طرز تهیه پنیر پارمسان

طرز تهیه پنیر پارمسان، که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پنیرهای سخت ایتالیایی است
Rate this post

پنیر پارمسان

پارمسان یکی از پرطرفدارترین پنیرهای ایتالیایی به شمار می‌رود که بافتی خشک و طعمی قوی دارد. استفاده از مقدار کمی پارمسان رنده شده می‌تواند طعم هر غذایی را بهبود ببخشد.
در ادامه طرز تهیه پنیر پارمسان که با نام پنیر پارمزان نیز شناخته می‌شود، به شکل‌های مختلفی مانند رنده شده، پودر شده، تکه‌ای و ورقه‌ای در غذاهای ایتالیایی به کار می‌رود. پارمسان با بافت سفت خود، منبعی غنی از کلسیم و پروتئین است.

طرز تهیه پنیر پارمسان 

واژه “پارمسان” در زبان ایتالیایی به عنوان صفتی برای شهر پارما به کار می‌رود، اما در زبان فرانسوی به صورت “پارمزان” تلفظ می‌شود. این پنیر رنگی زرد کمرنگ دارد و از شیر گاو تولید می‌شود.
بافت این پنیر سفت است و در فرآیند سنتی تولید، عمل‌آوری آن از حداقل ۸ ماه تا حداکثر ۳ سال طول می‌کشد. هر چه پنیر کهنه‌تر باشد، بافت آن کریستالی‌تر و دانه‌دانه‌تر شده و قیمتش نیز بالاتر می‌رود.

میزان پروتئین موجود در پارمسان حتی از گوشت قرمز بیشتر است، اما با این حال هضم آن آسان‌تر است. طرز تهیه سالاد پاپاتیا را نیز می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

طعم قوی این پنیر باعث شده که به عنوان چاشنی در غذاهایی مانند طرز تهیه پاستا با پنیر پارمسان، گراتن، طرز تهیه ماکارونی پنیر پارمسان، سالاد سزار، سوپ‌ها، سس پستو، سس آلفردو و سس سالاد سزار به کار رود.با کمی پارمسان رنده شده می‌توانید طعم غذای خود را به طور قابل توجهی تغییر دهید.

مواد لازم برای طرز تهیه پنیر پارمسان

مواد لازم برای تهیه پنیر پارمسان خانگی:
– ۱۴ لیتر شیر دو درصد چربی
– ۲٫۵ قاشق چای‌خوری کالچر ترموفیلیک
– ۱/۸ قاشق چای‌خوری لیپاز
– ۳/۴ قاشق غذاخوری کلرید کلسیم خوراکی
– ۳/۴ قاشق غذاخوری مایه پنیر

طرز تهیه پنیر پارمسان خانگی

ابتدا لیپاز را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید.
کلرید کلسیم و مایه پنیر را هر کدام به‌طور جداگانه در یک چهارم فنجان آب حل کنید.
شیر را در یک قابلمه روی حرارت متوسط قرار دهید و آن را تا دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد گرم کنید، سپس حرارت را خاموش کنید.

کالچر ترموفیلیک را به شیر اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس شیر را به آرامی هم بزنید تا کالچر به طور کامل در شیر ترکیب شود. پس از ۴۵ دقیقه، دوباره در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید شیر در دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد استراحت کند.

در این مرحله از طرز تهیه پنیر پارمسان خانگی، لیپاز را به شیر بیفزایید و شیر را به مدت ۱ دقیقه هم بزنید. سپس ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید شیر در همان دمای ۳۰ درجه بماند.
کلرید کلسیم را اضافه کرده و شیر را به مدت ۱ دقیقه هم بزنید. پس از آن، مایه پنیر را اضافه کنید و مخلوط کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید شیر به مدت ۶۰ دقیقه دلمه ببندد.

با یک کفگیر پلاستیکی دلمه‌ها را فشار دهید تا کمی سفت شوند. سپس آنها را در همان قابلمه به صورت مکعب‌های یک سانتی‌متری برش دهید و در حین هم زدن، قابلمه را برای ۶۰ دقیقه در دمای ۵۱ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا دلمه‌ها به خوبی ته‌نشین شوند.

مقداری از دَلمه‌ها را بردارید و بفشارید؛ اگر حالت خمیری داشتند، آماده فشرده‌سازی هستند.
دلمه‌ها را در پارچه‌ای بپیچید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

سپس مواد پنیر را در قالب بریزید و یک وزنه‌ی ۱۱ کیلویی را به مدت نیم ساعت روی آن قرار دهید تا کاملاً فشرده شود و آب اضافی آن گرفته شود.
پس از آن، پنیر را از قالب خارج کرده و یک وزنه ۲۲ کیلویی را به مدت ۱۲ ساعت روی آن بگذارید. سپس پنیر را به مدت ۱۸ ساعت در محلول آب‌نمک قرار دهید.

پنیر را از آب‌نمک خارج کرده و برای ۲ تا ۳ روز در دمای اتاق قرار دهید تا خشک شود.
حال، پنیر را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا به خوبی برسد.
در هفته اول، باید هر روز پنیر را برگردانید.

برای نگهداری از پنیر پارمسان، که طرز تهیه پنیر پارمسان را در مقاله مطالعه کردید، آن را در کاغذ پوستی یا وکس پیچیده و در بسته‌بندی پلاستیکی قرار داده، سپس در فریزر بگذارید.

طرز تهیه نودل پنیر پارمسان

یکی از محبوب‌ترین استفاده‌های پنیر پارمسان در غذاهای ایتالیایی مانند پاستا و نودل است.
با توجه به خواص فوق‌العاده این پنیر و طعم شور و آجیلی که دارد، می‌توانید با استفاده از آن به راحتی نودل‌های خوش‌طعم و لذیذی تهیه کنید. اگر به دنبال جایگزین پنیر پارمسان برای پاستا هستید، از پنیرهایی با طعم قوی مثل گرانا پادانو یا پکورینو استفاده کنید.

طرز تهیه پنیر ایتالیایی

فرآیند تهیه پنیرهای ایتالیایی از جمله پارمسان به دقت و زمان نیاز دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص هر پنیر، هر یک از این پنیرها طعم و بافت منحصربه‌فرد خود را دارند.

فرق بین پنیر پارمسان با پنیر پیتزا

تفاوت اصلی بین پنیر پارمسان و پنیر پیتزا در بافت و طعم آن‌هاست. پارمسان سفت و خشک است و طعمی قوی دارد، در حالی که پنیر پیتزا مانند موزارلا نرم‌تر و چرب‌تر است و به راحتی ذوب می‌شود.

پودر پنیر پارمسان برای چی استفاده میشه

پودر پنیر پارمسان به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف مانند سالادها، سس‌ها و حتی سوپ‌ها استفاده می‌شود و به دلیل طعم خاص و قوی خود، طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد.