طرز تهیه ایچلی کوفته به روش سنتی ترکیه

غذای ایچلی کوفته (یا Ichli Kofta) اصالتا به آشوریان، یک قوم کلدانی در منطقه میزوپاتامیا در کشورهای معاصر عراق، ترکیه، و ایران تعلق دارد. این غذا در فرهنگ و تاریخ آشوریان و کلدانیان ریشه دارد و به عنوان یکی از غذاهای معروف این اقوام شناخته می شود.
1/5 - (1 امتیاز)

اهمیت تاریخچه ایچلی کوفته

تاریخچه ایچلی کوفته به قدمت های قدیمی باز می گردد و از آن زمان تا به امروز در آشوریان و کلدانیان جشن ها و مناسبت های مختلف به عنوان یک غذای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا از موادی مانند گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله، برنج، نخود، پیاز و ادویه های مختلف تهیه می شود. ایچلی کوفته معمولاً به صورت کوفته های کوچک شکل داده شده و در یک سس ترشی خورده یا آب ترشی سرو می شود.
ایچلی کوفته در فرهنگ و تاریخ آشوریان و کلدانیان جایگاه ویژه ای دارد. این غذا یکی از غذاهای معتبر و سنتی در این جوامع می باشد و به عنوان یکی از غذاهای مهم در مراسم ها، مناسبت ها و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایچلی کوفته نمایانگر تاریخ و هویت آشوریان و کلدانیان است و در طی قرون به عنوان یکی از غذاهای سنتی این اقوام تداول شده است.

این غذا به عنوان یک نماد از وحدت و همبستگی مردم آشوری و کلدانی مطرح می شود. ایچلی کوفته نشان دهنده تنوع و یکی از آثار غذایی گران بهای این جوامع می باشد. از نظر طعم و مزه، این غذا بسیار محبوب است و دارای طعم ترش و خوشمزه ای است که ترکیبی از گوشت، برنج، نخود و ادویه های متنوع تشکیل می دهد.ایچلی کوفته نماد تلاش و تلاش مردم این منطقه برای حفظ و انتقال فرهنگ و هویت خود به نسل های بعدی است. این غذا به عنوان یکی از دلایلی برای افتخار و افتخار به ریشه ها و سنت های خود از طریق آشپزی و خوراکی کردن انتخاب می شود و به جامعه و فرهنگ آشوری و کلدانی ارزش می دهد.
این غذا همچنین در فرهنگ های کشورهای مجاور مانند ترکیه، ایران و سوریه نیز مشهور است و انواع متفاوتی از آن وجود دارد. اما ایچلی کوفته به عنوان یک اصلیت غذایی در فرهنگ و تاریخ آشوریان بسیار مهم است و نمایانگر تاریخ و هویت این اقوام است.

مواد لازم ایچلی کوفته

بلغور گندم ریز : ۳ لیوان
آب جوش : ۲ لیوان
آرد سمولینا : ½ لیوان
آرد سفید : ½ لیوان
تخم مرغ : ۱ عدد
رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
رب فلفل ۱ قاشق : غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و روغن به مقدار کافی

مواد میانی ایچلی کوفته

گوشت چرخ کرده : ۴۰۰ گرم
پیاز : ۲ عدد
جعفری : ۱ دسته کوچک
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرزپخت ایچلی کوفته

برای تهیه ایچلی کوفته لذیذ، ابتدا بلغور را با ترکیبی از آب جوش در یک ظرف مناسب می ریزیم. سپس درب ظرف را محکم می بندیم و به بلغور اجازه می دهیم که به طور کامل خیس شده و حجم آن افزایش یابد.
در این مرحله، بلغور خیس شده را به داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم. سپس آرد سمولینا، آرد عادی، رب گوجه فرنگی و رب فلفل را به کاسه اضافه می کنیم. سپس با افزودن کمی نمک و فلفل سیاه، مواد را با یکدیگر مخلوط می کنیم.
حالا به تدریج مقداری آب جوش به مخلوط اضافه کرده و با دست ها آن را ملاط کرده تا به یک بافت منسجم تبدیل شود. پس از اینکه مایه کوفته به طور کامل منسجم شد، تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم و با ورز دادن به مایه کوفته، به منظور دست یابی به یک بافت یکپارچه تر، ادامه می دهیم.
در این مرحله برای تهیه مواد میانی، پیاز را به شکل خرد شده و نگینی آماده می کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. سپس پیاز خرد شده را به تابه اضافه کرده و با دقت تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.
در این مرحله، گوشت چرخ شده را به همراه مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و تا زمانی که گوشت تغییر رنگ می دهد، کمی تفت می دهیم. در ادامه، نصف فنجان آب را به تابه اضافه کرده و درب آن را می بندیم تا گوشت پخته شود.
بعد از اینکه آب درون تابه کم شد، جعفری را خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. سپس به اندازه ی یک نارنگی، مقداری از مایه کوفته را در دست می گیریم و به آن شکل می دهیم. سپس مقداری از مخلوط گوشت را درون آن قرار داده و آن را به شکل گرد یا بیضی تغییر شکل می دهیم.
تمامی مایه کوفته را به همین روش آماده می کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. در ادامه، کوفته ها را درون روغن گرم کرده و تا زمانی که سطح آنها سرخ و قرمز شود، سرخ می کنیم. پس از اینکه روغن اضافی از کوفته ها خودشان جدا شد، آنها را با سس دلخواهی که انتخاب کرده ایم، سرو می کنیم. اگر به غذاهای ترکیه ای علاقه دارید لاهماجون ترکیه ای رو به شما پیشنهاد می کنیم.