طرز تهیه آش لخشک

طرز تهیه آش لخشک، آش سنتی خراسان آش یکی از غذاهای ایرانی محبوب به شمار می آید. یکی از آش‌های سنتی استان خراسان، آش لخشک یا آش قییش نام دارد. برای تهیه آش لخشک خوشمزه، در ابتدا یک قابلمه بزرگ را تا نیمه آب پر می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب به سرعت […]

4.7/5 - (15 امتیاز)

طرز تهیه آش لخشک، آش سنتی خراسان

آش یکی از غذاهای ایرانی محبوب به شمار می آید. یکی از آش‌های سنتی استان خراسان، آش لخشک یا آش قییش نام دارد.

برای تهیه آش لخشک خوشمزه، در ابتدا یک قابلمه بزرگ را تا نیمه آب پر می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب به سرعت جوش بیاید. در همین حین، اسفناج را شسته و به صورت متوسط خرد می‌کنیم.

پس از آغاز جوشیدن آب، اسفناج خرد شده را به همراه رشته‌های لخشک و ۳ قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه می‌کنیم و سپس به مواد اجازه می‌دهیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بپزند.

وقتی رشته‌ها شفاف شدند، همراه با اسفناج آن‌ها را آبکش می‌کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که در زمان آبکش کردن رشته‌های لخشک، آن‌ها باید شفاف شده باشند و پس از آبکش کردن نیز سفت نباشند.

طرز تهیه آش لخشک

در این مرحله، رشته و اسفناج را به یک کاسه بزرگ انتقال می‌دهیم و آنها را در کنار هم قرار می‌دهیم تا خنک شوند. سپس ماست محلی، دوغ محلی و یک قاشق چایخوری نمک را در یک کاسه ترکیب می‌کنیم.

حالا سیرها را رنده می‌کنیم و به کاسه اضافه می‌کنیم. سپس مواد را به آرامی مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند. در ادامه، ماست را به کاسه حاوی اسفناج و رشته اضافه کرده و به آرامی ترکیب می‌کنیم تا مواد یکدست شوند.

در این مرحله، نعناع خشک را با کمی روغن درون یک تابه قرار می‌دهیم و برای چند ثانیه تفت می‌دهیم تا کمی تغییر رنگ دهد. سپس آش را در ظرف مورد نظرمان ریخته و با نعناع داغ تزیین کرده و آن را سرو می‌کنیم.

توجه داشته باشید که این آش به صورت سرد سرو می‌شود و در صورتی که برای مدت طولانی بماند، ماست و دوغ ممکن است رشته ها را جذب کرده و آش را سفت کنند. برای رقیق کردن آش، می‌توانید کمی دوغ یا ماست به آش اضافه کنید.