دستور پخت اوماج

طرز تهیه آش اوماج ساده خوشمزه که یکی از آش های سنتی استان های آذربایجان غربی و شرقی می باشدطرز تهیه اوماج با اسفناج یکی ازجذابیت‌های شهر کرمان است، تنوع در آش‌های محلی است که توسط ساکنان محبوبیت بسیاری دارد.آش اوماج برای سرماخوردگی آش اوماج یکی از انواع آش اصیل ایرانی است که معمولا در فصل پاییز و زمستان پخته می شود و برای درمان سرماخوردگی نیز بسیار مناسب است.
4.4/5 - (7 امتیاز)

طرز تهیه آش اوماج ساده

اوماج یک غذای ایرانی محبوب و سنتی ایران است که با استفاده از مواد اولیه ساده و متنوعی تهیه می‌شود. این غذای تبریزی مانند دیگر غذاها مثل آش جوشپره دارای طعم و عطری خوشایند و ارزش غذایی بالایی است. این غذا یک غذای سنتی و خوشمزه است که در میان خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است.

این غذا به دلیل طعم مطبوع و ارزش غذایی بالا، در انواع مراسم و مهمانی‌ها نیز بسیار مناسب است. می‌توانید اوماج را در میهمانی‌های رسمی یا غیررسمی از جمله مهمانی‌های خانگی، جشن‌ها، مراسم عروسی، عیدی و هرگونه مناسبت خاص دیگر سرو کنید.

اوماج برای افرادی که به دنبال یک غذای سالم و مقوی هستند، بسیار مناسب است. با توجه به استفاده از عدس و نخود که منابع خوبی از پروتئین و فیبر هستند، این آش خوشمزه می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد گیاه‌خوار و تندرستی باشد. در ادامه به دستور پخت اوماج و توصیه‌های مربوط به تهیه این غذا می‌پردازیم.

مواد اولیه اوماج

مواد اولیه اوماج به شرح زیر است:

  • عدس: ۱ پیمانه
  • نخود: ۱/۲ لیوان
  • کره محلی: ۲۵ گرم
  • پیاز: ۳ عدد
  • آب قلم یا استاک گوشت: ۱ لیوان
  • سبزی آش اوماج (تره، مرزه، ریحان بنفش): ۲۵۰ گرم
  • آرد: ۱ لیوان
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز: به مقدار لازم

دستور تهیه اوماج

طرز تهیه اوماج به شرح زیر است:

  1. ابتدا عدس و نخود را بشوید و در ظرفی قرار دهید. سپس آب داغی روی آنها بریزید و آنها را به مدت ۲ ساعت خیس کنید.
  2. در یک قابلمه، کره را حل کنید و پیازها را تا زمانی که طلایی شوند تفت دهید.
  3. آب قلم یا استاک گوشت را به پیازها اضافه کنید و به جوش آورید.
  4. سپس عدس و نخود خیس شده را به قابلمه اضافه کرده و بگذارید همه مواد روی حرارت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه بجوش آیند و آماده شوند.
  5. در مرحله بعد، سبزی آش اوماج را که خوب شسته و ریز کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  6. آرد را به آب اضافه کرده و به آرامی به قابلمه اضافه کنید تا غلیظ شود. سپس با تغلیظ کردن غذا به مدت ۱۰ دقیقه دستور پخت را به اتمام برسانید.
  7. در انتها، به طعم مورد نظرتان نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز را اضافه کنید و اوماج را تا زمانی که غلیظ شود بپزید.

طرز تهیه اوماج

ارزش غذایی و کالری اوماج

این غذا به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و متنوع، ارزش غذایی بالایی دارد. با توجه به میزان مواد اولیه استفاده شده در این دستور پخت و تقسیم اوماج به چند قسمت، میزان کالری این غذا به تقریباً ۲۵۰ کیلوکالری در هر پرس ارزیابی می‌شود.

تزیین اوماج

برای تزیین اوماج، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یک ایده برای تزیین این غذا، استفاده از تره و ریحان بنفش تازه است. می‌توانید این سبزیجات را به صورت خرد شده بر روی اوماج بپاشید تا به غذا رنگ و تازگی بیشتری ببخشد. همچنین، می‌توانید از مقداری زرشک روی اوماج استفاده کنید تا طعم تلخ زرشک با طعم شیرین اوماج تناسب خوبی ایجاد کند.

نکات مهم هنگام استفاده از اوماج

به دلیل استفاده از آرد در تهیه اوماج، افرادی که برنج، گندم یا گلوتن را نمی‌توانند مصرف کنند، باید از مصرف این غذا خودداری کنند. همچنین، افرادی که دارای حساسیت یا آلرژی به هر یک از مواد مورد استفاده در اوماج هستند، باید از مصرف آن خودداری کنند.