دستور پخت لازانیا با سس بشامل

برای بهتر شدن دستور پخت لازانیا با سس بشامل می توانید از دستور سس بشمال زیر استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه لازانیا با سس بشامل در فر به طور کامل برای شما قرار داده ایم.
5/5 - (1 امتیاز)

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل

لازانیا، یک نوع پاستای ورقه‌ای، که مانند ماکارونی با سویا در سراسر جهان محبوبیت دارد و با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. این غذا با مواد اصلی مانند گوشت چرخ‌کرده، قارچ و سس تهیه می‌شود، اما دستورهای مختلفی برای آن وجود دارد و می‌توان آن را با گوشت مرغ یا حتی بدون گوشت تهیه کرد. لازانیا همچون دیگر پاستاها و ماکارونی‌های محبوب، اصالتی ایتالیایی دارد.

مواد لازم برای سس بشامل

شیر ۱ لیوان
کره ۲۵ گرم
آرد ۱ قاشق غذاخوری
نمک و جوز هندی نوک قاشق چایخوری

مراحل تهیه سس بشامل

  • مرحله اول:
    برای تهیه سس لازانیا یا همان سس سفید، ابتدا کره و شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای محیط هماهنگ شوند. سپس آرد سفید را دوباره الک کنید. بهتر است از آرد شیرینی‌پزی استفاده کنید. سپس در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم آرد را تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود.
  • مرحله دوم:
    در این مرحله، کره را در یک ظرف گود مانند شیرداغ قرار دهید و روی حرارت بسیار ملایم ذوب شود. سپس آردی که در مرحله قبل تفت داده‌اید را به کره اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس نمک و جوزهندی را اضافه کنید و تفت دهید تا مخلوط کره و آرد کاراملی رنگ شود.
  • مرحله سوم:
    در این مرحله، شیر را که دمای محیط شده است، کم‌کم به مخلوط آرد و کره اضافه کنید و مواد را به صورت متداوم هم بزنید تا سس به غلظت کافی برسد. زمانی که سس به غلظت کافی رسید، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مواد لازم برای طرز تهیه لازانیا با سس بشامل

ورق لازانیا ۱ بسته
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
قارچ ۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
فلفل دلمه ای ۱ عدد
روغن و آویشن به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

مراحل پخت لازانیا با سس بشامل

  • مرحله اول:
    برای آماده‌سازی لازانیای خوشمزه ایرانی، ابتدا بهتر است فر را روشن کنید تا زمان اماده شدن لازانیا برای گرم شدن فر معطل نشود. برای این منظور، فر را به دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. سپس به مرحله دوم بروید.
  • مرحله دوم:
    فلفل دلمه‌ای و قارچ را به صورت ریز خرد کنید و کنار بگذارید. سپس پیازها را نیز به صورت ریز خرد کرده و با کمی روغن در یک تابه جادار تفت دهید تا نرم و طلایی شوند.
  • مرحله سوم:
    سیرها را هم خرد کنید یا رنده کنید و به پیازها اضافه کنید. سپس پس از کمی تفت دادن، گوشت چرخ کرده را هم اضافه کرده و آن را به‌طور کامل سرخ کنید.
  • مرحله چهارم:
    سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا سرخ شوند. سپس رب گوجه فرنگی و آویشن را به مواد اضافه کرده و به‌طور کامل تفت دهید تا مواد آماده شوند.
  • مرحله پنجم:
    بعد از آماده شدن مواد، یک لیوان آب به تابه اضافه کرده و درب را بسته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت بپزد و آب به طور کامل تبخیر شود.
  • مرحله ششم:
    ورقه‌های لازانیا را به مدت سه دقیقه در آب ولرم قرار دهید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را در ظرف مناسبی که با روغن چرب شده است قرار دهید و به مرحله بعدی بروید.
  • مرحله هفتم:
    کف ظرف را با سس بشامل پوشانده و یک ورقه لازانیا را روی آن قرار دهید.
  • مرحله هشتم:
    مایه گوشت را روی ورقه لازانیا بریزید و آن را با پشت یک قاشق صاف صاف کنید تا به طور یکنواخت پخش شود.
  • مرحله نهم:
    بین لایه‌های لازانیا مقداری سس بشامل بریزید و تعداد لایه‌ها را افزایش دهید تا مایه به‌خوبی در هنگام برش از بین ورقه‌ها خارج نشود.
  • مرحله دهم:
    روی لایه‌ی بالایی لازانیا سس بشامل ریخته و پنیر پیتزا را بریزید. سپس آن را در فر گرم شده قرار داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پخته و آماده سرو کنید.

