طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

برای انواع شیرینی ها ممکن است به طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی احتیاج پیدا کنید.در ادامه برای شما طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین را هم قرار داده ایم که بتوانید این چاشنی بی نظیر را تهیه کنید.
Rate this post

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی با پودر ژله با جوشاندن میوه‌های مرکبات همراه با مقداری آب و شکر تهیه می‌شود. گاهی برای غلیظ کردن آن از ژلاتین نیز استفاده می‌شود. شما به راحتی می‌توانید در منزل، بدون نیاز به مواد اولیه یا وسایل خاص، از میوه‌های مختلف یا ترکیب چند میوه مارمالادهای خوش‌طعم و رنگارنگ تهیه کنید. مارمالاد توت‌فرنگی یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مارمالادهاست که به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. علاوه بر طعم دلپذیر و ملس، عطر و رنگ این مارمالاد زیبایی خاصی به دسرها، کیک‌ها و شیرینی‌ها می‌بخشد.

برخی از میوه‌ها در تمام فصول سال در دسترس نیستند، بنابراین برای استفاده از آن‌ها در هر زمان، تبدیل میوه به مارمالاد یا مربا یکی از بهترین و سالم‌ترین روش‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه مارمالاد معمولاً از میوه خرد شده استفاده می‌شود، اما در تهیه مربا، میوه به صورت درسته پخته می‌شود. مارمالاد در واقع نوعی مربای خمیری و ژله‌ای است که در آن تکه‌های میوه به وضوح دیده نمی‌شوند. یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین مارمالادها، مارمالاد توت‌فرنگی مانند مربای توت فرنگی است که رنگ و طعمی بی‌نظیر دارد.

مارمالاد علاوه بر استفاده در صبحانه، می‌تواند همراه با پنکیک، داخل شیرینی‌های مارمالادی، به عنوان فیلینگ کیک‌ها یا به عنوان طعم‌دهنده کنار بستنی مصرف شود.

مواد لازم طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

توت فرنگی ۱ کیلو
شکر ۱ کیلو
ورق ژلاتین ۲ عدد

مراحل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

  • مرحله اول: آماده کردن توت‌فرنگی‌ها
    ابتدا توت‌فرنگی‌ها را آماده کنید. آن‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن‌ها آب خنک بریزید تا به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح توت‌فرنگی‌ها آب قرار گیرد.
    بگذارید توت‌فرنگی‌ها ۴-۵ دقیقه در آب بمانند و در این مدت با دست به آرامی توت‌فرنگی‌ها را زیرورو کنید. سپس توت‌فرنگی‌ها را از آب خارج کرده و در آب‌کش قرار دهید.
    دوباره با مقداری آب سرد توت‌فرنگی‌ها را بشویید تا پرزها و حشرات کوچک زیر کلاهک‌ها جدا شوند. بگذارید آب اضافی آن‌ها گرفته شود و سپس با چاقو کلاهک و قسمت‌های خراب را جدا کنید. توت‌فرنگی‌ها را به اندازه دلخواه برش دهید.

نکته: برای داشتن مارمالادی یک‌دست‌تر و سرعت بخشیدن به روند تهیه، می‌توانید توت‌فرنگی‌ها را با میکسر یا مخلوط‌کن به پوره تبدیل کنید.

