طرز تهیه مربای زردآلو

مربای زردآلو یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین مرباهاست که در وعده صبحانه به همراه کره یا خامه سرو می‌شود. از این مربا می‌توان در پر کردن کیک‌ها، انواع شیرینی‌ها و دسرها استفاده کرد. این دستور العمل کلاسیک مربای زردآلو، با زردآلوهای شیرین، رسیده و آبدار در اوج فصل تابستان تهیه می‌شود و شما حتماً آن را دوست خواهید داشت.
Rate this post

طرز تهیه مربای زردآلو خانگی

این روش بهترین راه برای نگهداری از این میوه خوشمزه هسته‌دار برای لذت بردن در ماه‌های آینده است. برای تهیه این مربای خوشمزه تنها به سه ماده نیاز دارید: زردآلوی تازه، شکر و آب لیمو! زردآلو برای سلامت چشم بسیار مفید است و خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. همچنین به درمان کم‌خونی و ریزش مو کمک می‌کند. این میوه زیبا در درمان یبوست مؤثر است و به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. پس از خواص و فواید بی‌شمار آن غافل نشوید.

دستور پخت مربای زردآلو

در این دستور پخت خانگی، شما با طی‌ کردن چند مرحله ساده و رعایت نکات ریز، می‌توانید یک مربای خوش‌طعم زردآلو را تهیه کنید. با ما همراه باشید. طرز تهیه مربای به را نیز می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

 آماده کردن زردآلو

۱٫ انتخاب زردآلوها: می‌توانید از انواع زردآلو استفاده کنید. اگر طعم ملس را بیشتر می‌پسندید، از ترکیب زردآلوهای ترش و شیرین استفاده کنید. برای مربای شیرین، زردآلوهای شیرین و رسیده مناسب‌تر هستند.

۲٫ شستشو: زردآلوهای کاملاً سالم را انتخاب کنید. آن‌ها را به‌صورت کامل در آب سرد بشویید و هرگونه چوب، شاخ و برگ اضافی را جدا کنید.

۳٫ آماده‌سازی زردآلو: بسته به سلیقه خود، می‌توانید تنها هسته زردآلوها را جدا کنید و آن‌ها را به‌صورت درسته در مربا استفاده کنید یا آن‌ها را نصف و حتی خرد کنید.

پخت زردآلو با شکر

۱٫ انتخاب ظرف مناسب: ظرفی انتخاب کنید که بتوانید به‌راحتی زردآلوها را جابه‌جا کنید و ظرفیت دو برابری مواد موجود را داشته باشد، زیرا حین پخت مربا، مواد تغییر حجمی تا دو برابر خواهند داشت. استفاده از تابه مناسب‌تر از قابلمه است.

۲٫ لایه‌بندی زردآلو و شکر: زردآلوها و شکر را به‌صورت لایه‌لایه درون ظرف بریزید (مقداری زردآلو بریزید و روی آن شکر بپاشید و این کار را تکرار کنید تا لایه‌هایی از شکر و زردآلو تشکیل شود).

۳٫ پخت مربا: تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. حرارت کم موجب طولانی شدن زمان پخت و له‌شدن مربا می‌شود و حرارت زیاد هم عامل شکرک‌زدن مربای شما خواهد بود.

روش تهیه مربای زردآلو

در این دستور پخت خانگی، شما با طی کردن چند مرحله ساده و رعایت نکات جزئی می‌توانید مربای زردآلوی خوش‌طعمی تهیه کنید. با ما همراه باشید.

نیازی به افزودن آب به محتویات نیست؛ زیرا آب موجود در زردآلو هنگام پخت آزاد می‌شود و به اصطلاح زردآلو آب می‌اندازد.

اگر احساس کردید شکر در اثر حرارت در حال سوختن است، می‌توانید به مقدار کم، مثلاً ¼ پیمانه آب به ظرف اضافه کنید و حرارت را کاهش دهید تا آب زردآلوها خارج شود.

در این مرحله، هدف ما پختن زردآلو با استفاده از شکر آب‌شده است و نباید زردآلوها له شوند، بنابراین با دقت و حوصله این فرآیند را انجام دهید. وقتی ظرف روی حرارت قرار می‌گیرد، از کناره‌های ظرف شروع به جوشیدن می‌کند و شکرها آب می‌شوند.

حین پخت، وضعیت زردآلوها را مرتباً بررسی کنید و با احتیاط و آرامی آن‌ها را از کناره‌ها به وسط ظرف منتقل کنید تا شکر موجود در ظرف به‌طور کامل آب شود.

برای جلوگیری از شکرک زدن مربا پس از خنک شدن یا در حین نگهداری، حتماً از فرچه مرطوب آغشته به آبلیمو یا جوهرلیمو استفاده کنید.

به تدریج محتویات مربای شما شروع به جوشیدن و تولید کف می‌کند (می‌توانید کف روی مربا را جمع کنید، این کار موجب شفاف شدن مربا می‌شود).

مواد باید به‌آرامی پخته شوند تا مربای شما به قوام برسد.
مدت زمان لازم برای به قوام رسیدن مربای زردآلو حدود ۳۰ دقیقه است.

 قوام دادن مربای زردآلو

وقتی شکر به طور کامل آب شده و محتویات در حال جوشیدن هستند، برای شفاف شدن مربا به طور مداوم کف آن را بگیرید. در همین زمان، به تدریج متوجه قوام گرفتن مربا خواهید شد.

مراقب باشید که زردآلوها له نشوند و فرم خود را حفظ کنند. زمانی که فرچه را درون شیره مربا فرو می‌برید و شیره به حالت فنری از آن جدا می‌شود، مربا به قوام رسیده است. البته برای اطمینان باید آن را تست کنید.

چند قطره از شیره را بین دو انگشت خود قرار دهید و انگشتان را از هم جدا کنید. اگر شیره حالت کشسانی داشت، یعنی مربا به قوام رسیده است. اگر شیره هنوز آبکی بود، کمی زمان دهید و دوباره تست کنید. به محض به قوام رسیدن مربا، برای جلوگیری از له شدن آن، باید حرارت را خاموش کنید یا ظرف را بردارید.

زمانی که مطمئن شدید مربا به قوام رسیده است، به آن آب لیمو اضافه کنید تا از شکرک زدن جلوگیری شود و حرارت را خاموش کنید.

کف باقی‌مانده را به طور کامل جمع کنید و صبر کنید تا مربا به حجم اولیه خود بازگردد.

انتقال مربا به شیشه

شیشه‌های کاملاً تمیز و خشک را آماده کنید. منتظر بمانید تا مربا کاملاً خنک و شفاف شود.

سپس مربا را به شیشه‌ها منتقل کرده، درب آن‌ها را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

برای تزئین مربا می‌توانید از مغز هسته‌های زردآلو استفاده کنید. برای این کار، مغزها را در آب جوش قرار دهید تا پوست قهوه‌ای‌رنگ آن‌ها جدا شود. پس از خشک شدن، می‌توانید آن‌ها را به مربای خود اضافه کنید.