طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

آموزش باقالی پلو با ماهیچه در این مقاله به طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، این غذای ایرانی خوشمزه می پردازیم. این غذا مثل لوبیا پلو با گوشت تکه ای طرفدارای زیادی داره. مواد لازم جهت تهیه باقالی پلو با ماهیچه پیاز: ۲ عدد باقلا سبز: ۱ پیمانه برنج: ۴ پیمانه ماهیچه: ۵۰۰ گرم زعفران: […]

4.6/5 - (17 امتیاز)

آموزش باقالی پلو با ماهیچه

در این مقاله به طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، این غذای ایرانی خوشمزه می پردازیم. این غذا مثل لوبیا پلو با گوشت تکه ای طرفدارای زیادی داره.

مواد لازم جهت تهیه باقالی پلو با ماهیچه

پیاز: ۲ عدد

باقلا سبز: ۱ پیمانه

برنج: ۴ پیمانه

ماهیچه: ۵۰۰ گرم

زعفران: ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار لازم

پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری

پودر هل: ۱ قاشق چایخوری

شوید خشک: ۱ پیمانه

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه، ابتدا باقلا سبز را شسته و پاک می‌کنیم. سپس آبکشی کرده و آن را به‌طور موقت کنار می‌گذاریم.

در مرحله بعد، برنج را بر حسب نوع آن به مدت مناسبی خیس می‌کنیم. سپس قابلمه‌ای مناسب را انتخاب کرده و تا نصف ظرف، آب را داخل آن می‌ریزیم و روی حرارت بالا قرار می‌دهیم تا آب به جوش آمده و به‌شدت جوشانده شود.

وقتی آب به جوش آمد، یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می‌کنیم و سپس برنج را به آب اضافه می‌کنیم. در این مرحله، آب ممکن است از جوش بیرون بریزد، بنابراین باید صبر کنیم تا آب دوباره به جوش بیاید. پس از آن، باقلا سبز را نیز به قابلمه اضافه می‌کنیم.

حالا باید صبر کنیم تا دانه‌های برنج کاملاً نرم شوند و داخلی آنها کمی چسبناک شود. وقتی برنج آماده شد، آن را همراه باقلا سبز آبکشی می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سپس قابلمه‌ای که برای پخت باقلی پلو در نظر گرفته‌ایم را روی حرارت قرار می‌دهیم.

ابتدا مقداری روغن را به قابلمه اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا روغن داغ شود. سپس به دلخواه، می‌توانیم از سیب زمینی حلقه شده یا نان لواش برای ته قابلمه استفاده کنیم. در ادامه، یک لایه از برنج را روی ته قابلمه می‌ریزیم و روی آن کمی از خشک شده، پودر دارچین و پودر هل پاشید.

به همین ترتیب، روی هر لایه از برنج و باقلا سبز، مقداری از خشک شده شوید را همراه با کمی دارچین و پودر هل می‌ریزیم. در لایه آخر، برنج و باقلا سبز را قرار می‌دهیم و با استفاده از دسته کفگیر، در وسط برنج یک سوراخ ایجاد می‌کنیم تا برنج به خوبی بپزد.

باقالی پلو با ماهیچه

حالا کره را خرد می‌کنیم و به صورت متناوب روی برنج پخش می‌کنیم. سپس نصف استکان آب را داخل قابلمه ریخته و زمانی که بخار از برنج بلند می‌شود، حرارت را به حالت ملایم تنظیم می‌کنیم و یک دم‌کنی را روی درب قابلمه قرار می‌دهیم. سپس به برنج اجازه می‌دهیم برای مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

ابتدا پیازها را خلالی خرد می‌کنیم و در یک قابلمه مناسب آن‌ها را تفت می‌دهیم تا نرم شوند. سپس زعفران دم‌کرده را همراه با مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم و کمی دیگر آن‌ها را تفت می‌دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

سپس ماهیچه را به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را برای چند دقیقه تفت می‌دهیم تا به خوبی سرخ شود و رنگ آن تغییر کند. در مرحله بعد، یک تکه چوب دارچین همراه با ۲ لیوان آب جوش را اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا ماهیچه را به حرارت ملایم بپزد.

برای پخت ماهیچه در قابلمه، حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است (در صورت استفاده از زودپز، زمان پخت ۱ ساعت است). پس از اینکه ماهیچه تقریباً پخته شده است، آن را با نمک و فلفل به طعم مورد نظر اندازه‌گیری می‌کنیم و آب را جداگانه در یک کاسه مناسب ریخته و آن را همراه باقلی پلو سرو می‌کنیم.