طرز تهیه ترشی بنه

ترشی بنه از پسته کوهی نارس تهیه می‌شود، که قبل از تشکیل پوسته قهوه‌ای برای ترشی و شور مناسب است. این گیاه که به نام‌های ونوشک و کلخنگ نیز شناخته می‌شود، به‌وفور در دامنه کوه‌های زاگرس یافت می‌شود و در فصل بهار قابل چیدن است.
Rate this post

طرز تهیه ترشی بنه کوهی

بنه یا پسته کوهی، یک میوه کوچک با طعم گرم و خشکی است که به دلیل ترکیبات و ویتامین‌های غنی، مخصوصاً برای روماتیسم، درد مفاصل و به عنوان مرهم برای زخم‌ها مفید است. دانه‌های آن حاوی سید آمینواسیدهای مغذی هستند که برای تأمین انرژی بدن بسیار موثرند. از بنه، محصولات متنوعی مثل ترشی، روغن، مربا و غذاهای مختلف تهیه می‌شود. فصل بنه فرا رسیده است و می‌توانید این ترشی خوشمزه را به راحتی با طرز تهیه ترشی بنه تازه در خانه تهیه کنید. درست کردن ترشی بنه، یکی از ترشی‌های مقرون به صرفه و ارزان قیمت است زیرا بنه در جنگل‌های زاگرس رشد می‌کند و در فصل بهار، تقریباً از اوایل ماه اردیبهشت می‌توان آن را چیده و تهیه کرد.طرز تهیه خیار شور ترد را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم طرز تهیه ترشی بنه

بنه ۱ کیلوگرم
سرکه به مقدار لازم
زیره سیاه، نمک، سیاه دانه ، رازیانه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی بنه

  • مرحله اول طرز تهیه بنه شوره: آماده‌سازی بنه
    ابتدا میوه‌ها را از خوشه‌های آنها جدا کنید یا اگر تمایل دارید، می‌توانید با خوشه آنها را بشورید. سپس آنها را داخل قابلمه حاوی آب بریزید و به جوش درآورید. زمانی که آب جوشیده، بنه‌ها را برای حدود ۲ دقیقه بجوشانید و سپس آب را از آنها تخلیه کنید. بنه‌ها را بر روی دستمال نرم قرار دهید تا رطوبت آنها کاملاً جذب شود و خشک شوند.
  • مرحله دوم ترشی بنه شور: مخلوط کردن مواد
    شیشه‌ای که قصد دارید ترشی را در آن تهیه کنید را خوب بشویید و خشک کنید تا از هرگونه چربی خالی شود. سپس بنه‌ها را داخل شیشه بریزید و مقدار مورد نیاز از ادویه‌های مذکور را اضافه کنید. سپس نمک و سرکه را باهم مخلوط کرده و ابتدا سرکه را روی بنه بریزید. تا چند ساعت، درب شیشه را بسته نکنید تا سرکه به خوبی جذب شود.در بعضی از مناطق ترشی بنه با رب انار هم تهیه می شود.
  • مرحله سوم طرز تهیه ترشی بنه کوهی: تهیه ترشی بنه
    در صورتی که سرکه به خوبی جذب نشده باشد، مجدداً سرکه را اضافه کرده و سپس روی درب شیشه یک پارچه یا نایلون قرار دهید تا هوا به داخل شیشه نرود. در آخر، درب شیشه را محکم ببندید و آن را در یخچال قرار دهید. پس از گذشت یک ماه، ترشی بنه کوهی آماده سرو شدن است. نوش جان!

نکات طرز تهیه ترشی بنه

به دلخواه برای طرز تهیه ترشی بنه مخلوط، می‌توانید کمی سبزی‌های ترخون و نعناع را نیز به ترشی اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. لازم به ذکر است که این ترشی به سرکه جذب می‌شود، بنابراین بهتر است هر چند روز یک بار آن را مخلوط کنید و در صورت نیاز، سرکه را پر کنید تا ترشی همیشه غوطه ور باشد. می‌توانید با طرز تهیه پسته کوهی شور این ترشی را با انواع غذاها میل کنید و در یخچال نگهداری کنید.در فیلم طرز تهیه ترشی بنه برای تهیه آن، استفاده از سرکه سفید توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید ترشی تندتری داشته باشید، می‌توانید از کمی سیر یا فلفل تند استفاده کنید.

چه سرکه ای برای ترشی بنه خوبه؟ از سرکه سفید بهتر است استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی بنه با بادمجان

مواد لازم طرز تهیه ترشی بنه با بادمجان

  • ۱ کیلو بادمجان
  • نیم کیلو هویج
  • ۱ پیاله بنه
  • سیر مقداری (ترشی انبه سیر زیاد نمیخواد)
  • سرکه به اندازه ای که وقتی مواد همه داخل ظرف میره روش باشه
  • ادویه ترشی (گشنیز، زیره، سیاهدانه، جوز هندی، فلفل تند، نمک)

مراحل طرز تهیه ترشی بنه با بادمجان

ابتدا سرکه را در یک قابلمه بریزید و زیر حرارت ملایم به حالت جوش درآورید. سپس هویج‌ها را به آن اضافه کنید و پس از حدود دو تا سه دقیقه، بادمجان‌ها را هم به مخلوط اضافه کنید. وقتی که بادمجان‌ها تقریباً پس از پنج دقیقه رنگشان تغییر کرد، انبه را هم اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید. به مواد اجازه دهید کمی خنک شوند و سپس سیر را هم به مخلوط اضافه کنید. بعد از آن، بنه را هم بیفزایید. اگر ترشی بنه با آب نمک را پیش‌تر درست کرده‌اید، به میزان مناسبی از آن استفاده کنید، حدود یک پیاله کوچک. در آخر، ادویه‌ها را که همه را آسیاب کرده‌اید، به مخلوط اضافه کنید و آن را داخل شیشه بریزید. نوش جان!

طرز تهیه بنه شور

مواد لازم
بنه تازه یا چاقاله بنه
نمک به مقدار لازم
سرکه به مقدار لازم
ترخون چند شاخه
سیر چند حب

مراحل طرز تهیه بنه شور

چاقاله بنه‌ها را شسته و گذاشتم تا خشک شوند. یک قابلمه آب روی اجاق گذاشتم و وقتی به جوش آمد، نمک را به آن اضافه کردم. آب باید به حدی شور باشد که به شوری مناسب برسد، ولی نه خیلی شور. بعد از چند دقیقه جوشیدن، سرکه را به آب اضافه کرده و زیر قابلمه را خاموش کردم. باید حدود یک سوم از حجم آب، سرکه باشد. وقتی آب ولرم شد، بنه‌ها را به همراه یک شاخه ترخون و چند حبه سیر داخل شیشه ریختم. سپس درب شیشه را محکم بستم و آن را در جای خنک قرار دادم تا ترشی برسد.