طرز تهیه سیرابیج گیلانی

سیرواویج یا سیرابیج گیلانی جزو غذای محلی و محبوب این استان است. ما در این مطلب در طرز تهیه سیرابیج گیلانی را ارائه کرده ایم و شما نیز می توانید سیرابیج بامرغ و یا سیرابیج با تخم مرغ را نیز امتحان کنید.
3.9/5 - (18 امتیاز)

طرز تهیه سیرابیج

سیرابیج، یک غذای سنتی از منطقه شمال ایران، به خصوص در استان گیلان، جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا با نام محلی “سیراویج” در گویش گیلانی شناخته می‌شود و یک خورش بسیار لذیذ و مغذی است. معمولاً زمان طبخ این غذا به زمان حاضر بودن سیر تازه در بازارهای محلی گیلان وابسته است. بهتر است حبه‌های سیر را در فصل پاییز خرد کرده و در فریزر نگه دارید تا به مرور زمان بتوانید به راحتی از آنها برای تهیه این دستور العمل خوشمزه استفاده کنید. در این توضیحات، ما به شما نحوه‌ی تهیه سیرابیج را آموزش می‌دهیم.

روش پخت سیرابیج گیلانی

روش تدارک سیرابیج گیلانی بسیار ساده است و در زمان کم و با مصرف اقتصادی قابل آماده‌ سازی می‌باشد. این دستور غذایی از تخم مرغ و برگ‌های سیر خرد شده تشکیل شده است، که بسته به فصل، برگ‌های سیر به رنگ سبز آمیخته می‌شوند. برگ‌های سیر را خرد کرده و با روغن در تابه سرخ‌کرده و سپس تخم مرغ را افزوده و مخلوط می‌کنیم. در ادامه، ادویه‌هایی همچون نمک، فلفل و زردچوبه به غذا اضافه می‌شوند. پس از آن، به طور جزئیاتی به روش تهیه این سوپ معتبر گیلانی پرداخته خواهد شد.

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

زمان پخت: ۲۰ دقیقه

کل زمان تهیه: ۴۰ دقیقه

کالری: ۲۷۵

تعداد سرو: ۳ نفر

مواد لازم برای سیرواویج

سه دسته برگ سیر تازه

سه عدد تخم مرغ

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن مایع به میزان لازم

مراحل آماده سازی سیرابیج

اولین گام این است که برگ‌های سیر را به دقت بشویید و هر گونه گل یا لای موجود در آنها را حذف کنید. سپس برگ‌ها را با چاقو به قطعات کوچک خرد کنید. در ضمن، لازم است توجه داشته باشید که برخی از اهالی گیلان این غذا را معمولاً در زمانی طبخ می‌کردند که گیجاواش در بازار موجود بوده باشد. گیجاواش نام یکی از سبزی‌های محلی استان گیلان است. به نظر می‌رسد که ترکیب برگ سیر با گیجا به سیرابیج یک طعم منحصر به فرد و متفاوت تر بخشد. سپس برگ‌های سیر را به تابه اضافه کرده و در روغن سرخ کنید. به خاطر داشته باشید که نباید برگ‌ها را به حدی سرخ کنید که به رنگ قرمز یا سیاه تبدیل شوند، زیرا این امر می‌تواند به تغییر طعم آنها و ایجاد تلخی منجر شود.

سپس به مرحله اضافه کردن تخم مرغ می‌پردازیم. هنگامی که تخم مرغ را به روی برگ‌های سیر ریخته، باید با دقت انجام شود، زیرا ضروری است تا تخم مرغ‌ها را بیش از حد خوراکی نزنیم؛ زیرا این کار ممکن است باعث از بین رفتن بافت و قوام تخم مرغ شده و به شکل و ظاهر سیرابیج آسیب برسد. پخت تخم مرغ‌ها نیز مدتی طول می‌کشد. این غذا با بوی بی‌نظیر خود تمام اشهارا به تحریک اشتها می‌پردازد. در افزون بر سیرابیج و برنج، می‌توانید برای تزئین این غذا از یک کاسه ماست و کولی شور محلی نیز استفاده نمایید.

نکات مهم در طرز تهیه سیرابیج

سیرابیج را می‌توانید با کله کباب، ماهی یا اشپل نیز آماده کنید. این گزینه برای شما امکان پذیر است که این غذا را به تنهایی یا همراه با نان و پلو سرو کنید. افزون بر این، افزودن آب نارنج به آشپزی شما می‌تواند طعم بهاری و ویژه‌ای به این غذا ببخشد. مقدار سرخ کردن برگ‌های سیر می‌تواند بستگی به ترجیحات شما داشته باشد. سیرواویج با طعم خاص خود با ذائقه بسیاری از افراد سازگار است. با آشنایی با روش تهیه سیرابیج، قادر خواهید بود این غذای لذیذ را در خانه تهیه کنید. در صورتی که در محل زندگی شما برگ‌های سیر تازه ممکن است دسترسی نداشته باشند، می‌توانید آنها را در فصل بهار که تازه و خوشبو هستند، به صورت جداگانه از بازار تهیه کنید و برای فصول دیگر آنها را در یخچال نگه دارید.