دستور پخت قرمزه نخودچی خوشمزه به روش اصفهان

قرمزه نخودچی خوشمزه به روش اصفهان یک غذای محبوب و سنتی ایرانی است که به عنوان یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصفهان شناخته می‌شود. این غذا با ترکیب نخودچی، گوشت گوسفندی و انواع ادویه‌های خوشبو که به تدریج در طی دهه‌ها به وجود آمده، طعمی منحصر به فرد و خوشمزه را ایجاد می‌کند. تاریخچه این غذا به قرون گذشته بازمی‌گردد و اصفهانی‌ها آن را با افتخار به نمایش می‌گذارند.
4.1/5 - (12 امتیاز)

طرز تهیه قرمزه نخودچی

قرمزه نخودچی خوشمزه به روش اصفهان یک غذای محلی معروف در ایران است که تاریخچه‌ای با قدمت دارد. این غذا به طور سنتی در اصفهان تهیه می‌شود و معمولاً در مناسبت‌ها و جشن‌های خانوادگی مورد علاقه قرار می‌گیرد. ترکیبی از نخودچی، گوشت چرخ کرده، ادویه‌ها و… در تهیه این غذا به کار می‌رود. طعم ممتاز و طبیعی این غذا باعث شده تا به یکی از محبوب ترین غذاهای  اصفهان تبدیل شود. قرمزه نخودچی به روش اصفهان یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذا با ترکیب نخودچی، گوشت چرخ کرده، لوبیا سبز و ادویه‌های معطر تهیه می‌شود.

مواد لازم قرمزه نخودچی

  • مواد لازم برای ۴ نفر
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • آرد نخودچی ۵ قاشق غذاخوری
  • نعناع خشک ۲ قاشق مربا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ۴ پیمانه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • پوره گوجه فرنگی ½ لیوان
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
  • پودر دارچین (اختیاری) به مقدار کافی

مراحل تهیه قرمزه نخودچی

برای تهیه این دستور طرز تهیه مربوط به قرمزه نخودچی لذیذ، در ابتدا به جدا کردن کامل چربی از گوشت گوسفندی پرداخته می‌شود. سپس، گوشت را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و آن را در دستگاه چرخ گوشت قرار می‌دهیم. پس از آن، مواد را درون یک کاسه مناسب قرار داده و آن‌ها را با دقت در دستگاه چرخ می‌کنیم.حالا پوست پیاز را جدا کرده، آن را می‌شوییم و از دندانه‌های ریز رنده کمک می‌گیریم تا آن را رنده کنیم. در مرحله بعد، پیاز رنده شده را درون صافی قرار داده تا اضافی‌ترین آب آن به آسانی جدا شود. سپس، پیاز رنده شده را به گوشتی که قبلاً چرخ کرده‌ایم اضافه می‌کنیم.در این مرحله، آرد نخودچی را به همراه نمک، نعنا خشک، زردچوبه و فلفل سیاه را درون یک کاسه حاوی گوشتی که قبلاً چرخ کرده‌ایم، اضافه می‌کنیم. سپس با استفاده از دست، محتویات را خوب با هم مخلوط کرده و فشار می‌دهیم تا گوشت به طور یکدست متراکم شود و به دست چسبیده نشود.

لطفا توجه کنید که بعد از ورز دادن، بافت گوشت باید به گونه‌ای باشد که به دست چسبیده نباشد. در صورتی که گوشت به دست چسبد، می‌توانید کمی آب اضافی به آن اضافه کنید. سپس مجدداً با ورز دادن ادامه دهید تا گوشت به طور یکدست تراکم یابد و دیگر به دست نچسبد.

حالا سطح کاسه را با یک لایه سلفون پوشانده و سپس به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم تا آمادگی کامل یافته و استراحت کند. پس از گذشت این مدت، مایه گوشت را از یخچال خارج می‌کنیم و سپس مقداری از آن را برمی‌داریم.در این مرحله، مایه گوشت را با دست گرد می‌کنیم و سپس آن را به طرفی تفکیک کرده و در کنار می‌گذاریم. سپس به ترتیب، تمام مایه‌های گوشت را به همین ترتیب گرد می‌کنیم و هر کدام را در کنار دیگری قرار می‌دهیم. در مرحله بعد، یک تابه مناسب را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم.

طرز تهیه قرمزه نخودچی به روش اصفهانی

حالا مقداری روغن مایع را در داخل تابه ریخته و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود. در ادامه، گوشت‌های قلقلی را به تابه اضافه کرده و سپس آن‌ها را تفت می‌دهیم تا به طور کامل سرخ و چرب شوند.

در این مرحله، گوشت‌های قلقلی را از داخل تابه خارج می‌کنیم. در ادامه، گوجه‌فرنگی را می‌شوییم، سپس پوست آن را به طور کامل جدا می‌کنیم و آن را به تکه‌های کوچک تقسیم می‌کنیم. سپس تکه‌های گوجه‌فرنگی را در داخل غذاساز قرار داده و آن را تا کامل پوره شدن پردازش می‌کنیم.حالا پوست پیاز را جدا می‌کنیم و آن را می‌شوییم. سپس پوست پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم. در ادامه، یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و سپس مقداری روغن مایع را درون تابه می‌ریزیم. بلافاصله پس از افزودن روغن، پوست پیاز را به تابه اضافه می‌کنیم.

در این مرحله، پیاز را روی حرارت ملایم تفت می‌دهیم تا سبک و شفاف شود. سپس پوره گوجه‌فرنگی را به همراه رب گوجه‌فرنگی در داخل تابه ریخته و با دقت تفت می‌دهیم تا رب گوجه‌فرنگی سرخ شده و بوی خامی آن به طور کامل از بین برود.حالا نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به سس اضافه می‌کنیم و سپس با دقت تفت می‌دهیم تا بوی خامی ادویه‌ها به طور کامل از بین برود. در مرحله بعد، آب را به داخل سس اضافه کرده و سپس حرارت را افزایش می‌دهیم تا سس به جوش آید.

در مرحله آخر، وقتی که سس به جوش آمد، گوشت‌های قلقلی را داخل سس قرار می‌دهیم. پس از گذشت ۲ دقیقه از شروع جوش زدن، حرارت را به حد ملایمی کاهش می‌دهیم و درب تابه را می‌بندیم. در ادامه، به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه به کوفته‌ها اجازه می‌دهیم تا کاملاً جا بیفتند.در پایان، پس از گذشت این بازه زمانی، به میزانی که با سلیقه‌ی خود تطابق داشته باشد، مقداری از نعنا خشک و پودر دارچین را به داخل سس اضافه می‌کنیم. سپس مواد را به طور یکنواخت مخلوط کرده و از روی حرارت بر می داریم. در آخر، قرمزه نخودچی را همراه با نان سنگک و سبزیجات خوردنی به همراه طعم دلپذیر میل کنید.