طرزتهیه کوکو لوبیا سبز

یکی از پیش غذاهای پر طرفدار تبریزی کوکوی لوبیا سبز است که در ادامه طرز تهیه کوکو لوبیا سبز مجلسی تبریزی را برای شما قرار داده ایم. هم چنین می توانید طرز تهیه کوکو لوبیا سبز با مرغ هم با اضافه کردن مرغ به مواد اولیه تهیه کنید.
Rate this post

روش پخت کوکو لوبیا سبز

فر را از ۱۵ دقيقه قبل، روي حرارت ۱۸۰ درجه سانتي گراد تنظيم و گرم کنيد.
پياز و لوبياسبز را در تابه اي حاوي کره و مقداري روغن مايع داغ، تفت دهيد تا نرم و شفاف شود. تره را افزوده و مجدداً تفت دهيد تا آبِ آن کاملاً کشيده شود، سپس تابه را از روي حرارت برداشته و به مدت ۳۰ دقيقه در دماي محيط قرار دهيد تا خنک شود.
در اين فاصله، تخم مرغ را به همراه زعفران، نمک و فلفل در ظرفي ريخته و با همزن دستي، هم بزنيد تا زرده و سفيده آن کاملاً با يکديگر مخلوط شود، سپس مخلوط لوبياسبز خنک شده، گردو، جعفري و پودر سوخاري را به آن افزوده و هم بزنيد تا مايه يکدستي حاصل شود.
مايه کوکو را در ظرفي نسوز و مخصوص فر ريخته و سطح آن را با پشتِ قاشق، صاف کنيد. روي ظرف را با فويل آلومينيومي بپوشانيد و به مدت ۴۰ دقيقه در طبقه وسط فر گرم شده قرار دهيد تا بپزد. پس از اين مدت، کوکوي لوبياسبز را از فر خارج کرده و به شکل مکعب برش دهيد و به همراه ترشي، نان تازه و سبزي خوردن سرو کنيد.

غذاهای نونی برای وعده شام بسیار مناسب هستند و به شما پیشنهاد می کنیم اگر به غذاهای نونی علاقه دارید دستور بی نظیر کال کباب را از دست ندهید.

مواد لازم کوکو لوبیا سبز

پياز (نگيني خردشده) ۱ عدد
لوبيا سبز (حلقه اي نازک خردشده) ۵۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
تخم مرغ ۶ عدد
روغن مایع به میزان لازم
کره ۵۰ گرم
تره (پاک و خردشده) ۱۰۰ گرم
زعفران (ساییده و حل شده در آب) ۱قاشق چایخوری
نمک و دانه فلفل سياه (کوبیده‌شده) به میزان لازم
جعفري تازه (پاک و خردشده) ۲۰ گرم
مغز گردو (خردشده) ۵۰ گرم
پودر سوخاري ۱ قاشق سوپ خوری

خواص کوکو لوبیا سبز در طب سنتی

در زمینه طب سنتی، لوبیا سبز از خصوصیات فراوانی برخوردار است. به همین دلیل، این سبزی لذیذ که به انواع مختلف در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، باید به عنوان یک جزء مهم در تغذیه روزانه جای خود را داشته باشد. اکثر ما به طور معمول فقط در غذای لوبیا پلو از آن استفاده می کنیم، اما حتماً باید این مواد غذایی را به صورت منظم در رژیم غذایی خود جای دهیم. در ادامه، به مهم ترین خصوصیات لوبیا سبز در طب سنتی اشاره خواهیم کرد.

خواص کوکو لوبیا سبز برای سلامت دستگاه گوارش

لوبیا سبز دارای میزان فیبر غنی است که به عنوان یک عامل موثر در بهبود حرکات روده و در نتیجه حفظ سلامت دستگاه گوارش شناخته می شود. جالب است بدانیم که در زمینه پزشکی مدرن، اصطلاح “فودمپ” به انواعی از کربوهیدرات اشاره دارد که در بدن انسان قابل هضم نیستند، اما توسط باکتری های روده متابولیسم می شوند و می توانند منجر به ایجاد نفخ، درد شکمی، اسهال، یا یبوست و به طور کلی مشکلات گوارشی شوند. غذاهایی که دارای مقدار کمی فودمپ هستند، از نظر سلامتی برای بدن مفیدتر هستند. لوبیا سبز از جمله موادی است که با وجود حاوی فیبر بالا، در مقایسه با دیگر مواد غذایی، مقدار کمتری فودمپ دارد. به همین دلیل، یکی از خصوصیات مفید لوبیا سبز در طب سنتی، حفظ سلامت دستگاه گوارش است.

خواص ضدسرطانی لوبیا سبز

بسیاری از میوه ها و سبزی ها دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که باعث ایجاد خاصیت ضدسرطانی در آن ها می شود. لوبیا سبز به دلیل حاوی میزان بالای کلروفیل، از ویژگی ضدسرطانی برخوردار است. مصرف منظم لوبیا سبز، به ویژه زمانی که به صورت بخارپز یا کم پخت تهیه شود، می تواند به پیشگیری از انواع بسیاری از بیماری های خطرناک کمک کند.

خواص لوبیا سبز برای زنان

زنان به دلیل دوره های عادت ماهانه و همچنین بارداری، نیازمند مصرف مداوم آهن هستند تا از کم خونی جلوگیری کنند. لوبیا سبز به دلیل حاوی مقدار زیادی آهن و اسید فولیک بودن، در پیشگیری و درمان کم خونی بسیار موثر است. همچنین، با توجه به اهمیت مصرف اسید فولیک در زنان باردار به منظور جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین، استفاده از لوبیا سبز در این دوره به شدت توصیه می شود.

خواص لوبیا سبز برای افسردگی

یکی از خواص لوبیا سبز در پزشکی سنتی، حمایت از جلوگیری از افسردگی است. حضور فولات در لوبیا سبز باعث می شود تا عواملی که در تولید هورمون هایی مانند سروتونین، دوپامین و اپی نفرین باعث ایجاد اختلال در بدن می شوند، تجمع نیافته و بنابراین افراد از افسردگی به دلیل کمبود این هورمون ها در معرض خطر نباشند. از این رو، استفاده از لوبیا سبز به عنوان یک راهکار توصیه شده بسیار مفید است، به ویژه برای افرادی که با اختلالات خواب، مشکلات اشتها یا بدخلقی روبرو هستند.