طرز تهیه لواشک گوجه سبز

طرز تهیه لواشک گوجه سبز ترش لواشک گوجه سبز مانند ترشی انبه بندری یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که با فرا رسیدن فصل این میوه ترش، در بیشتر خانه‌ها تهیه می‌شود و به دنبال این شاید باشید که با گوجه سبزچی درست کنم. در این بخش از آموزش آشپزی، روش تهیه لواشک گوجه سبز با طعمی […]

Rate this post

طرز تهیه لواشک گوجه سبز ترش

لواشک گوجه سبز مانند ترشی انبه بندری یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که با فرا رسیدن فصل این میوه ترش، در بیشتر خانه‌ها تهیه می‌شود و به دنبال این شاید باشید که با گوجه سبزچی درست کنم. در این بخش از آموزش آشپزی، روش تهیه لواشک گوجه سبز با طعمی ترش و ملس را به شما آموزش خواهیم داد.زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۲۰دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۳۰دقیقه میباشد .

مواد لازم طرز تهیه لواشک گوجه سبز

  • گوجه سبز کال و رسیده ۳ کیلو
  • زرشک یک پیمانه
  • آب یک لیوان
  • نمک یک قاشق چایخوری پر

مراحل طرز تهیه لواشک گوجه سبز

پس از شستشو و تمیز کردن گوجه‌سبزها، آن‌ها را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط به بالا قرار دهید. سپس یک لیوان آب و زرشک را به گوجه‌سبزها اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوجه‌سبزها به جوش بیایند.

وقتی گوجه‌سبزها به جوش آمدند، حرارت را کاهش داده و با قاشق هم بزنید تا ته نگیرند. سپس درب قابلمه را بردارید و بگذارید تا گوجه‌سبزها به آرامی بپزند و له شوند.

پس از اینکه گوجه‌سبزها کاملاً له شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید در دمای اتاق خنک شوند.

بعد از خنک شدن، گوجه‌سبزها را از صافی رد کرده و با دست خوب فشار دهید تا عصاره آن‌ها گرفته شود.

در این مرحله، به گوجه‌سبزهای صاف شده نمک اضافه کنید و هم بزنید.

سینی مورد نظر را با پلاستیک بپوشانید و مواد لواشک گوجه‌سبز را به صورت یکدست با قطر ۵ میلی‌متر روی آن پهن کنید. سپس سینی را در محلی قرار دهید که در معرض نور آفتاب و جریان هوا باشد تا لواشک سبز ها کاملاً خشک شوند. پس از خشک شدن، لواشک را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

طرز تهیه لواشک گوجه قرمز

  • برای تهیه شربت گوجه‌سبز: ابتدا گوجه‌ها را به دقت شسته، درون دیگی بریزید و به آن آب اضافه کنید، به‌گونه‌ای که نیمی از دیگ پر شود. بگذارید تا بجوشد و گوجه‌ها کاملاً له شوند. سپس، قابلمه‌ای برداشته و گوجه‌ها را در آن بریزید. آب حاصل از گوجه‌ها را از صافی عبور داده و دوباره درون دیگ بریزید. دیگ را بر روی گاز قرار داده و بگذارید تا آب غلیظ شود. سپس شکر را به آن اضافه کنید. پس از سرد شدن، شربت را در یخچال بگذارید تا خنک شود. این شربت بسیار خوشمزه و مفید است.
  • برای طرز تهیه لواشک گوجه قرمز: گوجه‌ها را درون قابلمه‌ای قرار داده و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید. سپس گوجه‌ها را دوباره به دیگ برگردانید و بر روی گاز بگذارید. به آن شکر، سرکه، جوهر لیمو و نمک اضافه کنید، با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید میزان مواد را تنظیم کنید تا مزه دلخواه‌تان را بدست آورید. وقتی مواد شروع به غل‌غل زدن کردند، زیر دیگ را خاموش کنید. پس از ولرم شدن، سینی بزرگی آماده کنید، دو الی سه قطره روغن در آن بریزید و پلاستیکی روی آن پهن کنید. مواد لواشک را درون سینی بریزید و در آفتاب بگذارید تا خشک شود. نوش جان!
  • نکته: پس از جدا کردن هسته‌های گوجه، می‌توانید آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته تا یکدست شوند. برای خوش‌رنگ‌تر شدن لواشک، می‌توانید به آن رب انار اضافه کنید. همچنین، اضافه کردن سرکه اختیاری است و می‌توانید بنا بر سلیقه خود آن را حذف کنید.

طرز تهیه ترشک گوجه سبز

ترشک گوجه سبز یکی از محصولات خوشمزه و پرطرفدار است که از گوجه سبز تهیه می‌شود و مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی دارد. این ترشک در ظرف درب‌دار حدود ۱ تا ۲ ماه در یخچال ماندگاری دارد. می‌توانید ترشک گوجه سبز را در انواع خورشت‌ها، سالادها و یا به‌تنهایی مصرف کنید.

مواد لازم جهت تهیه ترشک گوجه سبز

  • گوجه سبز ۲ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • نبات ۱ قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشک گوجه سبز

  • مرحله اول: آماده‌سازی گوجه سبز
    گوجه سبزها را بشویید و ساقه‌های کوچک آن‌ها را جدا کنید. سپس گوجه سبزها را درون یک قابلمه مناسب بریزید.
  • مرحله دوم: افزودن آب، نمک و نبات
    آب، نمک و نبات را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا نبات و نمک در آب حل شوند.
  • مرحله سوم: پخت ترشک
    قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه گوجه سبزها بپزند و نرم شوند. پس از پخت، آب ترشک به غلظت مناسبی خواهد رسید.
  • مرحله چهارم: افزودن نعناع خشک
    در ۵ دقیقه پایانی پخت، نعناع خشک را به گوجه سبزها اضافه کنید و کمی هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. بعد از گذشت ۵ دقیقه، حرارت را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا ترشک خنک شود. توجه کنید که نعناع اگر بیشتر بجوشد، تلخ می‌شود.
  • مرحله پنجم: انتقال به ظرف نگهدارنده
    پس از خنک شدن، ترشک‌ها را درون یک شیشه مناسب بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و ترشک‌ها را در یخچال نگهداری کنید. مطمئن شوید که شیشه‌ها کاملاً محکم و بدون نفوذ هوا باشند.

به همین سادگی، با طی کردن این ۵ مرحله، ترشک‌های خوشمزه و جذاب شما آماده مصرف هستند. نوش جان!