طرز تهیه حلوای ضیابری

روش تهیه و پخت حلوای ضیابری حلوای ضیابری یکی دیگر از انواع حلوا در ایران است که متعلق بع شهرهای شمالی کشور و استان گیلان می باشد. در ابتدای کار، آرد برنج را الک می‌کنیم تا به صورت کاملاً یکدست درآید. سپس آرد را درون یک تابه مناسب می‌ریزیم و به مدت حدود ۲۰ دقیقه […]

4.4/5 - (52 امتیاز)

روش تهیه و پخت حلوای ضیابری

حلوای ضیابری یکی دیگر از انواع حلوا در ایران است که متعلق بع شهرهای شمالی کشور و استان گیلان می باشد.

در ابتدای کار، آرد برنج را الک می‌کنیم تا به صورت کاملاً یکدست درآید. سپس آرد را درون یک تابه مناسب می‌ریزیم و به مدت حدود ۲۰ دقیقه با حرارت کم تفت می‌دهیم تا بوی خامی آرد حاصل شود. سپس از روی حرارت برداشته و آن را تا کاملاً خنک شدن قرار می‌دهیم.

برای تهیه شربت، ما یک لیوان آب را با شکر مخلوط می‌کنیم و آن را درون یک قابلمه قرار می‌دهیم تا با حرارت کم شکر در آب حل شود. سپس جوهر لیمو را نیز به مخلوط اضافه می‌کنیم و به آن اجازه می‌دهیم تا یک شربت غلیظ و آماده شود.

غلظت شربت بسیار اهمیت دارد و باید بین دو انگشت کاملاً کشدار باشد. در مرحله بعد، شربت را از روی حرارت برمی‌داریم تا به دمای محیط ولرم شود. سپس آردی که تفت داده شده بود را مجدداً الک می‌کنیم تا به صورت یکدست و خالص درآید.

حلوای ضیابری

حلوای ضیابری

برای تهیه مواد میانی حلوا گردو، زیره سبز، هل و زنجبیل را درون یک ظرف می‌ریزیم. سپس پودر قند را به آن اضافه کرده و همه را با هم مخلوط می‌کنیم تا به صورت یکدست درآیند. در مرحله بعد، آرد الک شده را به تابه اضافه کرده و کمی حرارت می‌دهیم.

شربت را به آرد تفت داده شده به آرامی اضافه می‌کنیم تا به خوبی با هم مخلوط شوند. در این فرآیند، حتماً شهد را به تدریج و به میزان مناسبی اضافه می‌کنیم تا مواد در حالت چسبنده قرار نگیرند. سپس کره آب شده و مقدار کمی هل را به حلوا اضافه می‌کنیم تا به آن عطر و طعم خوش بدهد.

حلوای ضیابری

حلوای ضیابری

سپس، مقدار دیگری از شهد را اضافه کرده و با استفاده از دست‌ها آن را به خوبی بازیابی می‌دهیم تا یک خمیر نرم و لطیف حاصل شود. خمیر باید به خوبی شکل بگیرد و به دست چسبیدن نداشته باشد. در ادامه، مقدار کمی از خمیر را برمی‌داریم و آن را در دست به شکل دلخواه قرار می‌دهیم.

روی سطح کار کمی آرد برنج پاشیده و شروع به باز کردن خمیر حلوا کنید. با استفاده از وردنه، خمیر را به صورت یکدست باز کنید. سپس یک قاشق از مواد میانی را درون خمیر بریزید و از اطراف خمیر را جمع کنید.

برای تهیه دیگر انواع دسر و پیش غذاهای رشتی همانند کاکارشتی می توانید به سایت ما مراجعه کنید.