طرز تهیه دلمه برگ مو

دستور پخت دلمه برگ مو تهیه غذای ایرانی دلمه خوشمزه برگ مو مانند دیگر غذاها مثل دلمه کلم بسیار راحت و خوشمزه است.دلمه برگ مو، یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب در فرهنگ خاورمیانه است که در ایران نیز از طرفداران زیادی برخوردار است. این غذا از ترکیب برنج، گوشت، حبوبات و سبزیجات تهیه […]

4.6/5 - (7 امتیاز)

دستور پخت دلمه برگ مو

تهیه غذای ایرانی دلمه خوشمزه برگ مو مانند دیگر غذاها مثل دلمه کلم بسیار راحت و خوشمزه است.دلمه برگ مو، یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب در فرهنگ خاورمیانه است که در ایران نیز از طرفداران زیادی برخوردار است. این غذا از ترکیب برنج، گوشت، حبوبات و سبزیجات تهیه می‌شود و سپس در برگ‌های درخت انگور پیچیده می‌شود. دلمه برگ مو را می‌توان به دو شکل مختلف تهیه کرد؛ به صورت سیگاری (حالت لوله‌ای) و یا به صورت بقچه‌ای که برای بسیاری از افراد متداول‌تر است.

  • مرحله اول:
    برای آماده‌سازی دلمه خوشمزه برگ مو، ابتدا لپه‌ها را دو ساعت قبل از پخت در کاسه‌ای می‌ریزیم و آب را تا سطح لپه‌ها بریزیم تا آنها خیس شوند و نفخ آنها از بین برود. سپس لپه‌ها را در صافی ریخته و آبکش می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم.
  • مرحله دوم:
    سپس ۲ لیوان آب به آن اضافه کرده و ابتدا حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را کم می‌کنیم تا به مرور زمان لپه‌ها کاملاً پخته شوند. بعد از پخت، لپه‌ها را در صافی می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا آب اضافه آنها کاملاً خارج شود.
  • مرحله سوم:
    سپس برای آماده‌سازی سبزیجات دلمه، سبزی‌ها را پاک کرده و شسته و در آبکش ریخته و خشک می‌کنیم.
  • مرحله چهارم:
    پارچه‌ای را پهن می‌کنیم و سبزی‌ها را روی آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا کاملاً خشک شوند. سپس سبزی‌ها را روی تخته آشپزخانه خرد می‌کنیم تا عطر آنها در دلمه حفظ شود.
  • مرحله پنجم:
    برنج را در کاسه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌ریزیم تا کمی خیس شود. سپس در قابلمه‌ای تا نصف آب را می‌ریزیم و کمی نمک اضافه می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید.
  • مرحله ششم:
    زمانیکه آب جوشید، برنج را شوییم و آب آن را خالی می‌کنیم و داخل قابلمه‌ای آب در حال جوشیدن می‌ریزیم و هم بزنیم تا دانه‌های برنج به هم نچسبند و بپزد و کمی نرم شود.
  • مرحله هفتم:
    برای اطمینان از پخته شدن برنج، یک دانه از آن را تست کرده و اگر کاملاً پخته بود، برنج را آبکش کرده و کنار می‌گذاریم.
  • مرحله هشتم:
    پیاز را پوست کرده و خرد می‌کنیم و روی حرارت ملایم تابه‌ای را قرار می‌دهیم و کمی روغن داخل آن ریخته و پیازها را داخل تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا سبک شوند.
  • مرحله نهم:
    سپس کمی زردچوبه و گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم و کمی فلفل سیاه و نمک را روی آن پاشیده و تفت می‌دهیم. سپس سبزی‌های خردشده و لپه پخته شده و برنج را اضافه کرده و کمی زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را روی آن پاشیده و با قاشق مواد را مخلوط می‌کنیم.
  • مرحله دهم:
    برگ موها را در قابلمه‌ای که برای پختن دلمه آماده کرده‌ایم، نصف آن آب را می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا زودتر به جوش بیاید و کمی نمک را داخل آب می‌ریزیم و برگ موها را داخل آب جوش قرار می‌دهیم و بعد از یک دقیقه آن‌ها را از آب بیرون می‌آوریم و در آبکش می‌گذاریم.
  • مرحله یازدهم:
    سپس کمی آب سرد روی آن‌ها می‌ریزیم و تا آب اضافه آن‌ها
  • خارج شود. سپس یک برگ مو را روی تخته آشپزخانه قرار می‌دهیم و به اندازه یک قاشق پر از مواد دلمه وسط برگ مو می‌ریزیم.
  • مرحله دوازدهم:
    برگ را به شکل مربع یا مربعی که مشابه بقچه است پیچیده و در قابلمه‌ای که روغن در آن ریخته‌ایم می‌چینیم.
  • مرحله سیزدهم:
    کف قابلمه را کاملاً با برگ مو پوشانده و دلمه‌های پیچیده شده را منظم در قابلمه چینیم و روی آن‌ها برگ موها را هم با برگ مو کاملاً پوشانده و یک پیش‌دستی روی برگ‌ها قرار می‌دهیم.
  • مرحله چهاردهم:
    لیوان آب و نیمی روغن را با هم مخلوط کرده و روی مواد می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به مدت یک ساعت و سی دقیقه دلمه‌ها پخته شوند. پس از گذشت این مدت، نصف لیوان سرکه و شکر را در شیرجوش می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر کاملاً حل شود و از روی حرارت برمی‌داریم.
  • مرحله پانزدهم:
    سپس مخلوط سرکه و شکر را روی دلمه‌ها می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر بپزند و مزه‌دهنده شوند. سپس دلمه‌ها را در ظرف مورد نظر می‌چینیم و از غذا لذت می‌بریم.

