طرز تهیه کشکینه

کشکینه یا ترخینه، یک غذای ایرانی است که در بسیاری از شهرهای غرب کشور به آن می‌پرداخته می‌شود. این غذا  مانند دیگرر غذاها مثل کله جوش به سرعت قابل تهیه است و بر خلاف دستور پخت بسیاری از آش‌ها، نیاز به زمان طولانی برای پختن ندارد. کشکینه یک آش محلی است که به‌طور معمول با […]

4.9/5 - (55 امتیاز)

کشکینه یا ترخینه، یک غذای ایرانی است که در بسیاری از شهرهای غرب کشور به آن می‌پرداخته می‌شود. این غذا  مانند دیگرر غذاها مثل کله جوش به سرعت قابل تهیه است و بر خلاف دستور پخت بسیاری از آش‌ها، نیاز به زمان طولانی برای پختن ندارد.

کشکینه یک آش محلی است که به‌طور معمول با سرعت و به‌صورت آسان و در زمان کوتاه آماده می‌شود، بر خلاف سایر آش‌ها که نیاز به مدت طولانی برای پختن دارند. این غذا قابلیت مصرف در تمام فصول سال را دارد و در فصل‌های سرد اثر مثبتی در درمان سرماخوردگی دارد.

کشکینه یک غذای محلی است که از گندم نیم‌کوب شده، پونه خشک، زردچوبه، نمک و سبزیجات بومی در مناطق غربی کشور تهیه می‌شود. در این غذا، مواد اولیه به مدت چند روز در دوغ خیسانده می‌شوند و سپس پس از به دست آوردن یک خمیر مانند، به قطعاتی به شکل قالبی تقسیم و در هوای آزاد خشک می‌شوند.

کشکینه

متداول است که در مناطق لر و کردنشین، طرز تهیه کشکینه با تفاوت‌های کوچکی از یکدیگر متفاوت باشد. همچنین، بسته به سلیقه و ذائقه مردم، می‌توان از انواع حبوبات مختلف مانند ماش، عدس و لوبیا استفاده کرد تا طعم و تنوع بیشتری به این غذا ببخشد.

مواد لازم کشکینه

کشکینه: دو عدد
پیاز: یک عدد بزرگ
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
پونه خشک: به مقدار لازم
فلفل سیاه: به مقدار لازم (با توجه به ذائقه)

آماده سازی کشکینه

  1. کشکینه را به مدت دو ساعت در آب می‌خیسانیم تا دوغ آن جدا شود.
  2. سپس گندم‌ها را از دوغ جدا کرده و همراه دو لیوان آب روی حرارت ملایم می‌پزیم.
  3. در این مدت پیاز را خلالی خرد کرده و در روغن تفت می‌دهیم.
  4. دوغی که ابتدا از کشکینه جدا شده بود را به آش اضافه کنید اما ابتدا مطمئن شوید که گندم‌ها به‌خوبی پخته شده باشد.
  5. زردچوبه و فلفل سیاه را به آش اضافه کنید.
  6.  در مرحله آخر پیاز داغ را به کشکینه در حال پخت اضافه کرده و همراه با آن مدت کمی پخته شود.
  7.  در مرحله آخر پونه را به آش کشکینه اضافه کنید و جند دقیقه بعد آن آش آماده است.