حرارت کم پخته شود تا روغن آن جدا نشود و در نهایت بافت غلیظی داشته باشد. اضافه کردن آب سرد به بادام و گردو باعث ترکیب روغنی بیشتری می شود.
همچنین می توانید از انواع مختلف آلوها برای افزودن طعم خاص به این خورشت یزدی استفاده کنید.

چکار کنم تا خورشت فسنجانم روغن بیندازد

در پایان پخت خورشت فسنجان، می توانید برای افزایش لعاب و ضخامت خورشت، چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود خورشت دچار شک شده و لعاب آن افزایش یابد.
نکات بعدی برای انداختن روغن به خورشت فسنجان عبارتند از:

  1. تفت دادن مغز گردو: قبل از انداختن روغن به خورشت، مغز گردو را درون ماهیتابه تفت دهید تا روغن آن آزاد شود و به خورشت اضافه کنید.
  2. استفاده از آب سرد: برای پخت خورشت، از آب سرد استفاده کنید تا از جوشیدن زودرس خورشت جلوگیری شود و اجازه دهید خورشت به آرامی پخته شود.
    با این ترتیب، می توانید خورشت فسنجان خود را با لعاب و طعم منحصر به فرد بهبود دهید.