طرز تهیه کتلت ماش

روش تهیه و پخت کتلت ماش کتلت ماش یکی دیگر از انواع غذای ایرانی است که در این مقاله با روش پخت آن آشنا خواهید شد. برای تهیه کتلت ماش خوشمزه، ابتدا ماش را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب قرار می‌دهیم تا به طور کامل نفخ کند. پس از آن، ماش را […]

4.4/5 - (53 امتیاز)

روش تهیه و پخت کتلت ماش

کتلت ماش یکی دیگر از انواع غذای ایرانی است که در این مقاله با روش پخت آن آشنا خواهید شد.

برای تهیه کتلت ماش خوشمزه، ابتدا ماش را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب قرار می‌دهیم تا به طور کامل نفخ کند. پس از آن، ماش را آبکشی کرده و آن را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم.

سپس به قابلمه ۲ پیمانه آب اضافه می‌کنیم و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا ماش به طور کامل پخته شود و آب درون قابلمه جذب شود. در همین حین، سیب زمینی‌ها را همراه با ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم.

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم و به سیب زمینی‌ها اجازه می‌دهیم تا آبپز شوند. پس از اینکه ماش پخته شد، آن را داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به طور کامل خنک شود.

توجه داشته باشید که باید حتماً آب اضافی ماش را دور ریخته و سپس به کاسه اضافه کنید. در ادامه، سیب زمینی‌های آبپز شده را پوست می‌گیریم و با استفاده از گوشتکوب آن‌ها را له می‌کنیم. سپس سیب زمینی له شده را به کاسه حاوی ماش اضافه می‌کنیم.

کتلت ماش

کتلت ماش

در این مرحله سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای را با استفاده از رنده‌ی ریز رنده می‌کنیم و سپس به کاسه مواد اضافه می‌کنیم. در ادامه، پیازچه، جعفری و گشنیز را با استفاده از چاقوی ساطوری خرد و سپس به کاسه اضافه می‌کنیم.

حالا تخم مرغ را به همراه مقداری پاپریکا، زنجبیل، فلفل سفید، فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه می‌کنیم. در ادامه، مواد را با استفاده از قاشق یا دست به خوبی ترکیب می‌کنیم تا کاملاً یکدست و منسجم شوند.

اگر مایه کتلت شل و آبکی بود، یک قاشق پودر سوخاری ریز یا پودر نان خشک را به آن اضافه می‌کنیم تا حالتی منسجم و چسبناک بگیرد. در ادامه، روی کاسه را با سلفون پوشانده و آن را در یخچال قرار می‌دهیم.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، کاسه حاوی مایه کتلت را از یخچال خارج می‌کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم. حالا باید کمی صبر کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.روش

پخت و تهیه آن با کتلت آبادانی متفاوت است. پس از اینکه روغن داغ شد، مقداری از مایه کتلت را به اندازه یک نارنگی کوچک بر می‌داریم و آن را با دست به شکل گرد می‌دهیم و با کف دست کمی تخت می‌کنیم. سپس آرام‌آرام آن را درون روغن داغ می‌اندازیم تا کتلت‌ها سرخ شوند.

پس از اینکه یک سمت کتلت‌ها سرخ شد، آن‌ها را برمی‌گردانیم تا سمت دیگر آن‌ها نیز به خوبی سرخ شود. در پایان، کتلت‌ها را داخل ظرف مورد نظرمان می‌چینیم و  می توانید به صورت ساندویچ در کنار یک سالاد خوشمزه نوش جان کنید.