طرز تهیه هویج بیج

هویج بیج یک غذای ایرانی لذیذ و آسان است که در گذشته با دستورالعمل‌های مختلفی پخته می‌شد.هویج بیج غذای گیلانی و از خوش مزه ترین انواع غذای محلی است که به راحتی با در دسترس ترین مواد تهیه می شود.
4.2/5 - (14 امتیاز)

طرز تهیه هویج بیج

هویج بیج یکی از غذاهای شمالی محبوب است که با استفاده از هویج تازه و تخم مرغ تهیه می‌شود. این غذا از نظر طعم، تغذیه و ظاهر جذابیت فراوانی دارد. در این مقاله، طرز تهیه هویج بیج را به طور کامل بررسی خواهیم کرد، از جمله دستورتهیه، مواد اولیه، ارزش غذایی و کالری، ایده‌های تزیین و مهمانی‌های مناسب، همچنین فصلی که برای سرو آن مناسب‌تر است.

 مواد اولیه و دستور تهیه هویج بیج

هویج بیج را می‌توان با مراعات مواد اولیه و دستور زیر تهیه کرد:

۱ عدد پیاز

۲ حبه سیر

۲ عدد هویج تازه

۳ عدد تخم مرغ

۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین و نمک به میزان لازم

۱ قاشق غذاخوری کره گیاهی

هویج بیج

 

 

دستور تهیه هویج بیج

هویج‌ها را بشویید، پوست‌های خارجی را تمیز کنید و سپس آن‌ها را رنده کنید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سپس در روغن تفت دهید،تا پیاز کمی طلایی و سبک شود. سیر رنده شده و را به مواد اضافه کنیدو تفت دهید. پودر دارچین، زردچوبه، فلفل و نمک را به مواد برشته شده اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید. مخلوط را در یک قابلمه کوچک بر روی حرارت ملایم قرار دهید وتا عطر مواد پخش شود. در ادامه هویج رنده شده را به مواد اضافه می کنیم و در ماهیتابه را می بندیم که مواد حسابی تفت داده شوند. باید کمی صبر کنید تا آب هویج کامل گرفته شود و هویج به خوبی سرخ شده باشد. سپس در این مرحله میتوانید تخم مرغ ها را به مواد اضافه کنید و به دلخواه خود آن را هم بزنید، پس از اینکه تخم مرغ ها پخته شدند، هویج بیج را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسبی قرار دهید.

ارزش غذایی و کالری هویج بیج

هویج بیج دارای ارزش غذایی بالایی است. در هر ۱۰۰ گرم از هویج بیج حدوداً این ارزش غذایی وجود دارد:

  • کالری: ۲۸۰ کیلوکالری
  • چربی: ۴٫۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۵۵ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • فیبر: ۸ گرم

برای تزیین هویج بیج می‌توانید از روش‌ها و ایده‌های زیر استفاده کنید:

بر روی هویج بیج پودر دارچین ریخته و الگوهای زیبا را روی سطح آن ایجاد کنید. با استفاده از تارتار یا پودر کاکائو، نقوش و طرح‌هایی را بر روی هویج بیج بکشید.

هویج بیج می‌تواند در مناسبت‌ها و مهمانی‌های مختلف سرو شود، از جمله:

جشن تولد: هویج بیج با ظاهر جذاب و طعم مطبوع، یک انتخاب عالی برای سرو در جشن تولد است. مراسم عقد و عروسی: این غذا با رنگ‌های زیبا و تزیینات خوش‌چشم، برای سرو در مراسم عقد و عروسی مناسب است. جشن نوروز: با توجه به اینکه هویج بیج به عنوان یک غذای سنتی و محبوب در جشن نوروز شناخته می‌شود، سرو آن در این مناسبت بسیار مناسب است.

هویج بیج در فصل بهار و تابستان به دلیل تنوع مواد اولیه، موجودیت میوه‌های تازه و رنگارنگ و همچنین خنکی و مزه مطبوع، بیشتر استفاده می‌شود. در این فصل‌ها، هویج‌های تازه و هلوخرماهای شیرین و آبدار در دسترس هستند، که موجب افزایش خوشمزگی و لذت تهیه هویج بیج می‌شود.

هویج بیج

نکات تکمیلی و توصیه‌های مربوط به هویج بیج

این غذا برای افرادی که به دلیل مشکلات سلامتی مربوط به قند خون، نیاز به کنترل مصرف قند دارند، برای افزایش ارزش غذایی هویج بیج، می‌توانید از تزئینات دیگری مانند آجیل‌ها، دانه‌های روغنی و سبزیجات تازه استفاده کنید.

با استفاده از این مقاله، شما می‌توانید به راحتی هویج بیج خوشمزه و سالمی را تهیه کرده که در واقع پختی مشابه املت قارچ دارد و میتوانید در مهمانی‌ها و مناسبت‌ها سرو کنید. به یاد داشته باشید که هویج بیج را در فصل بهار و تابستان برای بهترین نتیجه سرو کنید.نوش جان