طرز تهیه نان برگر

نان برگر کوچک که در خانه با مواد اولیه ساده و راحتی می توان پخت بیشتر کارایی برای مهمانی ها و به عنوان پیش غذا دارد اما نان برگر فرانسوی که اندازه آن از نان همبرگر مینی و نان همبرگر کوچک بزرگتر است می تواند به عنوان یک نان برای وعده اصلی مورد استفاده قرار گیرد.
Rate this post

طرز تهیه نان برگر در خانه

نان همبرگر از دسته نان‌های بسیار خوش طعم و جذاب است که دارای بافتی سبک، بسیار نرم و ملایم است و به آسانی و به سرعت آماده می‌شود. این نان برای ساخت انوع ساندویچ‌ها، به ویژه برای همبرگر های سرخ شده، کاربرد فراوانی دارد.

مواد مورد نیاز برای پخت نان همبرگر

  • آرد نان فانتزی: ۲۵۰ گرم
  • آب: بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ گرم
  • مخمر خشک یا تازه: ۴ گرم (خشک) یا ۱۰ گرم (تازه)
  • شکر: ۵ گرم
  • نمک: ۴ گرم
  • روغن مایع: ۱۵ گرم
  • کنجد: به دلخواه

مراحل طرز تهیه نان برگر

  1. مرحله اول: آماده‌سازی مواد و مخلوط کردن آرد و مخمر
    ابتدا، آرد نان فانتزی را الک کرده تا هوادار و یکنواخت شود، سپس آن را درون ظرفی بریزید. پس از آن، مخمر را افزوده و به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شود. از مخمر خشک به میزان ۴ گرم یا از مخمر تازه به میزان ۱۰ گرم استفاده نمایید.
  2. مرحله ۲: افزودن شکر، نمک، و آب به مخلوط
    ابتدا، شکر را به مخلوط آرد افزوده و آن را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود. پس از آن، نمک را به ترکیب اضافه کرده و مخلوط کنید، و در نهایت، آب را به آرامی به مواد اضافه نمایید، ضمن هم زدن و ورز دادن با دست تا زمانی که خمیر ایجاد شود و قوام پیدا کند.
  3. مرحله ۳: ورز دادن خمیر به کمک روغن
    پس از آنکه خمیر شکل گرفت و دیگر آردی در ظرف باقی نمانده باشد، روغن مایع را روی خمیر ریخته و آن را با دست ورز دهید تا خمیر یکنواخت، نرم، و لطیف گردد. این کار می‌تواند با دست یا با استفاده از دستگاه انجام شود.
  4. مرحله ۴: فرم دادن به خمیر و زمان استراحت
    خمیر را گرد کرده و فرم دهید، سپس چندین بار آن را به سطح کار بزنید. خمیر را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید تا برای ۲۰ دقیقه در دمای اتاق استراحت کرده و فرآیند تخمیر انجام شود، که باعث افزایش حجم خمیر می‌شود.
  5. مرحله ۵: تقسیم و وزن کردن خمیر
    پس از استراحت، خمیر را وزن کرده که معمولاً وزن آن بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ گرم است. سپس خمیر را به چهار بخش مساوی تقسیم کنید، هر بخش را ورز داده و فرم دهید، و اگر حباب هوا وجود دارد، آنها را با دست خارج سازید.طرز تهیه نان برگر
  6. مرحله ۶: روکش کردن خمیر و زمان استراحت دوباره
    ابتدا، چانه‌های خمیر را با ورقه‌های پلاستیکی بپوشانید و به آن‌ها فرصت دهید که برای ۱۰ دقیقه دیگر آرام بگیرند تا بافتشان تقویت شده و محکم‌تر گردد. پس از پایان این دوره، دست‌های خود را با آب نمدار کنید تا از چسبیدن خمیر به آن‌ها جلوگیری شود و سپس یکی از چانه‌ها را بردارید.
  7. مرحله ۷: زینت دادن خمیر با کنجد
    در این مرحله، دور خمیر را با دقت مرتب سازید و بعد آن را درون یک ظرف حاوی کنجد فرو ببرید تا سطح آن کاملاً با کنجد پوشیده شود. این قسمت برای کسانی که علاقه‌ای به کنجد ندارند قابل حذف است.
  8. مرحله ۸: آماده‌سازی خمیر برای پخت و استراحت سوم
    خمیرها را به همین ترتیب آماده کرده، آن‌ها را بر روی یک سینی فر یا قالب که با کاغذ روغنی اندود شده است قرار دهید. خمیرها را با فاصله در سینی بچینید، سپس آن‌ها را دوباره با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید برای یک ساعت دیگر استراحت کنند.
  9. مرحله ۹: آماده‌سازی خمیر برای قرار دادن در فر
    پس از سپری شدن زمان، پلاستیک را از روی خمیرها برداشته و کمی آب روی آن‌ها اسپری کنید تا سطح‌شان به خوبی مرطوب شود. سپس سینی را در فری که از قبل به مدت ۱۰ دقیقه گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
  10. مرحله ۱۰: پخت ابتدایی خمیر با استفاده از بخار
    اجازه دهید خمیرها برای ۱۰ دقیقه در این دما بپزند. در ده دقیقه اول، مقداری آب جوش را درون یک ظرف بریزید و آن را در فر قرار دهید تا بخار تولید کند. پس از این مدت، ظرف آب را از فر خارج کنید.
  11. مرحله ۱۱: پخت نهایی خمیر در دمای پایین‌تر
    سپس دمای فر را به ۱۸۵ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید و به خمیرها اجازه دهید که برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزند تا رنگ آن‌ها طلایی شود. در ده دقیقه دوم نیازی به افزودن ظرف آب جوش به داخل فر نیست. سپس سینی یا قالب را از فر خارج کنید.
  12. مرحله ۱۲: سرد کردن، جدا کردن و نگهداری نان‌ها
    بعد از پخت، سینی را در دمای اتاق قرار دهید تا نان‌ها خنک شوند. سپس آن‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرفی دیگر قرار دهید. نان‌ها را در کیسه‌های فریزر قرار دهید و برای ۱ تا ۲ هفته در فریزر نگهداری کنید. در نهایت، نان‌های آماده و پخته شده را برش داده و همراه با انواع غذاهای لذیذ و فست‌فودی، از جمله همبرگر، نوش جان کنید.