راز دلمه برگ مو خوشمزه

دلمه برگ مو یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که ریشه‌های تاریخی‌اش به شهرهای اردبیل و تبریز بازمی‌گردد. برخی افراد از این غذا به عنوان پیش غذا نیز استفاده می‌کنند، در این مقاله می خواهیم به انواع نکات و راز خوشمزه شدن دلمه برگ بپردازیم.
4.7/5 - (18 امتیاز)

راز دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که ریشه‌های تاریخی‌اش به شهرهای اردبیل و تبریز بازمی‌گردد. برخی افراد از این غذا به عنوان پیش غذا نیز استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه برگ مو در فصل تابستان به صورت فراوان رشد می‌کند، تهیه و مصرف این غذا در این فصل بیشتر می‌شود. دلمه مختلفی وجود دارد، اما محبوب‌ترین آن نوعی به نام دلمه برگ مو است. هر چند شهرهای مختلف دستورالعمل‌های خود را برای پخت این غذا دارند، اما رعایت نکات مشترکی می‌تواند باعث به دست آوردن راز دلمه‌ برگ مو خوشمزه و لذیذ شود.

طرز تهیه دلمه برگ مو

برای شروع تهیه دلمه برگ مو، به مواد زیر نیاز دارید: پیاز، برنج، لپه، سبزی‌های مخصوص دلمه، روغن، سرکه، گوشت چرخ‌کرده، برگ درخت انگور و ادویه‌ها. بهتر است این مواد را آماده کنید تا بتوانید به مراحل طبخ این غذای لذیذ بپردازید.

مراحل تهیه دلمه برگ مو به این صورت است: ابتدا لپه را حداقل ۲ ساعت قبل از طبخ خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن کاهش یابد و زمان پخت کاهش یابد. سپس لپه را با آب و نمک بپزید. به همین ترتیب، برنج را که از قبل خیس کرده‌اید در یک ظرف جدا بپزید و آبکش کنید.

پیاز را ریز خرد کنید و با روغن در ماهیتابه سرخ کنید. به پیاز سرخ شده فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مخلوط کنید تا به رنگ طلایی درآید. سپس گوشت چرخ‌کرده را به این مواد اضافه کرده و تا زمانی که گوشت سرخ شود مخلوط کنید. سبزی‌های مخصوص دلمه را بشویید و خرد کنید. پس از خنک شدن مواد، همه این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا به صورت یکجا ترکیب شوند.

نحوه پیچیدن دلمه برگ مو

پیچیدن دلمه نیز مرحله‌ای مهم و مهارتی است. برگ‌ها را به مدت ۳ دقیقه در آب جوش بگذارید تا نرم شوند، سپس آنها را آبکشی کنید. مواد دلمه را وسط برگ قرار داده و با دقت برگ‌ها را پیچانده و بچینید. همچنین، می‌توانید از قسمت باریک برگ شروع به لوله کردن کنید که به آن مدل سیگاری نیز گفته می‌شود.

دلمه‌ها را در قابلمه‌ای که کف آن با روغن چرب شده، ترتیب دهید. حتماً دقت کنید که مقدار کفدهای روغن طوری باشد که نه زود تمام شود و نه از حد زیادی بیشتر شود. این باعث می‌شود که زمان سرو غذا، آب در قابلمه تمام شده و دلمه کاملاً پخته باشد. به علاوه، به این نکات مهم نیز توجه کنید: انتخاب سبزیجات مناسب به تجربه و طعم غذا اضافه می‌کند. می‌توانید از نعناع، جعفری، ترخون، پیازچه و شوید استفاده کنید که به طعم نهایی غذا زیبایی و تنوع می‌بخشد.

در نهایت، با رعایت نکات دلمه برگ مو و مهارت در تهیه و پیچاندن آن، می‌توانید از یک غذای اصیل و خوشمزه لذت ببرید.

دلمه برگ مو خوشمزه

راز دلمه برگ مو به سبک آشپزهای حرفه‌ ای

در هنگام قرار دادن دلمه در قابلمه و اضافه کردن آب، توصیه می‌شود تعدادی برگ نعناع یا گیاهان دیگر را روی دلمه‌ها قرار دهید. سپس یک ظرف یا بشقابی (پیش دستی یا پهن) را روی دلمه‌ها قرار دهید تا بهتر بپزند.

میزان آب مناسب برای پخت دلمه چقدر است؟

هنگامی که دلمه‌ها در قابلمه قرار گرفته‌اند، آب را به میزانی اضافه کنید که از سطح دلمه‌ها بالاتر نرود. اگر در طی فرآیند پخت، نیاز به آب بیشتری داشتید، می‌توانید یک مخلوط از آبلیمو، نمک و شکر تهیه کنید و به غذا اضافه کنید. این ترکیب هم بهتر پخته شدن دلمه کمک می‌کند و هم به طعم بهتری می‌انجامد.

نکات مهم پخت دلمه برگ

برای افزایش مغذی‌تر شدن دلمه، می‌توانید مغز گردوی خرد شده را به مایه دلمه اضافه کنید. اگر دلمه را ترش‌تر دوست دارید، از زرشک استفاده کنید. همچنین در فصل بهار، با اضافه کردن لایه به لایه گوجه‌سبز در قابلمه، دلمه می‌تواند طعمی ترش و متفاوت‌تری داشته باشد.

انتخاب برگ مناسب برای دلمه

انتخاب برگ‌های مناسب برای پیچیدن دلمه نقش مهمی در ایجاد طعم و رنگ مناسب دارد. برگ‌های ضخیم و تیره ممکن است طعم و رنگ دلمه را تغییر دهند. برگ‌های نازک‌تر مناسب‌تر هستند. در صورتی که برگ نسبتاً ضخیمی دارید، می‌توانید آن را قبل از استفاده در آب جوش بریزید تا نرم‌تر شود.

نرم‌تر شدن دلمه با برگ مو

برای دستیابی به دلمه‌ای نرم‌تر و لذیذ‌تر، پس از پخت دلمه، آن‌ها را به مدت کوتاهی (حدود ۳ دقیقه) در مایکروویو قرار دهید. اگر نگران اشعه مایکروویو هستید، می‌توانید از فر یا توستر استفاده کنید.

تزئین دلمه با برگ مو

برای تزئین دلمه، پیشنهاد می‌شود پیاز داغ نگینی یا زرشک سرخ شده را به میزان کمی بر روی دلمه بریزید. این ترتیب تزئین به طور هماهنگ با رنگ‌های دلمه و زرشک، ظاهری زیبا و طعمی متفاوت را به ارمغان می‌آورد.