طرز تهیه مربای گیلاس و شربت

با رسیدن به فصل میوه های تابستانی یک از پرطرفدار ترین مرباها مربای گیلاس است که در ادامه به شور کامل طرز تهیه مربای گیلاس و شربت و همچنین طرز تهیه مربای گیلاس زرد را قرار داده ایم.
5/5 - (1 امتیاز)

طرز تهیه مربای گیلاس

مربای گیلاس یکی از مرباهای محبوب و خوش‌طعم ایرانی است که مانند سایر مرباها، به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. این مربا به دلیل داشتن رنگ جذاب، معمولاً برای تزیین و دیزاین انواع کیک، شیرینی و دسر نیز به کار می‌رود. برای دیدن آموزش تهیه مربای گیلاس قرمز، در ادامه با آشپزی ماه همراه باشید.

مواد لازم مربای گیلاس

گیلاس ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۱ لیوان
جوهر لیمو ¼ قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس

  1. مرحله اول
    برای تهیه مربای خوشمزه، ابتدا گیلاس‌ها را شسته و با دستمال حوله‌ای خشک می‌کنیم. سپس با استفاده از دستگاه هسته‌گیر یا سیخ چوبی، هسته‌های گیلاس‌ها را خارج می‌کنیم. پس از هسته‌گیری، گیلاس‌ها را به صورت لایه‌لایه درون یک قابلمه استیل یا رویی قرار می‌دهیم.
  2. مرحله دوم
    در این مرحله، نیمی از شکر را روی گیلاس‌ها می‌پاشیم. به این صورت که مقداری گیلاس در قابلمه می‌ریزیم و کمی شکر روی آن‌ها می‌پاشیم. این روند را ادامه می‌دهیم تا همه گیلاس‌ها و شکر به صورت لایه‌لایه در قابلمه قرار گیرند و شکر کاملاً به خورد گیلاس‌ها برود.
  3. مرحله سوم
    قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا گیلاس‌ها آب بیندازند. پس از گذشت ۲۴ ساعت، قابلمه را از یخچال بیرون آورده و باقی‌مانده شکر و آب را به آن اضافه می‌کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید.
  4. مرحله چهارم
    پس از جوش آمدن آب، با یک کفگیر کف‌های روی سطح را می‌گیریم و دور می‌ریزیم. سپس حرارت را کم کرده و اجازه می‌دهیم مربا به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بماند تا غلیظ شود و به خوبی جا بیفتد.
  5. مرحله پنجم
    در آخر، وقتی مربا به غلظت کافی رسید، جوهر لیمو را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت در دمای اتاق بماند. سپس آن را در ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری می‌کنیم.

طرز تهیه مربای گیلاس زرد

مواد لازم مربای گیلاس زرد

گیلاس زرد ۶ فنجان
شکر ۲/۵ فنجان
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه مربای گیلاس زرد

  1. آماده کردن گیلاس‌ها
    برای شروع تهیه مربای گیلاس زرد، ابتدا گیلاس‌ها را به‌خوبی بشویید و سپس دم و هسته‌های آن‌ها را بگیرید.
  2. پخت مربای گیلاس
    در این مرحله، گیلاس‌ها را به همراه آب لیمو در یک قابلمه بریزید و بگذارید تا به جوش آید. بعد از چند دقیقه پختن، وقتی آب گیلاس‌ها آزاد شد، شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود. سپس اجازه دهید مخلوط به جوش آید و بعد از آن ۲۰ دقیقه دیگر بپزد. در طول این مدت، هر از گاهی مربا را هم بزنید تا شربت آن غلیظ شود. در نهایت، شعله را خاموش کنید و بگذارید مربا خنک شود. پس از خنک شدن، مربا را به یک ظرف شیشه‌ای منتقل کرده و در آن را محکم ببندید. این مربا را می‌توانید تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکته
برای شفاف‌تر شدن مربا، بهتر است بعد از جوش آمدن، کف روی آن را مرتب بگیرید.

طرز تهیه مربای گیلاس زرد

طرز تهیه مربای گیلاس بدون شکر

مواد لازم مربای گیلاس بدون شکر

گیلاس ۱ کیلوگرم
عسل ۲ ق غذا خوری
دانه چیا ۲ ق غذا خوری

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس بدون شکر

  • مرحله اول: آماده‌سازی میوه
    ابتدا گیلاس‌ها را داخل آب سرد بریزید و دم آن‌ها را بگیرید و بشورید. سپس چند بار آبکشی کنید تا تمیز شوند. هسته‌های گیلاس را در وسط گیلاس به‌خاطر می‌آورید، اما چون قرار است همه مواد میکس شوند، نیازی نیست دقت زیادی به خرج دهید. از وسط دو نیمه کنید و هسته را خارج کنید. سپس میوه را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله دوم: پخت مربای گیلاس
    گیلاس‌ها را داخل قابلمه مسی یا لعابی بریزید و درب قابلمه را ببندید. بدون افزودن آب، روی حرارت کم قرار دهید. خود گیلاس آب می‌اندازد و شروع به پخته شدن می‌کند. این زمان ممکن است ۴۰ دقیقه طول بکشد تا گیلاس حسابی پخته و له شود.
  • مرحله سوم: میکس کردن
    گیلاس‌ها را پوره یا له کنید. می‌توانید از گوشت‌کوب برقی برای میکس کردن مواد استفاده کنید یا مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و گیلاس‌ها را پوره و له کنید.
  • مرحله چهارم: تهیه مربا گیلاس بدون شکر
    در ادامه دانه چیا و عسل را اضافه کنید و هم بزنید. به همین راحتی، مربای گیلاس بدون شکر آماده شده است. می‌توانید برای صبحانه یا عصرانه به همراه نان تازه سرو کنید. دیگر نیازی نیست صبح خود را با کلی شکر و مرباهای شکری شروع کنید، و این باعث چاقی نمی‌شود. نوش جان!

طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

  • می‌توانید به مربا کمی هل یا مقدار کمی وانیل اضافه کنید، اما در نظر داشته باشید که گیلاس خودش طعم دارد و خوشمزه است. برای اطمینان از غلظت و قوام مربا، در آخر یک قاشق از مربای داغ را داخل ظرف بریزید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، اگر به راحتی روی قاشق سر خورد یعنی به قوام کافی رسیده است.
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا، از شکر و گیلاس به میزان مساوی استفاده کنید و ظرف شیشه‌ای مربا را قبل از استفاده استریل کنید.
  • توجه داشته باشید که بیش از حد جوشاندن مربا می‌تواند باعث شکرک زدن آن شود، پس حتماً نگذارید زیادی بجوشد.
  • اگر می‌خواهید مربا داخل شربت غوطه ور شود، هنگام پخت ۱.۵ پیمانه آب به آن اضافه کنید، و اگر دوست دارید خشک‌تر باشد مطابق دستور بالا آب را حذف کنید.
  • حتماً مربای خنک شده را در ظرف شیشه‌ای بریزید. ریختن مربای گرم داخل شیشه ممکن است باعث کپک زدن آن شود.
  • در زمان پخت مربا، درب قابلمه را بر روی قابلمه نگذارید.
  • برای تهیه مربای گیلاس زرد یا سفید، همین مراحل را با گیلاس زرد یا سفید انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید مربای بدون شکر داشته باشید، به جای شکر از عسل استفاده کنید.