طرز تهیه کاکا رشتی

کاکا کدو حلوایی یک شیرینی سنتی و محبوب در آشپزی ایرانی است. این شیرینی با ترکیب آرد، روغن، و شکر، باعث ایجاد طعم شیرین و خاطه انگیزی می‌شود. اغلب در جشن‌ها و مناسبت‌های خاص مصرف می‌شود.در ادامه به طور کامل و سنتی طرز تهیه کاکا رشتی را توضیح داده ایم.
4/5 - (19 امتیاز)

طرز تهیه کاکا رشتی

در این مقاله به دستور پخت کاکای رشتی، یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی، می‌پردازیم. به زبان گیلانی ها (کویی کاکا) یک شیرینی ساده و مناسب فصل سرما است که دلباختگان زیادی دارد و خیلی ساده طبخ می شود. گیلانی ها این شیرینی را برای شب چله یا همان شب یلدا به عنوان یک میان وعده مفید تهیه می کنند.کاکا رشتی مانند دیگر غذاها مثل کدو پلو شمالی به راحتی قابل تهیه است. با دنبال کردن این دستور پخت ساده، می‌توانید طعمی خوشایند و شاداب را در خانه تجربه کنید.در ادامه طرز تهیه کاکا با آرد گندم را برای شما قرار داده ایم.طرز تهیه کاکا بدون کدو هم مانند دستور طرز تهیه کاکا ساده با آرد گندم است فقط کدو از مواد اولیه حذف می شود.

مواد لازم طرز تهیه کاکا مجلسی کدو حلوایی

پوره کدو حلوایی : ۱ پیمانه
آرد گندم : ۱ پیمانه
تخم مرغ : ۱عدد
پودر دارچین : ۱ قاشق چای خوری
شیر : ۱ پیمانه
بیکینگ پودر : ۱ قاشق چای خوری
شکر : ۱/۲ پیمانه
گردو و کشمش : ۱/۲ پیمانه
روغن به میزان لازم
زعفران دم شده : ۱ قاشق غذا خوری

کاکا

آماده سازی کدو حلوایی

مرحله اول طرز تهیه کاکا ساده ابتدا کدو را شسته از وسط به دو نیم می کنیم. دانه و ریشه های آن را خالی کرده و داخل قابلمه ای چیده و به اندازه نصف استکان آب داخل قابلمه ریخته درب آن را می بندیم و اجازه می دهیم تا کدو کاملا پخته و آب آن نیز تمام شود. حالا که کدو پخته و نرم شده است پوست آن را جدا کرده و به کمک گوشت کوب برقی یا دستی پوره می کنیم.که در طرز تهیه کاکا رشتی بدون کدو این مرحله حذف می شود.

آماده سازی خمیر طرز تهیه کاکا بدون کدو با ماست

داخل ظرف مناسبی تخم مرغ و شیر را کمی مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود سپس کدو پوره شده و شکر را افزوده و کاملا مخلوط می کنیم در طرز تهیه کاکا با آب را جایگزین شیر می توان کرد. در این مرحله بیکینگ پودر را به آرد اضافه کرده و روی مواد الک می کنیم و مواد خیس و خشک را کاملا مخلوط کرده تا بافت خمیری لطیفی بدست آید. سپس پودر دارچین، زعفران، مغز گردو و کشمش را به مواد می افزاییم و مخلوط کرده، حالا خمیر کاکا ما آماده شده است.ممکن است در بعضی رسپی های خمیر کاکا گیلانی با ماست و یا در طرز تهیه کاکا گیلانی با ارد برنج  به جای آرد گندم استفاده شود.

کاکا کدو حلوایی

طرز تهیه کاکا پف دار مجلسی

سپس به مایه شیرینی اجازه می‌دهیم به مدت یک ساعت در آشپزخانه استراحت کند. پس از سپری شدن این زمان، یک تابه مناسب را روی حرارت متوسط تا پایین قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع به تابه اضافه می‌کنیم.هنگامی که روغن به طور کامل گرم شده است، یک قاشق غذاخوری از مایه شیرینی را درون تابه ریخته و به آن اجازه می‌دهیم یک طرف شیرینی کاملاً سرخ شود و روی آن حباب‌های ریزی ایجاد شود. سپس مقداری کنجد را روی شیرینی پاشیده می‌کنیم.حالا شیرینی را برگردانده و به آن اجازه می‌دهیم طرف دیگر آن کاملاً سرخ شود. در نهایت، شیرینی‌ها را روی دستمال روغن‌گیری قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آنها جذب شود، سپس در کنار چای یا دمنوش سرو و نوش جان کنید.طرز تهیه کاکا پف دار بدون کدو هم می توانید کدو را از مواد اولیه حذف کنید.

طرز تهیه کاکا با ماست

  1. پوره کدو حلوایی را روز قبل طبق دستور آماده کرده و گذاشتم آبش کاملاً خشک شود.
  2. تخم مرغ‌ها را جدا کردم. سفیده‌ها را با همزن برقی زدم تا پف کند. سپس زرده‌ها را با شکر (که به دلخواه می‌توانید میزانش را تغییر دهید)، وانیل، آرد، آب، گلاب و سایر مواد مخلوط کردم و کمی دیگر زدم. البته می‌توانید از همزن برقی استفاده نکنید و با دست هم بزنید، اما اینجوری بافتش بهتر می‌شود. در آخر چند گردو شکستم و خرد کردم و به مخلوط اضافه کردم و مواد را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال گذاشتم. غلظت مواد باید مثل کتلت باشد؛ نه خیلی شل و نه خیلی سفت، طوری که بتوان با قاشق در تابه ریخت و سرخ کرد.
  3. مقدار مواد به دلخواه خودتان است و مثل شیرینی‌های دیگر نیست که با تغییر مقدار مواد خراب شود. مثلاً طعم‌دهنده‌ها را هرچقدر که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید.
  4. مقداری روغن در تابه نچسب ریختم و گذاشتم داغ شود. از مواد با قاشق کم کم در تابه ریختم، سطحش را صاف کرده و به شکل دایره درآوردم و مثل کتلت دو طرفش را سرخ کردم. حرارت را کم کردم تا مغزپخت شود.

طرز تهیه کاکا با آرد برنج

  1. برخلاف طرز تهیه کاکا گیلانی بدون کدو ابتدا کدو حلوایی را با پوست تکه کرده و با نصف لیوان آب می‌پزیم. سپس آن را از پوست جدا کرده و پوره می‌کنیم و یک لیوان از آن را اندازه می‌گیریم. (مطمئن شوید که آب اضافی ندارد؛ برای این منظور می‌توانید آن را داخل سبد بگذارید تا آب اضافی خارج شود.)
  2. تمام مواد را با هم مخلوط کرده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. اگر فقط از آرد برنج استفاده کرده‌اید، به استراحت بیشتری نیاز است. غلظت مواد باید تقریباً مثل ماست باشد. اگر مواد شل بود، کمی آرد اضافه می‌کنیم و اگر سفت بود مقداری شیر می‌ریزیم.
  3. حالا در تابه کمی روغن ریخته و صبر می‌کنیم تا داغ شود. می‌توانید همه مایه را یک‌باره بریزید یا مانند کوکو سیب‌زمینی، دانه دانه سرخ کنید.
    درب تابه را می‌بندیم. وقتی یک طرف سرخ شد، آن را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر هم سرخ شود ولی این بار نیازی به بستن درب تابه نیست.
  4. می‌توانید فقط از آرد برنج یا آرد گندم استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای شیر از ماست استفاده کنید، اما شیر بهتر است.