طرز تهیه کوفته قلقلی در ۷ مرحله

طرز تهیه کوفته قلقلی کوفته قلقلی یکی از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ ایرانی است که می‌توانید آن را با برنج یا نان سرو کنید. برای یادگیری طرز تهیه کوفته قلقلی ساده، با ما در آشپزی ماه همراه باشید. طرز تهیه کوفته قلقلی با برنج و لپه (کوفته تبریزی) با کلیک بر روی لینک مشاهده […]

Rate this post

طرز تهیه کوفته قلقلی

کوفته قلقلی یکی از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ ایرانی است که می‌توانید آن را با برنج یا نان سرو کنید. برای یادگیری طرز تهیه کوفته قلقلی ساده، با ما در آشپزی ماه همراه باشید. طرز تهیه کوفته قلقلی با برنج و لپه (کوفته تبریزی) با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید.

مواد لازم کوفته قلقلی برای ۴ نفر:

– گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
– گوجه فرنگی: ۲ عدد
– رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
– پیاز: ۲ عدد
– تخم مرغ: ۱ عدد
– آرد نخودچی: به مقدار لازم
– نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
– روغن و زردچوبه: به مقدار کافی

طرز تهیه کوفته قلقلی

مرحله اول
برای شروع، یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را با فشار دست بگیرید. سپس پیاز رنده شده را در یک کاسه بزرگ بریزید. حالا گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و تخم مرغ به کاسه اضافه کنید.

مرحله دوم
با دست مواد را به خوبی ورز دهید تا مایه کوفته به صورت یکدست درآید. اضافه کردن آرد نخودچی تنها برای انسجام مایه کوفته است؛ بنابراین اگر مایه کوفته شما کمی شل بود، مقداری آرد نخودچی اضافه کنید تا به بافت مناسبی برسد.

مرحله سوم
نکته مهم در این مرحله این است که نباید بیش از حد آرد نخودچی به مایه کوفته اضافه کنید، زیرا این کار باعث می‌شود کوفته‌ها خشک و سفت شوند. اگر مایه کوفته شما خیلی سفت شد، می‌توانید با افزودن کمی آب، دوباره آن را به حالت مناسب برگردانید.

مرحله چهارم
بعد از آماده شدن مایه کوفته، یک قابلمه یا ماهیتابه کوچک و عمیق را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید، به طوری که کوفته‌ها در روغن شناور شوند. مقداری از مایه کوفته را برداشته و به آن شکل دهید، سپس درون روغن قرار دهید تا سرخ شوند.در زمان سرخ شدن کوفته‌ قلقلی، می‌توانید سس مخصوص را آماده کنید. برای این کار، پوست گوجه‌فرنگی‌ها را گرفته و آن‌ها را خرد کنید. سپس کمی روغن در یک تابه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن گرم شود.

مرحله پنجم
اکنون پیاز باقیمانده را به صورت خلالی درشت خرد کرده و در روغن تفت دهید تا کاملاً نرم و شفاف شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت دهید تا رب به‌طور کامل سرخ شود.

مرحله ششم
پس از سرخ شدن رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی‌های خرد شده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید. در نهایت نصف لیوان آب جوش به تابه اضافه کرده و اجازه دهید سس به غلظت مناسبی برسد.

مرحله هفتم:
در این مرحله، کوفته‌های سرخ شده را به آرامی درون سس قرار دهید و اجازه دهید با حرارت بسیار ملایم مزه‌دار شوند. پس از اینکه آب داخل تابه تبخیر شد و سس شروع به روغن انداختن کرد، کوفته‌ها آماده سرو هستند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته قلقلی

افزودن سیر، سبزیجات خرد شده، فلفل دلمه‌ای و قارچ به سس، کاملاً اختیاری است اما می‌تواند طعم منحصربه‌فردی به غذا ببخشد.
کیفیت گوشت در تهیه کوفته ریزه بسیار مهم است. گوشت نباید بیش از حد چرب باشد و بهتر است ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله باشد.
برای جلوگیری از سوختن کوفته ریزه، حرارت باید ملایم باشد.
این دستور پخت برای چهار نفر مناسب است و می‌تواند برای وعده ناهار سرو شود. اگر تعداد افراد کمتر یا بیشتر باشد، باید نسبت مواد اولیه را متناسب با تعداد تنظیم کنید.