طرز تهیه دختر لوس

غذای دختر لوس بسیار لذیذ و خوشمزه بوده که می توانید به عنوان یک وعده اصلی از آن استفاده کنید.
Rate this post

دختر لوس

دختر لوس مانند کدو پلو شمالی یک غذای محلی و اصیل از منطقه گیلان است که به هیچ وجه شباهتی به کال کباب، غذای معروف دیگری از گیلان، ندارد. این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه بوده و می توانید به عنوان یک وعده اصلی از آن استفاده کنید.

مواد لازم دختر لوس

– ۵ عدد بادمجان
– ۳ عدد گوجه فرنگی
– ۶ تا ۷ حبه سیر
– ۲۰ گرم کره
– ۱۰۰ گرم گردو
– ۱ قاشق غذاخوری رب انار ترش
– ۲ قاشق غذاخوری سبزی معطر (مانند خالواش، چوچاق، گشنیز، پونه و نعنا)
– نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مرحله اول

برای تهیه دختر لوس شمالی، ابتدا گوجه‌ها را روی زغال کبابی می‌گذاریم تا پخته شده و طعم دودی بگیرند. سپس گوجه‌ها را کنار می‌گذاریم و نوبت به کباب کردن بادمجان می‌رسد.

مرحله دوم

بادمجان‌ها را از بالا و پایین با سوراخ‌های ریزی داریم که حرارت درون آنها جریان پیدا کند و بهبودیافته‌تر کباب شوند. سپس آنها را روی حرارت قرار می‌دهیم تا کبابی و دودی شوند. برای جلوگیری از از دست دادن طعم، بادمجان‌ها را زیر آب سرد قرار نمی‌دهیم.

مرحله سوم

بادمجان‌های کبابی را در قابلمه قرار داده و آنها را عرق کرده تا پوست آنها راحت جدا شود. سپس بادمجان‌ها را ساطوری کرده و له می‌کنیم. در صورت داشتن تخمه در بادمجان، آن را تا جای ممکن جدا می‌کنیم تا مزه تلخی به غذا نرسد.

دختر لوس

مرحله چهارم

گوجه‌فرنگی‌ها را پوست می‌آوریم و سپس آنها را ساطوری می‌کنیم. گردو را نیز خرد یا آسیاب می‌کنیم. سیر‌ها را رنده یا با دستگاه‌های سیر له کن در ریخته و سپس کمی کره را در قابلمه ذوب کرده و سیر رنده شده را تفت می‌دهیم.

مرحله پنجم

سپس سبزیجات خردشده را (مانند خالواش، چوچاق، گشنیز، پونه و نعنا) به مواد اضافه کرده و گردو را نیز به آن اضافه می‌کنیم. سبزیجات را به مدت کوتاهی تفت می‌دهیم تا فقط گرم شوند، سپس رب انار ترش را به مواد اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله، سایر مواد را هم به طور تدریجی اضافه کرده و همه را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم. بادمجان‌های له شده و گوجه‌های کبابی را به مواد اضافه کرده و تا زمانی که تمامی مزه‌ها به خورد هم متصل شوند، مخلوط می‌کنیم. این ترکیبی از مواد، غذای گیلانی دختر لوس را تشکیل می‌دهد که طعمی خوشمزه، متفاوت و مطبوعی دارد.

مرحله هفتم

در انتهای فرآیند، به مخلوط ما ادویه‌هایی همچون نمک، فلفل سیاه و گلپر را اضافه می‌کنیم. دختر منطقه گیلان آماده است. در صورتی که از سبزیجات محلی در دسترس نباشد، می‌توان از دیگر سبزیجات عطرده و مورد علاقه خود استفاده نمود. از آنجایی که برخی از اجزای تشکیل دهنده‌ی این غذا ممکن است در دسترس نباشد، مانند خالواش و چوچاق، تجربه چشیدن این غذای گیلانی را از دست ندهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله، به جای استفاده از رب انار  می‌توان از آبغوره نیز استفاده کرد. اما معمولاً اهالی گیلان در این غذا از رب انار استفاده می‌کنند، به خصوص برای طعم دختر لوس. این غذا در منطقه گیلان، همراه با نان یا برنج سرو می‌شود، اما ترکیب آن با نان، جذابیت بیشتری دارد.