طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم یکی از خوش مزه ترین روش های تهیه سمنو می باشد.طرز تهیه سمنو سنتی یک روش تهیه از این خوراکی خوش طعم می باشد که در سفره هفت سین نوروز جایگاه ویژه ای دارد. در ادامه طرز تهیه سمنو خانگی مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم .
Rate this post

طرز تهیه سمنو

در خصوص پختن سمنو در خانه، ابتدا مهم است به شما بزرگواران بگویم که هنگام تهیه این خوراک، هیچ گونه شیره یا شکر اضافه ای به مواد آن افزوده نمی‌شود و تمام لذت و شیرینی آن، به دلیل حضور عصاره جوانه گندم می‌باشد.

مواد لازم سمنو

گندم ۲۵۰ گرم
آرد سبوس دار ۵۰۰ گرم
آب ۲ لیتر

سمنو یکی از دسرهای لذیذ و سنتی ایرانی محسوب می‌شود که برخلاف سایر دسرها، زمان زیادی برای تهیه آن لازم است. این دسر عمدتا در مناسبت‌های خاص مانند جشن نوروز، به خصوص برای آرایش سفره هفت سین، تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.طرز تهیه شیر برنج را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

طرز تهیه پخت سمنو

  • مرحله اول: اولاً، گندم‌ها را با آب سرد شسته و در یک ظرف حاوی آب سرد قرار می‌دهیم تا جوانه بزنند. برای پخت سمنو، باید از گندم کاملی استفاده کرد که دارای ویژگی جوانه زدن باشد، مشابه حلیم گندم. طی ۲۴ ساعت، هر ۸ ساعت یکبار آب گندم‌ها را تعویض می‌کنیم.
  • مرحله دوم: بعد از گذشت ۲۴ ساعت، گندم‌های ما سفید می‌شوند و لازم است آنها را شسته و پس از آبکشی، بین دستمال تمیز قرار دهیم. در طی ۴۸ ساعت آینده، این دستمال را در محیط مرطوب نگه داشته تا گندم‌ها جوانه بزنند.
  • مرحله سوم: بعد از جوانه زدن گندم ها، آنها را در یک سینی مناسب قرار می دهیم و جوان های گندم را با یک پارچه نازک پوشانده، تا اجازه خشک شدن به آنها داده شود. در طی دوره‌ی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از این مرحله، گندم ها ریشه می‌زنند. رنگ ریشه آنها به رنگ نقره‌ای مایل است و ارتفاع آن بین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر می‌باشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، گندم‌ها به سمت سبزی پیش می‌روند، و زمان مناسب برای پخت سمنو زمانی است که رنگ گندم‌ها به سبز کمرنگ برسد. حتماً توجه داشته باشید که اگر رنگ گندم‌ها به سبز تیره تغییر کند، دیگر مناسب برای استفاده نخواهند بود و ممکن است باعث تلخ شدن سمنو شوند.
  • مرحله پنجم: بنابراین، هنگامی که گندم را در سینی برای جوانه زدن قرار می دهید، باید همیشه به یاد داشته باشید که زمان شروع پختن سمنو را زمانی انتخاب کنید که رنگ گندم‌ها کمرنگ و سبز باشد. پس از اینکه جوانه گندم آماده شد، آن را به همراه یک لیتر آب گرم به داخل غذاساز یا مخلوط‌کن می افکنیم.
  • مرحله ششم: ما جوانه‌های گندم را مخلوط کرده و آنها را تا به حالت پوره تبدیل می‌کنیم. سپس با یک پارچه تمیز، آنها را صاف وارد می‌کنیم و عصاره حاصل را با آرد حاوی سبوس را در یک قابلمه مناسب ترکیب می‌کنیم. پس از مخلوط کردن مواد به خوبی، قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم.
  • مرحله هفتم: الان یک لیتر دیگر از آب به مواد اضافه کرده و به آرامی حرارت را افزایش می‌دهیم تا سمنو قوام خود را بگیرد. در طی فرآیند آماده‌سازی سمنو، باید به دقت به آن نظارت داشته باشیم تا اجتناب از ته گرفتن یا سوزش آن شود. پس از اینکه سمنو غلیظ شد، آن را درون قابلمه قرار داده و درب را بر روی قابلمه قرار می‌دهیم.

توجه: به دلیل حاوی گندم بودن سمنو و اینکه گندم به سرعت ته می‌گیرد، ضروری است که به طور مداوم، هر چند دقیقه یکبار، سمنو را ترکیب کنیم تا از ته گیرفتن جلوگیری شود.

  • مرحله هشتم: حرارت زیر قابلمه را به طور کاملاً ملایم تنظیم می‌کنیم و یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه قرار می‌دهیم. سپس به سمنو اجازه می‌دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. قرار دادن دم کنی موجب می‌شود که رنگ سمنو به شکل عالی درآید. پس از آماده شدن سمنو، آن را در ظرف مورد نظر ریخته و با تزیین آن زیبایی اضافه می‌کنیم.

خواص سمنو

به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم مصرف متعادل سمنو به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند توصیه می‌شود. فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است. آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه «ب» آن عاملی برای خون‌سازی و تنظیم هورمونها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب اثرگذار باشد. اگر در سمنو از بادام شیرین استفاده شود هنگام پخت، ریزمغذیهایش جذب سمنو شده و باعث مقوی‌تر شدن این غذا می‌شود.