طرز تهیه تبوله

طرز تهیه تبوله جعفری یکی از معروف ترین سالاد های لبنانیه که به خاطر طعم مخصوصی که از ترکییب بلغور با رسبزیجات و روغن زیتون به دست میاد تو سراسر جهان خیلی مشهوره و میتونه هم یه شام سبک باشه و هم اینکه جای یه میان وعده سبک و گیاهی رو بگیره.طرز تهیه سالاد تبوله اصل بسیار ساده و سریع است و شما می‌توانید به‌راحتی در خانه، این غذای خوشمزه و سالم را تهیه کنید.
5/5 - (54 امتیاز)

روش تهیه تبوله

تبوله یکی از غذاهای لبنانی محبوب و خوشمزه است که با استفاده از مواد اولیه تازه و سالم تهیه می‌شود. این سالاد معمولاً به عنوان یک غذای سالم و کم کالری شناخته می‌شود که باعث شادابی و سلامتی بدن می‌شود. در این مقاله، روش تهیه تبوله به همراه دستور پخت، ارزش غذایی، مقدار کالری، تکنیک‌ها و نکات مربوط به این غذا بررسی می‌شود. همچنین، ایده‌هایی برای تزیین این غذا ارائه می‌شود و همچنین برخی از افرادی که ممکن است برای آن مناسب نباشد معرفی می‌شوند.

برای تهیه تبوله، مواد اولیه زیر را به ترتیب زیر لیست کنید:

یک پیمانه گندم برنجی یا جوانه‌دار

یک پیمانه نخود فرنگی پخته

دو عدد خیار خرد شده

دو عدد گوجه‌فرنگی خرد شده

یک دسته جعفری تازه خرد شده

یک دسته نعناع تازه خرد شده

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

چند قاشق غذاخوری آب لیموترش

نمک و فلفل به میزان لازم

برای تهیه تبوله، مراحل زیر را دنبال کنید:

گندم برنجی را به مدت یک ساعت در آب خیسانده و پس از آبکشی، آن را درون قابلمه‌ای با آب جوش شده بپزید تا نرم شود. سپس آن را صاف کرده و درون کاسه ای بریزید.

خیار، گوجه فرنگی، جعفری و نعناع را خرد کرده و به کاسه حاوی گندم برنجی اضافه کنید.
۳٫ روغن زیتون، آب لیموترش، نمک و فلفل را به مواد دیگر اضافه کرده و همه مواد را به خوبی مخلوط کنید.
۴٫ تبوله را در یخچال حداقل یک ساعت قرار دهید تا خوب خنک شود.
۵٫ پیش از سرو، مزه‌ای از تندی طعم خواهید داشت. در صورت تمایل، می‌توانید با اضافه کردن رب گوجه فرنگی یا آب لیموترش بیشتر، طعم را تندتر کنید.

ارزش غذایی و کالری:

تبوله یک غذای سالم و مغذی است. مقدار کالری و ارزش غذایی تبوله ممکن است با توجه به میزان استفاده از مواد و دستور پخت متغیر باشد. اما به طور کلی، تبوله کم کالری بوده و شامل ویتامین‌های A و C، آهن، فیبر و پروتئین است.

تزیین تبوله:

برای تزیین تبوله و افزایش جذابیت ظاهری آن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

برگ‌های تازه ریحان، نعناع یا جعفری را به عنوان تزئین روی تبوله بچینید.

برای افزودن رنگ زیبا و خوشمزه، می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت مدلینگ بر روی سطح تبوله استفاده کنید.

از خیارهای خرد شده، نخود فرنگی، ریحان تازه یا آویشن برای تزئین استفاده کنید.

قبل از سرو، روغن زیتون را به صورت نازکی روی تبوله بریزید تا به طعم و مزه غذا اضافه شود.

تبوله

تبوله

اگرچه تبوله یک غذای سالم و خوشمزه است، اما برخی افراد ممکن است برای آن مناسب نباشند. به عنوان مثال:افرادی که حساسیت یا آلرژی به غلات دارند، باید از مصرف تبوله خودداری کنند.

افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند، ممکن است با مصرف تبوله مشکل داشته باشند. در این صورت، می‌توانند مقداری از مواد مورد استفاده در تهیه تبوله را تغییر دهند یا به دستور پزشک خود عمل کنند.

توجه: توصیه می‌شود قبل از شروع هر رژیم غذایی یا مصرف هر غذایی، با پزشک یا تغذیه‌شناس خود مشورت کنید.

تبوله

تبوله

در زیر چند نکته و تکنیک دیگر را برای تهیه و سرو تبوله ارائه خواهم داد:

استفاده از نوعی گیاهان خرد شده: به علاوه از گیاهانی که در دستور پخت بالا ذکر شده، می‌توانید از سبزیجات دیگری مانند ریحان، پیاز سبز و هویج رنده شده استفاده کنید. این گیاهان به تبوله طعم و رنگی منحصر به فرد می‌دهند.

انتخاب گوجه‌فرنگی های تازه و معطر: برای تهیه تبوله از گوجه‌فرنگی های تازه و معطر استفاده کنید. انتخاب گوجه‌فرنگی هایی با پوست صاف، آبدار و بوی خوب، طعم تبوله را تقویت خواهد کرد.

استفاده از آب لیموترش طبیعی: برای حصول از طعم تازه و متفاوت، از آب لیموترش طبیعی استفاده کنید. از خرد کردن لیموترش و استخراج آب آن، به جای استفاده از آب لیموترش آماده استفاده کنید.

قرار دادن تبوله در یخچال: برای افزایش خوشمزگی و ترشح طعم‌ها، پس از تهیه تبوله، آن را در یخچال برای چند ساعت قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا مزه‌ها بهتر ترکیب شوند و طعم تبوله بهتر بیان شود.

اضافه کردن زیره: برای افزودن طعم و عطر ویژه به تبوله، می‌توانید زیره را به مواد تبوله اضافه کنید. زیره به عنوان یک ادویه معطر و خوشمزه، تبوله را بهبود می‌بخشد.

تزیین با زیتون و لیموترش: برای تزئین تبوله، می‌توانید از برگ‌های زیتون و برش‌های نازک لیموترش استفاده کنید. این تزیینات ظاهر تماشایی‌ای به تبوله می‌بخشند و مزه آن را تکمیل می‌کنند.

شما می توانید تبوله را کنار انواع کباب ایرانی مانند کباب بختیاری و کباب زردک نوش جان کنید.