  • مرحله دوم: پخت مارمالاد
    یک لایه توت‌فرنگی خرد شده یا پوره توت‌فرنگی را در یک قابلمه مناسب بریزید. روی آن‌ها یک لایه نازک شکر بریزید و این کار را تا زمانی که شکر و توت‌فرنگی‌ها تمام شوند تکرار کنید.
    درب قابلمه را ببندید و آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. شکر باعث له شدن میوه‌ها می‌شود و آب اضافی آن‌ها را خارج می‌کند، بنابراین هنگام پخت نیاز به افزودن آب کمتری خواهید داشت که این باعث خوش‌طعم‌تر شدن و ماندگاری بیشتر مارمالاد می‌شود. در این مرحله دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید.
  • مرحله سوم: حرارت دادن به مارمالاد توت‌فرنگی
    پس از گذشت ۲۴ ساعت، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و منتظر بمانید تا محتویات قابلمه شروع به جوشیدن کنند. کف‌های حاصل از جوشیدن مارمالاد را با ملاقه یا ابزار مناسب از سطح قابلمه بردارید، زیرا اگر کف‌ها را نگیرید رنگ مارمالاد کدر می‌شود.
    حدود ۴۵-۶۰ دقیقه زمان دهید تا مارمالاد به غلظت مناسب برسد. زمانی که دیگر کف روی مارمالاد تشکیل نشود، نشان می‌دهد که مارمالاد به خوبی پخته است.
  • مرحله چهارم: اضافه کردن ژلاتین
    ورق‌های ژلاتین را در ظرفی قرار داده و روی آن‌ها آب سرد بریزید تا آب، ژلاتین‌ها را بپوشاند. بگذارید تا ورق‌های ژلاتین نرم شوند.
  • مرحله پنجم: ترکیب ژلاتین با مارمالاد
    اواخر پخت، وقتی که مارمالاد به قوام رسید، ورق‌های نرم شده ژلاتین را از آب جدا کرده و به مارمالاد اضافه کنید. مواد داخل قابلمه را هم بزنید تا همه ترکیبات به خوبی با هم مخلوط شوند.
    ۳-۴ دقیقه اجازه دهید مواد بجوشند و سپس حرارت را خاموش کنید. قابلمه را در مکانی مناسب قرار دهید تا مارمالاد به خوبی خنک شود. پس از خنک شدن، مارمالاد را در شیشه‌های تمیز، خشک و عاری از هر گونه چربی بریزید.

نکته: شیشه‌هایی را انتخاب کنید که پس از بستن درب، هوا وارد آن‌ها نشود، زیرا این موضوع باعث خراب شدن و کپک زدن مارمالاد می‌شود.

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین

مواد لازم

توت فرنگی ۵۰۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
آبلیمو ۱ ق غذا خوری
  • مرحله اول: آماده‌سازی توت‌فرنگی‌ها
    ابتدا برگ‌ها و قسمت سر اضافی توت‌فرنگی‌ها را جدا کنید. اگر قسمت‌های خراب دارند، با چاقو ببرید. توت‌فرنگی‌ها را داخل یک لگن آب بریزید و بگذارید چند دقیقه بمانند. سپس آن‌ها را آبکشی کنید تا کاملاً تمیز شوند. در نهایت، توت‌فرنگی‌ها را کنار بگذارید تا خشک شوند.
  • مرحله دوم: افزودن شکر
    در یک قابلمه با گنجایش مناسب، یک لایه توت‌فرنگی و سپس یک لایه شکر بریزید. این کار را به صورت لایه‌لایه تکرار کنید تا شکر و توت‌فرنگی‌ها تمام شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را به مدت یک شب تا صبح یا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا توت‌فرنگی‌ها آب بیندازند.
  • مرحله سوم: میکس کردن
    بعد از ۲۴ ساعت، محتویات قابلمه را داخل مخلوط‌کن بریزید یا با گوشت‌کوب برقی خوب مخلوط و پوره کنید. این روش برای تهیه شیرینی مربایی بسیار کاربردی است. اگر ترجیح می‌دهید تکه‌های کوچک توت‌فرنگی برای صبحانه باقی بمانند، نیازی به میکس کردن نیست. بسته به استفاده خود، یکی از دو روش را انتخاب کنید و مخلوط بدست آمده را دوباره داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله چهارم: پخت مارمالاد توت‌فرنگی
    قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا جوش بیاید. مدام کف روی مارمالاد را بگیرید تا مارمالادی شفاف داشته باشید. هر از چند گاهی هم بزنید تا مارمالاد کاملاً غلیظ شود. در انتهای پخت، آبلیمو را اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه، قابلمه را از روی حرارت بردارید. صبر کنید تا خنک شود و سپس مارمالاد را داخل شیشه‌های تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید. نوش جان!

