طرز تهیه بریانی اصفهان اصل

طرز تهیه بریانی اصفهان اصل در این مقاله به نحوه پخت غذای ایرانی و سنتی بریانی اصفهانی می پردازیم. این غذا مانند کباب زردک بسیار لذیذ و خوشمزه است. جهت تهیه بریانی در ابتدا، گوشت را به همراه جگر سفید خرد می‌کنیم و آن‌ها را داخل زودپز یا قابلمه قرار می‌دهیم. سپس پیاز را به […]

4.7/5 - (15 امتیاز)

طرز تهیه بریانی اصفهان اصل

در این مقاله به نحوه پخت غذای ایرانی و سنتی بریانی اصفهانی می پردازیم. این غذا مانند کباب زردک بسیار لذیذ و خوشمزه است. جهت تهیه بریانی در ابتدا، گوشت را به همراه جگر سفید خرد می‌کنیم و آن‌ها را داخل زودپز یا قابلمه قرار می‌دهیم. سپس پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می‌کنیم و همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین درون قابلمه می‌اندازیم.

حالا به مقداری آب اضافه می‌کنیم که تا یک انگشت بالای مواد آب بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا گوشت به طور کامل بپزد. اگر از زودپز استفاده کنیم، حدوداً یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز است.

اما اگر بخواهیم از قابلمه استفاده کنیم، حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز است. در ادامه گوشت و جگر سفید را به صورت جداگانه داخل چرخ گوشت یا مخلوط‌کن می‌ریزیم تا به‌طور کامل میکس یا چرخ شوند. همچنین، آب گوشت را صاف می‌کنیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا گرم بماند.

طرز تهیه بریان اصفهان اصل

مقدار زعفران دم کرده را نیز به آب گوشت اضافه می‌کنیم و سپس گوشت را کمی ورز می‌دهیم تا به یکدستی و منسجمی برسد. در صورتی که دسترسی به کفگیر مخصوص بریانی دارید، آن را روی حرارت ملایم قرار داده و گرم می‌کنید. (در صورتی که کفگیر مخصوص بریانی ندارید، می‌توانید از تابه‌های کوچک مخصوص پنکیک استفاده کنید.)

روغن (یا روغن روی آب گوشت) و پودر دارچین را داخل تابه می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا روغن داغ شود. سپس مقداری گوشت را به تابه اضافه کرده و با پشت قاشق یا ابزار مناسب آن را فشار می‌دهیم تا به صورت یکدست ترکیب شود. در این مرحله چند دقیقه صبر می‌کنیم تا سطح بریانی گوشت سرخ شود.

نان لواش یا نان سنگک را داخل آب گوشت می‌غلطیم و روی سینی قرار می‌دهیم. سپس بریانی آماده شده را روی نان قرار می‌دهیم و مقداری از جگر سفید چرخ شده را به‌همراه گوشت در کنار آن قرار می‌دهیم. در ادامه، با استفاده از مغر گردو، آن را به سلیقه خود تزیین می‌کنیم و سرو می‌کنیم.