طرز تهیه عصاره مرغ خانگی

طرز تهیه عصاره مرغ عصاره، که از ترکیب گوناگون سبزیجات و مرغ پخته شده ساخته می‌شود، به عنوان یک افزودنی مفید در پخت انواع خورشت، سوپ و آش شناخته می‌شود. شما قادر هستید با استفاده از چند ماده اولیه ساده در منزل خود، عصاره مرغ خانگی با کیفیتی مشابه نمونه‌های تجاری در بازار تهیه کنید، […]

Rate this post

طرز تهیه عصاره مرغ

عصاره، که از ترکیب گوناگون سبزیجات و مرغ پخته شده ساخته می‌شود، به عنوان یک افزودنی مفید در پخت انواع خورشت، سوپ و آش شناخته می‌شود. شما قادر هستید با استفاده از چند ماده اولیه ساده در منزل خود، عصاره مرغ خانگی با کیفیتی مشابه نمونه‌های تجاری در بازار تهیه کنید، که نه تنها سالم‌تر بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر است. این عصاره در تهیه غذای کودکان یا هنگامی که مایل به پخت سریع یک سوپ خوشمزه بدون صرف وقت برای پخت مرغ هستید، کاربرد دارد. همچنین می‌توانید از عصاره قلم نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه عصاره مرغ عبارتند از:

  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای
  • ۲ عدد هویج
  • ۵۰ گرم ترکیب گشنیز و جعفری
  • ۱ عدد پیاز بزرگ
  • ۱/۲ پیمانه آرد
  • ۱/۲ پیمانه روغن
  • ۱ قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی
  • ۴ حبه سیر
  • ۳ عدد برگ بو
  • ۱ قاشق چای‌خوری زنجبیل

ادویه‌ها شامل: ۱ قاشق چای‌خوری پودر گشنیز، ۱ قاشق چای‌خوری پودر سیر، ۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، ۱ قاشق غذاخوری نمک، ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه، ۱ قاشق غذاخوری ادویه کاری، و ۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه. چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ این مقاله را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

دستورالعمل تهیه عصاره مرغ خانگی

  1.  پختن مرغ و سبزیجات
    ابتدا برای ساخت عصاره، مرغ (سینه، ران یا پا) را بپزید، سپس آب مرغ را جدا کرده و نگه دارید. در یک قابلمه، فلفل دلمه‌ای خرد شده، پیاز، هویج و سیر پوست کنده را افزوده، گشنیز، جعفری، چوب دارچین، زنجبیل و برگ بو را به آنها اضافه کنید. سپس آب مرغ را ریخته و با بستن درب قابلمه، اجازه دهید تا سبزیجات کاملاً پخته شوند.
  2.  تفت دادن ادویه‌ها
    پس از پخت سبزیجات، دارچین و برگ بو را برداشته و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس با استفاده از یک گوشتکوب برقی یا مخلوط کن، مواد را پوره کنید. در یک تابه، روغن و ادویه‌های ذکر شده را تفت دهید تا عطر آنها آزاد شود، سپس آرد را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ آرد عوض شود.
  3. ساخت عصاره مرغ خانگی
    در ادامه، پوره آماده شده را به مواد تفت داده شده اضافه کنید تا گلوله‌های آرد حل شوند و مخلوط غلظت پیدا کند. در کف یک ظرف پلاستیکی، نایلون قرار داده و مخلوط عصاره را درون آن بریزید. سپس به مدت چند ساعت در فریزر قرار دهید. پس از اینکه مواد سفت شدند، آنها را بر روی تخته آشپزی قرار داده و برش دهید، سپس هر برش را جداگانه در فویل بپیچید و در فریزر نگهداری کنید تا هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

فوت و فن طرز تهیه عصاره مرغ

استفاده از عصاره مرغ خانگی در آشپزی می‌تواند غذاهای شما را خوشمزه‌تر و غنی‌تر کند. در اینجا چند فوت و فن برای استفاده بهینه از عصاره مرغ آورده شده است:

  1. مزه‌دار کردن سبزیجات: هنگام بخارپز کردن یا تفت دادن سبزیجات، کمی عصاره مرغ اضافه کنید تا طعم آن‌ها را بهبود ببخشید.
  2. تهیه پایه‌های غذایی سریع: عصاره مرغ می‌تواند برای تهیه پایه‌های سریع غذایی مانند ریزوتو یا پاستا به کار رود.
  3. فریز کردن برای استفاده بلند مدت: عصاره مرغ را می‌توان در قالب‌های یخ ریخت و در فریزر نگهداری کرد تا برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده باشد.
  4. افزایش طعم در غذاهای رژیمی: برای کسانی که رژیم غذایی کم کالری دارند، اضافه کردن عصاره مرغ به غذاهای کم چرب می‌تواند طعم بیشتری به آن‌ها ببخشد بدون اینکه کالری زیادی اضافه کند
  5. تهیه سس‌ها و روکش‌ها: عصاره مرغ را می‌توان به عنوان پایه برای ساخت انواع سس‌ها و روکش‌های غذایی استفاده کرد.