طرز تهیه آش خیار چنبر

روش پخت و تهیه آش خیار چنبر شاید تا بحال اسم آش خیار چنبر به گوشتان نخورده باشد ولی اگر اهل آش و سوپ و حلیم هستید پیشنهاد میکنم حتما یکبار آن را تست کنید. آش خیار چنبر همانند ترخینه آشی سنتی و متعلق به استان همدان می باشد. برای تهیه آش خیار چنبر خوشمزه، […]

4.3/5 - (21 امتیاز)

روش پخت و تهیه آش خیار چنبر

شاید تا بحال اسم آش خیار چنبر به گوشتان نخورده باشد ولی اگر اهل آش و سوپ و حلیم هستید پیشنهاد میکنم حتما یکبار آن را تست کنید. آش خیار چنبر همانند ترخینه آشی سنتی و متعلق به استان همدان می باشد. برای تهیه آش خیار چنبر خوشمزه، در ابتدای کار، یک ساعت قبل از شروع پخت، بلغور گندم را شسته و آبکشی می‌کنیم. همچنین عدس را نیز شسته و آبکشی می‌کنیم. پیاز را نیز شسته، پوست کنده و خرد می‌کنیم.

یک قابلمه را با کمی روغن به دست می‌آوریم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا گرم شود. سپس پیاز را داخل قابلمه می‌ریزیم و آن را تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شود. بلغور گندم و عدس را نیز پس از آبکش کردن، به پیازها اضافه می‌کنیم.

آش خیار چنبر

در ابتدا خیارها را خرد می‌کنیم و آن‌ها را کنار می‌گذاریم. سپس یک تابه را برداشته و روغنی روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود. سپس خیارها را به تابه اضافه کرده و آن‌ها را تفت می‌دهیم تا به خوبی نرم شوند.

خیارها باید در تفت کمی نرم شوند و له نشوند. بعد از تفت خوردن خیارها، آن‌ها را به قابلمه آش اضافه می‌کنیم. سپس سبزیجات خرد شده را به آش اضافه کرده و همه را با هم مخلوط می‌کنیم. سپس درب قابلمه را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم تا آش پخته شود.

گاهی آش را هم باید به طور مکرر هم بزنیم تا ته نگیرد. پس از پخته شدن آش و جا افتادن آن، فلفل، نمک و کشک را به آش اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه منتظر می‌مانیم تا آش مزه دار شود. سپس آش را از روی حرارت برداشته و در یک کاسه مناسب می‌ریزیم و روی آن را با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ تزیین می‌کنیم.