طرز تهیه کمپوت گیلاس

امروز با طرز تهیه کمپوت گیلاس بدون شیشه می خواهیم ساده ترین روش طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در خانه به راحتی کمپوت عالی تهیه کنید.
Rate this post

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

آموزش کمپوت گیلاس یکی از کمپوت‌های خوشمزه و بین‌المللی است که می‌توانید از آن برای تزئین انواع دسرها استفاده کنید. این روش تهیه کمپوت گیلاس محبوب در سراسر جهان بسیار پرمصرف است و همان‌طور که اشاره شد، می‌توانیم از آن برای تزئین انواع کیک، شیرینی و دسر استفاده کنیم. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه کمپوت گیلاس بدون شیشه و با شیشه، در ادامه با آشپزی ماه همراه باشید.

مواد لازم طرز درست كردن کمپوت گیلاس

گیلاس ۱ کیلوگرم
آب ۴ لیوان
شکر ۱ لیوان

مراحل طرز تهیه کمپوت گیلاس شیشه ای

  • مرحله اول طرز تهیه کمپوت گیلاس داخل شیشه
    برای تهیه کمپوت گیلاس خانگی، ابتدا گیلاس‌ها را خوب می‌شوییم و سپس دم‌های اضافی آن‌ها را می‌گیریم. بعد از شستن، گیلاس‌ها را در یک آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌شان کاملاً خارج شده و هیچ رطوبتی باقی نماند.
  • مرحله دوم
    در این مرحله، آب و شکر را در یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا به جوش بیاید و شکر به‌طور کامل در آب حل شود. پس از رسیدن آب به نقطه جوش، اجازه می‌دهیم یکی دو دقیقه قل بزند، سپس شعله را خاموش می‌کنیم.
  • مرحله سوم
    حالا قابلمه را کنار می‌گذاریم تا شربت کاملاً خنک شود. سپس گیلاس‌ها را داخل ظروف شیشه‌ای می‌ریزیم و کمی فشار می‌دهیم. شیشه‌ها را چند بار تکان می‌دهیم تا فضای خالی در آن‌ها باقی نماند.
  • مرحله چهارم
    در این مرحله، شربت کاملاً سرد شده را روی گیلاس‌ها می‌ریزیم و درب شیشه‌ها را محکم می‌بندیم به‌طوری که هیچ هوایی وارد شیشه نشود. سپس شیشه‌ها را داخل یک قابلمه مناسب می‌چینیم.
  • مرحله پنجم
    قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب سریع‌تر به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر می‌کنیم و سپس شعله را خاموش کرده و منتظر می‌مانیم تا آب خنک شود.
  • مرحله ششم
    حالا شیشه‌ها را از آب خارج کرده و به مدت ۱۲ ساعت به‌صورت برعکس قرار می‌دهیم. پس از این مدت، اگر از درب شیشه‌ها حباب ریزی خارج شد، آن شیشه را جدا کرده و زودتر مصرف کنید.
  • مرحله هفتم
    شیشه‌هایی که حباب نزنند را می‌توانیم تا چند ماه و حتی یک سال در کابینت نگهداری کنیم. یکی دیگر از نکات مهم در مورد روش درست کردن کمپوت گیلاس این است که حتماً از شیشه‌هایی استفاده کنیم که دارای درب فلزی هستند.همچنین طرز تهیه مربای گل محمدی را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

نکات طرز تهیه کمپوت گیلاس فوری

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در طرزتهیه کمپوت گیلاس با آن مواجه شویم، تغییر رنگ گیلاس‌ها است که می‌تواند ظاهر کمپوت را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل به دلیل باقی ماندن بیش از حد گیلاس‌ها روی حرارت رخ می‌دهد.

