طرز تهیه قیمه یزدی

قیمه یزدی برای تهیه غذای ایرانی خورشت قیمه یزدی اصیل، ابتدا نخود را حداقل ۲۴ ساعت قبل از آشپزی در یک کاسه حاوی آب خیسانده و سپس آب قبلی را دو بار تغییر دهید و جایگزین آب تازه کنید تا نخود به طور کامل بپزد و نفخ آن کاهش یابد. بعد از گذشت این مدت […]

5/5 - (53 امتیاز)

قیمه یزدی

برای تهیه غذای ایرانی خورشت قیمه یزدی اصیل، ابتدا نخود را حداقل ۲۴ ساعت قبل از آشپزی در یک کاسه حاوی آب خیسانده و سپس آب قبلی را دو بار تغییر دهید و جایگزین آب تازه کنید تا نخود به طور کامل بپزد و نفخ آن کاهش یابد.

بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توان به راحتی پوست نخودها را جدا کرده و آن‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده یا در حالت کنار قرار داد. سپس پیازها را به صورت خلالی یا نگینی خرد می‌کنیم.

در این مرحله، پیاز خرد شده را همراه با کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم تا کاملاً نرم و سبک شود. سپس گوشت گوسفندی را به صورت خرد شده به خورشتی درآورده و به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس کمی آن را تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

بعد از اینکه آب گوشت به طور کامل جذب شده و کمی سرخ شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه می‌کنیم و فرایند تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا ادویه‌ها با گوشت و پیاز یکپارچه شوند. سپس ۵ پیمانه آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه قیمه یزدی

در این مرحله، حرارت زیر قابلمه را افزایش می‌دهیم تا آب موجود در قابلمه سریعتر به جوش بیاید. سپس حرارت را کم می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا گوشت به نیمه پخت برسد. پس از آن، نخودها را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم.

در ادامه، به خورش مقداری نمک اضافه می‌کنیم و مجدداً درب قابلمه را می‌گذاریم تا نخود و گوشت به طور کامل پخته شوند. در همین حین، سیب‌زمینی‌ها را به صورت خلالی خرد می‌کنیم و آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار می‌دهیم.

در این مرحله، سیب‌زمینی‌ها را از آب سرد خارج کرده و با یک دستمال تمیز خشک می‌کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و کمی روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه، سیب‌زمینی‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم و آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

پس از اینکه خورش آماده شد، زعفران و دارچین را به آن اضافه می‌کنیم و آنها را با خورش مخلوط می‌کنیم تا رنگ خورش تغییر کند. سپس خورش را به ظرف مورد نظر منتقل می‌کنیم و آن را به همراه سیب‌زمینی سرخ شده و برنج سرو می‌کنیم.

نکته مهمی درباره رنگ خورش قیمه یزدی وجود دارد، که باید رنگ آن زعفرانی باشد. اما در برخی شهرها، برای ایجاد رنگ قرمز تر و شبیه به خورش قیمه ایرانی، از رب گوجه‌فرنگی تفت داده شده استفاده می‌کنند.