طرز تهیه خیار شور ترد

طرز تهیه خیار شور ترد خانگی یک از محبوب ترین چاشنی های محبوب همراه غذاست که در ادامه به طور کامل طرز تهیه خیار شور ترد سرکه ای ترد و انواع دیگر مدل ها را آموزش داده ایم.
Rate this post

طرز تهیه خیار شور ترد خانگی

خیارشور یکی از چاشنی‌های محبوب و پرمصرف ایرانی است که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی دارد. امروزه، خیارشور به عنوان یک همراه خوشمزه در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فودی استفاده می‌شود و یکی از چاشنی‌های پرطرفدار در رستوران‌ها و فست‌فودها به شمار می‌آید. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خیارشور مانند طرز تهیه ترشی خیار چنبر، در ادامه با سایت آشپزی ماه همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه خیار شور ترد سرکه ای ترد

خیار قلمی ریز ۱ کیلوگرم
سرکه سفید ۱ لیوان
فلفل تند ۳ عدد
سیر ۵ عدد
آب ۲ لیوان
ترخون ۱۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
زاج سفید اندازه دو حبه قند
تخم گشنیز ¼ قاشق چایخوری
نمک نصف لیوان

مراحل طرز تهیه خیار شور ترد نمکی

  • مرحله اول

برای تهیه خیارشور خوشمزه به روش خانگی، ابتدا قسمت‌های اضافی خیارها را جدا می‌کنیم (توجه داشته باشید که نباید به پوست خیار صدمه بزنیم). سپس خیارها را به همراه شوید و ترخون می‌شوییم و در آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌شان برود.

  • مرحله دوم

پس از اینکه آب اضافی خیارها و سبزیجات رفت، آنها را با یک دستمال تمیز خشک می‌کنیم. توجه داشته باشید که مواد خیارشور، مانند ترشیجات، باید کاملاً خشک باشند و رطوبتی نداشته باشند زیرا این موضوع می‌تواند باعث کپک زدن سریع خیارشور شود.

  • مرحله سوم

به همین دلیل، حتماً خیارها و سبزیجات را با دقت خشک کنید تا خیارشور بهتری داشته باشید. در این مرحله، یک قابلمه مناسب را روی حرارت بسیار ملایم قرار می‌دهیم و ۲ لیوان آب به همراه نمک و سرکه داخل آن می‌ریزیم.

  • مرحله چهارم

اجازه می‌دهیم آب جوش بیاید و نمک به‌طور کامل در آب حل شود. سپس قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم تا مخلوط آب و سرکه خنک شود. حالا سیرها را پوست گرفته و پس از شستشو کنار می‌گذاریم تا خشک شوند.

  • مرحله پنجم

در این مرحله، یک ظرف شیشه‌ای مناسب برای خیارشور انتخاب می‌کنیم. خیارها را به ترتیب داخل ظرف می‌چینیم و بین خیارها از سیر، ترخون، شوید، تخم گشنیز و فلفل تند قرمز یا فلفل سبز استفاده می‌کنیم.

  • مرحله ششم

پس از اینکه تمام مواد را داخل شیشه ریختیم، یک تکه زاج سفید درون شیشه قرار می‌دهیم (زاج سفید باعث ترد شدن خیارشورها می‌شود). سپس مخلوط سرکه، آب و نمک را به شیشه اضافه می‌کنیم تا جایی که کاملاً روی خیارها را بگیرد.

  • مرحله هفتم

یک پلاستیک فریزر را باز کرده و روی درب شیشه قرار می‌دهیم سپس درب شیشه را می‌بندیم تا هیچ هوایی وارد شیشه نشود. شیشه را در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید قرار می‌دهیم. پس از یک هفته، خیارشور آماده مصرف است.

طرز تهیه خیار شور ترد و خوشمزه بدون سرکه

اگر می‌خواهید خیارشور تخمیری تهیه کنید، باید از استفاده از سرکه خودداری کنید. برای این منظور، خیارهای خشک را به همراه سیر، فلفل، شوید و شاخه‌های ترخون درون شیشه‌ای قرار دهید. سپس، مخلوط آب و نمکی که نمک آن کاملاً حل شده است را روی مواد داخل شیشه بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و بگذارید خیارشور به مدت یک هفته در یخچال بماند تا آماده شود.

خیارشوری که به این روش و بدون سرکه تهیه می‌شود، تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک‌های مفید است. این نوع خیارشور می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که مشکلات روده یا معده دارند و نمی‌توانند سرکه مصرف کنند.

طرز تهیه خیار شور ترد با نخود

با افزودن چند عدد نخود خام به خیارشور، می‌توانید آن را تردتر و خوشمزه‌تر کنید. اگر برای یک روز خاص نیاز دارید یک غذای خوشمزه درست کنید و خیارشور کنار آن سرو کنید، می‌توانید از این روش فوری برای تهیه خیارشور یک روزه استفاده کنید. این روش به شما امکان می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن یک چاشنی خوشمزه و ترد داشته باشید.

مواد لازم

خیار ۱۰ عدد
نخود ۱۰ عدد
فلفل تند ۳ عدد
سیر ۲ حبه
آب ۱ پیمانه
ترخون ۱ ق غذا خوری
شوید  ۱ دسته کوچک
سرکه سفید ۱/۳ پیمانه
نمک  ۲ ق غذا خوری

مراحل طرز تهیه خیار شور ترد خوشمزه

  1. مرحله اول: آماده‌سازی
    ابتدا خیارهای کوچک را بشویید و با دستمال آشپزی کاملاً خشک کنید. شیشه‌ای که برای تهیه خیارشور استفاده می‌کنید را نیز بشویید و استریل کنید تا کاملاً تمیز و بدون هر گونه چربی باشد.
  2. مرحله دوم: مخلوط کردن مواد
    در کف شیشه مقداری نخود، دو حبه سیر خرد شده، ترخون و شوید بریزید. سپس خیارها را به صورت فشرده و منظم روی مواد قرار دهید. حالا روی خیارها سرکه بریزید. یک لیوان آب را با نمک دریا خوب مخلوط کنید و روی ترکیب خیارشور بریزید. درب شیشه را محکم ببندید.
  3. مرحله سوم: جوشاندن
    داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و آن را به جوش بیاورید. شیشه را داخل آب جوش قرار دهید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بجوشد. سپس شیشه را از قابلمه خارج کنید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس در یخچال قرار دهید.
  4. مرحله چهارم: تهیه خیارشور یک روزه فوری
    بعد از ۳ تا ۴ ساعت که خیارشورها در یخچال خنک شدند، می‌توانید درب شیشه را باز کنید و از خیارشورهای آماده استفاده کنید. نیازی به زمان طولانی برای رسیدن خیارشورها نیست. نوش جان!