طرز تهیه کله جوش

کله جوش کله جوش مانند آش لخشک یک غذای ایرانی و سنتی و قدیمی است که با استفاده از مواد غذایی متنوع تهیه می‌شود. این غذا خوشمزه به عنوان یکی از ساده‌ترین غذاها در گذشته شناخته می‌شد. اما امروزه، این غذا به صورت مجلسی‌تر با استفاده از موادی مانند مغز گردو تهیه می‌شود. برای دیدن […]

5/5 - (55 امتیاز)

کله جوش

کله جوش مانند آش لخشک یک غذای ایرانی و سنتی و قدیمی است که با استفاده از مواد غذایی متنوع تهیه می‌شود. این غذا خوشمزه به عنوان یکی از ساده‌ترین غذاها در گذشته شناخته می‌شد. اما امروزه، این غذا به صورت مجلسی‌تر با استفاده از موادی مانند مغز گردو تهیه می‌شود. برای دیدن آموزش آشپزی قدیمی و مرحله به مرحله تهیه کله جوش همراه ما باشید.

ابتدا گردوها را به مقدار لازم پودر می‌کنیم، اما توجه داشته باشید که زیادی پودر نشوند و کمی دانه‌های ریز آن‌ها به اندازه‌ی یک عدس زیر دندان قابل حس شوند. سپس پیاز را پوست می‌گیریم، می‌شوییم و روی تخته‌ی آشپزخانه آن را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و یک قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

سپس کمی روغن را داخل قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم تا کمی داغ شود. سپس پیازها را به قابلمه اضافه کرده و آن‌ها را تفت می‌دهیم تا سبک و نرم شوند. در این مرحله نمک، فلفل و زردچوبه را روی پیازها پاشیده و مجدداً آن‌ها را تفت می‌دهیم. در نهایت، نعناع خشک و گردوهای خرد شده را به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم.

کله جوش

حالا همه مواد را به طور یکنواخت مخلوط می‌کنیم و کمی آن‌ها را تفت می‌دهیم تا گردوها کمی تغییر کنند و از حالت خام خارج شوند. سپس با توجه به غلظت کشک آب، مقدار مناسبی را به غذا اضافه می‌کنیم. در صورتی که کشک بسیار غلیظ باشد، نیاز است که آب بیشتری به غذا اضافه کنیم.

در نهایت، یک لیوان آب جوش را روی مواد ریخته و درب قابلمه را قرار می‌دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس، در صورتی که غلظت کشک بیش از حد بالا باشد، آن را با کمی آب رقیق می‌کنیم و اضافه می‌کنیم. بعد از ۳ دقیقه، کله جوش ما آماده است.

می توانید در همان ابتدا که پیاز را در قابلمه تفت می‌دهید، کمی سیر رنده شده و یک قاشق آرد را نیز اضافه کنید، اما دستور اصلی همان چیزی است که در بالا اشاره کرده‌ایم. سپس کله جوش را در یک کاسه می‌ریزید و با گردو و نعناع آن را تزئین کرده و لذت ببرید.