طرز تهیه شله مشهدی

آموزش پخت شله مشهدی شله مشهدی دسر ایرانی محلی بسیار لذیذ است که همانند قیمه یزدی دوستداران بسیاری دارد. برای تهیه شله مشهدی خوشمزه، در ابتدا یک کاسه بزرگ و جا دار را انتخاب می‌کنیم. سپس لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، عدس و ماش را درون آن می‌ریزیم. در ادامه، تا اندازه‌ای که برای پوشش مواد […]

4.8/5 - (17 امتیاز)

آموزش پخت شله مشهدی

شله مشهدی دسر ایرانی محلی بسیار لذیذ است که همانند قیمه یزدی دوستداران بسیاری دارد. برای تهیه شله مشهدی خوشمزه، در ابتدا یک کاسه بزرگ و جا دار را انتخاب می‌کنیم. سپس لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، عدس و ماش را درون آن می‌ریزیم. در ادامه، تا اندازه‌ای که برای پوشش مواد مورد استفاده کافی باشد، آب را به آن اضافه می‌کنیم.

سپس، به مواد حبوبات اجازه می‌دهیم درون آب قرار بگیرند و به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورند. برای جلوگیری از نفخ حبوبات به‌طور کامل، طی این مدت ۲ بار آب حبوبات را تعویض می‌کنیم. سپس، یک قابلمه مناسب را انتخاب می‌کنیم.

در این مرحله، گوشت گوسفندی یا گوساله را در قابلمه مورد نظر قرار می‌دهیم. سپس پوست پیاز را جدا می‌کنیم و آن را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم. در ادامه، پیاز را به قابلمه حاوی گوشت اضافه می‌کنیم.

حالا، تا اندازه‌ای که بر روی گوشت را بپوشاند، آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و به مدت ۳ ساعت اجازه می‌دهیم گوشت به‌طور کامل پخته شود. در ادامه، در یک کاسه جداگانه، بلغور گندم و برنج نیم‌دانه را می‌ریزیم.

در این مرحله، تا اندازه‌ای که بر روی بلغور و برنج را بپوشاند، آب را اضافه می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم به مدت ۳ ساعت خیس بخورند. در ادامه، پس از گذشت ۳ ساعت و هنگامی که گوشت به‌طور کامل پخته شده است، آن را از قابلمه خارج می‌کنیم.

حالا، اجازه می‌دهیم گوشت به طور کامل خنک شود. سپس با استفاده از چنگال، بافت گوشت را باز کرده تا حالت ریشه ریشه بگیرد. در ادامه، حبوبات را آبکش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب اضافی آن‌ها کاملاً خارج شود.

طرز تهیه شله مشهدی

در این مرحله، حبوبات را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. سپس، تا اندازه‌ای که روی حبوبات را بپوشاند، آب را اضافه می‌کنیم. در ادامه، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم حبوبات به‌طور کامل بپزند.

پس از پخت کامل حبوبات، حال آن‌ها را آبکش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب اضافی آن‌ها خارج شود. در ادامه، حبوبات را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و سپس با استفاده از گوشتکوب، آن‌ها را می‌کوبیم تا له شوند.

در این مرحله، گوشت ریش ریش شده را به حبوبات له شده اضافه می‌کنیم. سپس، برنج نیم دانه و بلغور گندم را درون آبکش می‌ریزیم تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. در نهایت، آن‌ها را به مخلوط حبوبات و گوشت اضافه می‌کنیم.