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی با نشاسته ذرت

مواد لازم

توت فرنگی ۱ کیلوگرم
شکر ۸۰۰ گرم
آبلیموی ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
  1. آماده‌سازی توت‌فرنگی
    ابتدا توت‌فرنگی‌ها را خوب بشویید و آبکشی کنید. سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خشک شوند. پس از خشک شدن، توت‌فرنگی‌ها را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و به صورت پوره درآورید. سپس پوره توت‌فرنگی را با شکر مخلوط کنید.
  2. مرحله استراحت در یخچال
    مخلوط توت‌فرنگی و شکر را در یک قابلمه دربسته بریزید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا شکر کاملاً حل شود و توت‌فرنگی‌ها آب بیندازند.
  3. مرحله پخت مارمالاد
    پس از گذشت این مدت، قابلمه را روی حرارت قرار دهید. در طول پخت، مخلوط را مرتب هم بزنید تا سر نرود و کف روی آن را با قاشق برداشته و دور بریزید.
  4. افزودن آبلیمو و نشاسته ذرت
    ده دقیقه مانده به انتهای پخت، آبلیمو و پودر نشاسته ذرت را به مارمالاد اضافه کنید. زمانی که مارمالاد به قوام مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.
  5. نگهداری مارمالاد
    مارمالاد توت‌فرنگی را در شیشه‌های کاملاً خشک و تمیز بریزید. بگذارید چند ساعت در یخچال بماند تا کاملاً خنک شود. سپس درب شیشه‌ها را ببندید و در زمان نیاز از آن استفاده کنید.

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون شکر

شکر به ژله‌ای شدن بهتر میوه و در نتیجه غلظت مربا کمک می‌کند و همچنین به عنوان یک نگهدارنده عمل می‌کند. اما می‌توانید مارمالاد توت‌فرنگی را بدون شکر هم تهیه کنید. به جای استفاده از شکر، می‌توان از روش‌های رژیمی برای تهیه این مارمالاد استفاده کرد. در ادامه، طرز تهیه مارمالاد توت‌فرنگی بدون شکر و رژیمی را بخوانید.

مواد لازم طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون شکر

توت فرنگی ۴۰۰ گرم
آب ۲ قاشق غذاخوری
آبلیموی ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
دانه چیا آسیاب شده ۱ قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون شکر

  1. خرد کردن توت فرنگی و پخت اولیه
    اولین مرحله از طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر این است که توت فرنگی‌های خود را خرد کرده و در قابلمه بریزید. ۲ قاشق غذاخوری آب (اگر قابلمه بزرگ ۳ قاشق غذاخوری) آب اضافه کنید. این برای این است که وقتی توت فرنگی‌ها را نرم می‌کنید نسوزند.
  2. پخت توت فرنگی
    اکنون توت فرنگی‌ها را له کنید و بگذارید خوب بجوشد، در قابلمه را ببندید سپس حرارت را روی متوسط قرار دهید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه حباب بزند. حالا توت فرنگی‌های شما مانند تصویر بالا هستند؛ نرم هستند و شروع به ترشح مایع خود کرده‌اند.
  3. پخت نهایی مربا توت فرنگی
    اجازه دهید پوره توت فرنگی ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بجوشد تا مخلوط به نصف کاهش یابد. با تبخیر مایع، حباب‌ها کوچک‌تر می‌شوند. به طور مداوم تا انتها با کاردک هم بزنید تا مربا نسوزد. هنگامی که مخلوط دارای بافت مربا شد، کار تمام است! اکنون مربا را بچشید. اگر توت فرنگی حاوی شیرینی طبیعی کافی نیست، تا یک قاشق غذاخوری استیویا یا شیرین‌کننده دیگری مثل عسل را به دلخواه خود اضافه کنید. برای سفت شدن کامل مربا به جای پکتین از یک قاشق چایخوری دانه چیا آسیاب شده استفاده کنید. در نهایت مربای آماده شده را داخل ظرف استریل شده بریزید و در یخچال نگهداری کنید.