طرز تهیه کمپوت گیلاس بدون شیشه

طرز تهیه کمپوت گیلاس بدون شیشه

مواد لازم

گیلاس ۱ کیلوگرم
آب ۴ لیوان
شکر ۱ لیوان

مراحل طرز تهیه ی کمپوت گیلاس بدون شیشه

  • مرحله اول طرز تهیه کمپوت البالو در قابلمه: آماده کردن گیلاس‌ها
    ابتدا یک کیلو گیلاس را در ظرف مناسبی شسته و ساقه‌های آن‌ها را جدا می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم گیلاس‌ها کاملاً خشک شوند.
  • مرحله دوم: پختن گیلاس با شکر
    یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم. سپس یک پیمانه شکر و چهار پیمانه آب به قابلمه اضافه کرده و با همزن دستی به خوبی مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود. پس از چند قل زدن، گیلاس‌ها را به مخلوط شکر و آب درون قابلمه اضافه می‌کنیم و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم تا پخته شوند.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شیشه

  • مرحله اول اموزش درست كردن كمپوت گيلاس خانگی | پختن گیلاس در ظرف شیشه ای

ابتدا در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار مناسب، گیلاس‌ها را همراه با شکر می‌ریزیم. سپس ظرف را با آب آشامیدنی به میزان لازم پر کرده و درب آن را می‌بندیم. ظرف را به مدت ۵ دقیقه وارونه می‌کنیم. اگر آب پس داد، باید درب ظرف را عوض کنیم.

در یک قابلمه مناسب، ظرف شیشه‌ای حاوی گیلاس، شکر و آب را قرار می‌دهیم. قابلمه را با آب ولرم پر کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن، ظرف را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت نگه می‌داریم تا گیلاس‌ها پخته شوند.

  • مرحله دوم طریقه درست کردن کمپوت گیلاس: آماده‌سازی و سرو کمپوت
    پس از ۱۵ دقیقه، قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم تا ظرف شیشه‌ای در دمای محیط خنک شود. پس از خنک شدن، ظرف شیشه‌ای کمپوت را به مدت ۲۴ ساعت وارونه قرار می‌دهیم. بعد از ۲۴ ساعت، می‌توانید درب ظرف شیشه‌ای را باز کرده و درست کردن کامپوت گیلاس را در ظرف سرو بریزید و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا

  • مرحله اول: جوشاندن مواد کمپوت
    در ابتدا، آب، هل و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کنند. بعد از اینکه آب و شکر جوشیدند و کمی غلیظ شدند، پودر شربت گیلاس را اضافه کنید. اجازه دهید شربت کمی خنک شود. این کار برای جلوگیری از ترک خوردن گیلاس‌ها در هنگام اضافه کردن به شربت در حال جوش انجام می‌شود.
  • مرحله دوم: اضافه کردن گیلاس‌ها به شربت
    در این فاصله، ساقه و برگ‌های گیلاس‌ها را جدا کرده و آن‌ها را بشویید. سپس گیلاس‌ها را به قابلمه اضافه کرده و دوباره روی حرارت بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا گیلاس‌ها نرم شده و به راحتی گوشت آن‌ها از هسته جدا شود.
  • مرحله سوم: ریختن کمپوت در بطری
    وقتی کمپوت آماده شد، بگذارید خنک شود. سپس مواد کمپوت را در بطری‌های تمیز و استریل بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. البته می‌توانید کمپوت را بلافاصله پس از آماده شدن سرو کنید.با این روش می توانید طرز تهیه مربا گیلاس با ماندگاری بالا را هم انجام دهید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس یخ زده

برای تهیه کمپوت گیلاس یخ زده، ابتدا گیلاس‌های یخ زده را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا یخ آن‌ها ذوب شود. سپس گیلاس‌ها را شسته و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید. در یک قابلمه، به ازای هر ۵۰۰ گرم گیلاس، دو پیمانه آب و نیم پیمانه شکر را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. پس از اینکه شکر حل شد و محلول کمی غلیظ شد، گیلاس‌ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد تا گیلاس‌ها نرم شوند. سپس کمپوت را از روی حرارت برداشته و بگذارید به دمای محیط برسد. کمپوت را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. شیشه‌ها را در آب جوش قرار دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشند، سپس آن‌ها را خارج کرده و بگذارید به آرامی خنک شوند. کمپوت آماده شده را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید .