طرز تهیه مرغ ابپز

طرز تهیه مرغ ابپز یکی از غذاهای خوشمزه و سبک، طرز تهیه مرغ آب پز است که به راحتی در منزل قابل تهیه می‌باشد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه مرغ آب پز خوشمزه را توضیح دهیم. مرغ را می‌توان به روش‌های مختلف برای سرو آماده کرد. برخی افراد آن را کبابی، برخی سوخاری […]

Rate this post

طرز تهیه مرغ ابپز

یکی از غذاهای خوشمزه و سبک، طرز تهیه مرغ آب پز است که به راحتی در منزل قابل تهیه می‌باشد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه مرغ آب پز خوشمزه را توضیح دهیم.

مرغ را می‌توان به روش‌های مختلف برای سرو آماده کرد. برخی افراد آن را کبابی، برخی سوخاری و برخی دیگر آبپز می‌پزند. همچنین عده‌ای مرغ شکم‌پر تهیه می‌کنند.

در طرز تهیه مرغ آب پز ساده بدون رب، برای رسیدن به طعم مطلوب، برخی افراد از ترکیباتی مانند رب گوجه‌فرنگی، ران مرغ، زردچوبه، آلو خورشتی، پیاز و نمک استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ، آن را سرخ می‌کنند، اما در واقع می‌توان با مزه‌دار کردن، طرز تهیه مرغ آب پز رژیمی را بسیار خوش‌طعم کرد.

مزه‌دار کردن مرغ

برای از بین بردن بوی زهم و مزه‌دار کردن مرغ، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که مرغ را در سس یا آب‌لیمو بخوابانید یا با استفاده از گیاهانی مثل رزماری، سیر و پیاز آن را طعم‌دار کنید. طرز تهیه و دستور پخت ماهی سوف را نیز اگر علاقه دارید می توانید از طریق لینک مطالعه نمایید.

همچنین می‌توانید یک شب قبل از پخت، کمی نمک روی مرغ بپاشید و آن را در صافی قرار دهید تا آب اضافی‌اش خارج شود. سپس روز بعد آن را بشویید و مرغ را ابتدا در کره تفت دهید و سپس طبق روال معمول بپزید. یا می‌توانید تکه‌های مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه در آب‌لیمو، سرکه یا زردچوبه بخوابانید. مدت زمان پخت مرغ در آب معمولاً بین ۱.۵ تا ۲ ساعت است.

در هنگام پخت نیز می‌توانید به آب مرغ در حال جوش، سیب، چوب دارچین، میخک، زنجبیل و کمی سرکه اضافه کنید تا بوی نامطبوع مرغ از بین برود.

روش اول: طرز تهیه مرغ آب پز با زردچوبه

  • چند تکه مرغ
  • پیاز
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه
  • زعفران دم‌کرده
  • مقدار کمی روغن

برای تهیه این مرغ خوشمزه، پس از خیساندن مرغ در آب‌نمک برای چند ساعت، آن را روی شعله گاز بگذارید. پیاز خرد شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. سپس زعفران دم‌کرده و مقدار کمی کره به آن اضافه کرده و اجازه دهید مرغ با شعله ملایم بپزد. این روش به عنوان طرز تهیه مرغ آبپز زعفرانی نیز شناخته می‌شود.

روش دوم: طرز تهیه خورشت مرغ آب پز

  • ران مرغ
  • رب گوجه‌فرنگی
  • زردچوبه و نمک
  • آلو خورشتی
  • پیاز

طرز تهیه: ابتدا یک قاشق رب گوجه‌فرنگی را با یک لیوان آب در قابلمه حل کنید. سپس نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید به جای زردچوبه، از زعفران استفاده کنید. پیاز حلقه‌ای شده را در کف قابلمه بچینید، ران مرغ و آلو خورشتی را اضافه کنید و قابلمه را برای ۱.۵ تا ۲ ساعت بپوشانید تا مرغ به خوبی پخته شود. این روش به عنوان طرز تهیه مرغ آب پز کره ای نیز استفاده می‌شود.

روش سوم: طرز تهیه مرغ آبپز با سیب زمینی

برای تهیه مرغ آبپز می‌توانید مرغ را شسته و در قابلمه بگذارید. پیاز خرد شده، سیب‌زمینی، نخود سبز، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز، هویج و کدو سبز را اضافه کرده و نمک و ادویه بزنید. مقدار کمی آب اضافه کنید و بگذارید مرغ بپزد. برای طعم بهتر، در انتها کمی رب انار یا آب‌لیمو اضافه کنید.

نکات مهم:

  • برای طرز تهیه مرغ آب پز بدون روغن می‌توانید از روش‌های بخارپز کردن استفاده کنید.
  • به جای ران مرغ می‌توانید از سینه مرغ یا مرغ کامل استفاده کنید.
  • اگر در دستور پخت از آلو بخارا استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن آب‌لیمو نیست.

این روش‌ها برای طرز تهیه مرغ آب پز برای سرماخوردگی نیز بسیار مناسب هستند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.