دستور پخت دلمه برگ مو با رب انار

مواد لازم پخت دلمه برگ مو

برنج ۲ لیوان
لپه ۱۰۰ گرم
سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
برگ مو به تعداد کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت دلمه برگ مو با رب انار

در یک قابلمه نچسب که ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون در ته آن ریخته‌اید، با برگ‌های انگور پر شده بپوشانید. حالا چاشنی دلمه را آماده کنید. برای این کار در یک ظرف مناسب، رب انار را بریزید و بعد مقداری آب و آبلیمو یا آب نارنج به همراه زعفران دم کرده و نمک و فلفل اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس این چاشنی رب انار را روی کل دلمه‌ها بریزید و قابلمه را ببندید تا دلمه به مدت حداقل ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت کم بپزد.

دستور پخت دلمه برگ مو بدون گوشت

برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت، ابتدا مواد لازم شامل لپه، برنج، بلغور گندم، پیاز، سبزی دلمه، رب گوجه فرنگی، شکر، سرکه سفید و ادویه‌جات را آماده کنید. لپه، بلغور و برنج را از قبل خیس کرده، سپس آن‌ها را نیم‌پز کنید. در یک تابه، پیازهای نگینی خرد شده را سرخ کرده و ادویه‌جات را به آن اضافه کنید. سپس مواد نیم‌پز شده را به تابه اضافه کرده و تفت دهید. بعد از اینکه رب گوجه فرنگی و سبزی‌های دلمه را اضافه کردید، مواد را خوب مخلوط کنید تا طعم‌دار شوند.

دستور پخت دلمه برگ مو ترکیه

  1. آماده‌سازی برنج
    برای طرز تهیه دلمه ترکیه‌ای، ابتدا برنج را آبکش کنید. سپس برنج آبکش شده را کنار بگذارید و به مرحله بعدی، یعنی آماده‌سازی دیگر مواد فیلینگ دلمه بروید.
    نکته: در ترکیه، برنج را معمولاً به مدت ۱۵ دقیقه در آب گرم می‌گذارند، سپس می‌شویند و بدون پخت آبکش می‌کنند. اما با توجه به ذائقه ایرانی و برنج‌های ایرانی، بهتر است برنج را آبکش کنیم.
  2. آماده‌سازی مواد داخل دلمه برگ انگور
    در این مرحله، سه قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را در قابلمه بریزید و پیاز را اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس برنج را اضافه کنید و حدود پنج دقیقه هم بزنید. سپس گوجه فرنگی پوره شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با حرارت ملایم هم بزنید.
    همچنین نعناع خشک، فلفل سیاه، دارچین، فلفل دلمه‌ای، نمک، شکر و دانه‌های کاج را هم داخل تابه بریزید. سپس یک فنجان آب گرم اضافه کرده و پنج دقیقه با حرارت متوسط رو به پایین هم بزنید تا مواد بپزند.
  3. آماده‌سازی برگ انگور
    اگر از برگ انگور تازه استفاده می‌کنید، آن‌ها را در آب جوش بریزید و به مدت ۵ دقیقه بپزید تا نرم شوند. سپس آبکش کرده و ساقه‌ها را جدا کنید. اما اگر از برگ‌های انگور غیر تازه استفاده می‌کنید، فقط ساقه‌ها را جدا کنید و در آب سرد بشویید تا مخلوط نگهدارنده نمک روی برگ‌ها پاک شود.
  4. پخت دلمه ترکیه‌ای
    در این مرحله، هر برگ را روی یک بشقاب یا تخته برش قرار دهید، به گونه‌ای که سمت براق برگ در پایین باقی بماند. سپس برگ‌های انگور پر شده و حلقه شده را کنار هم در قابلمه بریزید. برش‌های لیمو را روی سطح قرار دهید و ۲ فنجان آب گرم به آن اضافه کنید. سپس یک بشقاب روی دلمه‌ها قرار دهید تا دلمه‌ها ثابت قرار بگیرند. سپس قابلمه را بپوشانید و با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه بپزید تا آب آن گرفته شود. بعد از آن دلمه‌ها آماده است. کافی است کنار آن برش‌های لیمو و ماست بگذارید و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

برنج (آبکش شده) ۲ فنجان
گوجه فرنگی (پوست کنده و خرد شده) ۱ فنجان
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز (ریز خرد شده) ۲ عدد
روغن زیتون فوق بکر دو‌سوم فنجان
برگ مو ۲۲۵ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
لیمو (ورقه شده) نصف لیمو
شکر نصف قاشق چای‌خوری
آجیل کاج ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت دلمه برگ مو با مرغ

  • آماده‌سازی برگ انگور با خیساندن در آب داغ تا نرم شوند.
  • آماده‌سازی مواد داخل دلمه شامل آبکش کردن برنج و پخت لپه.
  • مخلوط کردن مواد داخلی شامل سرخ کردن پیاز و گوشت مرغ چرخ‌کرده با ادویه‌جات، برنج، لپه و سبزی دلمه.
  • پیچیدن دلمه‌ها با برگ‌های انگور، آماده‌سازی و ریختن سس استاک مرغ یا گالینابلانکا مخلوط با روغن
  • زیتون روی دلمه‌ها و پخت آن‌ها برای ۴۰ تا ۵۵ دقیقه.