طرز تهیه و دستور پخت عدسی خوشمزه

مراحل پخت عدسی خوشمزه برای تهیه غذای ایرانی عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی مانند دیگر غذاها مثل پرشگه ایلامی ابتدا یک کاسه بزرگ را با آب پر می‌کنیم و عدس را بسته به نوع آن، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب خیسانیم. پس از گذشت این زمان، عدس را آبکشی […]

4.7/5 - (6 امتیاز)

مراحل پخت عدسی خوشمزه

برای تهیه غذای ایرانی عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی مانند دیگر غذاها مثل پرشگه ایلامی ابتدا یک کاسه بزرگ را با آب پر می‌کنیم و عدس را بسته به نوع آن، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب خیسانیم. پس از گذشت این زمان، عدس را آبکشی و به طور کامل تمیز می‌کنیم.

اگر از عدس محلی استفاده می‌کنید، حتماً با دقت آن را با پاک کنید، زیرا در میان عدس‌های محلی سنگ‌ریزه‌های زیادی وجود دارد. در این مرحله، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و سپس با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم.

در مرحله سوم، تفت دادن پیاز را تا زمانی که سبک شود، ادامه می‌دهیم. سپس مقداری زردچوبه را اضافه کرده و تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در نهایت، رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می‌کنیم.

سپس مخلوط را خوب تفت می‌دهیم تا رب گوجه‌فرنگی به خوبی سرخ شود. توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه‌فرنگی، علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آن را می‌گیرد، باعث می‌شود در نهایت عدسی با رنگ زیباتری داشته باشیم.

طرز تهیه و دستور پخت عدسی خوشمزه

طرز تهیه و دستور پخت عدسی خوشمزه

در این مرحله، عدس آبکشی شده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می‌کنیم و در صورت تمایل، عدس را هم کمی تفت می‌دهیم. سپس ۶ لیوان آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را قرار می‌دهیم تا عدس به آرامی بپزد.

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد، حرارت را کم می‌کنیم تا عدس با حرارت ملایم بپزد. در ادامه، آرد سفید را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می‌دهیم.

با تفت دادن آرد، طعم و بوی خام آن گرفته می‌شود و در نهایت رنگ آن به رنگ کرمی تغییر می‌کند. پس از اینکه آرد را به خوبی تفت دادیم، آن را به قابلمه عدسی اضافه می‌کنیم. این کار باعث می‌شود عدس به خوبی لعاب بگیرد.

در ادامه، سیب زمینی را به شکل مکعب‌های کوچک خرد می‌کنیم تا به‌راحتی پخته شوند. سپس آن‌ها را با آب سرد آبکشی کرده و کنار می‌گذاریم. پس از اینکه عدس‌ها به نیمه‌پزی رسیدند، سیب زمینی‌های خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

برای پخت سیب زمینی‌ها، ۳۰ دقیقه زمان کافی است. اگر آن‌ها را خیلی زود به عدسی اضافه کنیم، له می‌شوند و ظاهر عدسی را خراب می‌کنند. پس از اینکه عدسی آماده شد، می‌توانید برای تزیین آن از کنجد، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خودتان استفاده کنید.

بعد از آماده کردن عدسی در ظرف مورد نظر خود، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را برای زیبایی بیشتر روی آن بریزید. در صورت تمایل، می‌توانید چند برش لیمو ترش تازه را نیز در کنار عدسی خود سرو کنید.