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه لازانیا یا سس بشامل، بعد از اینکه یک لایه از ورقه‌های لازانیا را در ظرف قرار دادید و سس بشامل را روی آن بریزید؛ سپس یک لایه از مواد و پنیر پیتزا را روی سس بریزید و مجدداً یک لایه ورقه لازانیا بچینید؛ این روند را تا جایی که ظرف پر شود ادامه دهید؛ در لایه آخر هم تنها روی ورقه‌های لازانیا یک لایه از سس و پنیر بریزید و در فری که از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بپزید.

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل بدون فر

ابتدا کف تابه مورد نظر را با روغن چرب کرده و یک ورق لازانیا را در آن قرار دهید. سپس سس بشامل، کمی پنیر پیتزا و مواد گوشتی را به اندازه مورد نیاز روی ورق لازانیا بریزید. این مرحله را تکرار کنید تا تمام لایه‌ها تشکیل شود. در انتها روی مواد، پنیر و سس بشامل ریخته و دور تابه را کمی آب جوش بریزید تا دمیدن غذا کمک شود. سپس تابه را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت کم بگذارید تا لازانیا به‌طور کامل پخته شود.

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل در توستر

برای تهیه لازانیای خوشمزه، ابتدا المنت‌های بالا و پایین توستر را روشن کنید تا توستر گرم شود یا از دکمه کانوکشن استفاده کنید. سپس ظرف لازانیا را داخل توستر با دمای ۱۶۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا لازانیا کاملاً پخته و آماده شود. بعد از این مدت، المنت پایین را خاموش کنید و به لازانیا اجازه دهید با گریل یا همان المنت بالا، به مدت دو تا سه دقیقه دیگر داخل توستر بماند تا پنیر روی لازانیا آب و طلایی شود. لازم به ذکر است که مدت زمان پخت در توسترهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و ممکن است زمان لازم برای پخت، کمی بیشتر یا کمتر شود.

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل بدون شیر

اولین قدم این است که کره را درون تابه بریزید. در صورتی که از روغن گیاهی استفاده می‌کنید، می‌توانید از کره گیاهی یا مارگارین استفاده کنید. منتظر بمانید تا کره ذوب شود و سپس آرد را اضافه کنید. آرد را درون کره تفت دهید تا بوی خامی آرد برطرف شود.

سپس باید آب را با استفاده از یک پیمانه آشپزی یا لیوان دسته‌دار اندازه‌گیری کنید. آب را به تدریج به مواد اضافه کنید و با استفاده از همزن دستی مواد را هم زده و مخلوط کنید تا تمامی گلوله‌های آرد کاملاً باز شوند.

در این مرحله، وقتی تبدیل به یک سس غلیظ و یکدست شد، ادویه‌ها را اضافه کنید و آنها را هم بزنید تا سس به غلظت موردنظر برسد. می‌توانید غلظت سس را بر اساس نیاز و نوع غذای موردنظر کم یا زیاد کنید. به این ترتیب، سس بشامل با آب آماده می‌شود.

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل در مایکروفر

تعیین بهترین زمان و درجه پخت لازانیا در مایکروویو کاری ساده نیست، زیرا آن به ویژگی‌های هر مدل مایکروویو و توان آن مرتبط است. اما حداقل دمای توصیه شده برای پخت لازانیا در مایکروویو ۱۸۰ درجه سانتیگراد است، با توان ۷۰۰ وات. علت اصلی خشک شدن لازانیا در مایکروویو، عدم وجود مایع در فرآیند پخت است. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید قبل از قرار دادن لازانیا در مایکروویو، روی آن یک لایه سس یا روغن بریزید، یا ظرف لازانیا را در فویل آلومینیومی بپیچید تا مواد داخل لازانیا خشک نشوند.